Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  temperatur i hönshuset  (läst 10611 gånger)

Wildvittra

• -
temperatur i hönshuset
« skrivet: 15 okt-10 kl 14:31 »
Denna fråga har säkerligen varit uppe ett flertal gånger tidigare, men jag frågar ändå:

Vad har ni för temperatur i era hönshus under vintern? Hur många minusgrader anser ni att hönsen klarar av utan att må dåligt?

Vi har satt in en värmelampa över vattnet, imorse var det -4 ute och +4 i hönshuset, men när den riktiga kylan kommer blir det svårt att hålla plusgrader, utom just vid vattnet förhoppningsvis.
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: temperatur i hönshuset
« Svar #1 skrivet: 15 okt-10 kl 15:31 »
Vi har en byggfläkt (jag vet... inte riktigt godkänt) som håller plusgrader i alla fall. Sen har vi en värmeplatta för vattnet. Det beror ju lite på vad man har för raser, tänker på fjädrarnas "ullighet" och storlek på kammar osv. Men nog är hönsen mer tåliga än man tror?!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #2 skrivet: 15 okt-10 kl 15:32 »
Jag har haft ner mot -20 utan att märka att hönsen mådde dåligt av det.
Det var mest jag som tyckte det var tråkigt med att allt vatten fryste och att hämta varmvatten. Värmelampa hade jag men vet inte om den hade nån funktion mer än psykologiskt på mej.
Numer har jag ett bättre hönshus, som tur är.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 16 okt-10 kl 19:17 »
Läste för ett tag sedan att åtminstonde lantraser klarar ner till -26 utan problem. Tydligen så hade dinte ens ett hönshus utan levde fritt. Så jag skulle säga att det beror lite på vilken ras det gäller. Viktigast är dock att det är dragfritt. Vi hade ingen värme i vårt hönshus förra vintern och det var ju en kall vinter. Jag bor i Skåne men det var kallt!!
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 17 okt-10 kl 15:34 »
vi hade -5 som mest i våra hönshus denna vinter.. annars brukar det vara plusgrader. ankorna hade det dock nästan lika kallt ute som inne, men de verkar klara kyla bättre än höns? MEN har hört att det ska bli lika kallt denna vinter, usch och fy  :'(

Xoot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 okt-10 kl 18:09 »
Det stämmer ang. denna vintern och den förra. Vädergubbarna säger att det blir en väldigt lik vinter.
Däremot ryktas det att bli Ännu kallare nu för oss i Skåne. Urk och urk.

Hade -4 inatt och +2.5 i hönshuset. Har inte riktigt ännu startat någon värme. Även kvar viss isolering.

glurren

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 26 okt-10 kl 11:43 »
hur fungerar det, är det inte så att det inte bara är gradantalet som är viktigt utan även luftfuktighet, drag och så vidare..

tänker att ibland kan det kännas kallare och råare inomhus än utomhus, kan det vara så att djur kalar sig fint i kyla utomhus när de mer kan söka upp en miljö där luften är bra, än inomhus?  att det därför behöver vara varmare inomhus än om de hade klarat sig sjäva ute i frihet?

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #7 skrivet: 26 okt-10 kl 11:54 »
hur fungerar det, är det inte så att det inte bara är gradantalet som är viktigt utan även luftfuktighet, drag och så vidare..

tänker att ibland kan det kännas kallare och råare inomhus än utomhus, kan det vara så att djur kalar sig fint i kyla utomhus när de mer kan söka upp en miljö där luften är bra, än inomhus?  att det därför behöver vara varmare inomhus än om de hade klarat sig sjäva ute i frihet?

Låter vettigt, kort och gott!

Kallt och fuktigt är ju rena döden, medan kallt och torrt inte är nån fara. I alla fall om man är människa... jag bor hellre uppe i Jämtland och har -35 och torr fin luft än nere i Visby (som vi provade i 9 år) och har -5 och fuktigt.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

617 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser