Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ter sig stressade/vrålhungriga?  (läst 5086 gånger)

Fredrikslund

• Södermanland
SV: Ter sig stressade/vrålhungriga?
« Svar #20 skrivet: 16 okt-10 kl 11:24 »
det kanske är rent kött dom saknar, mina får de och de är inte hysteriska.. tokiga (men vilken höna är itne det) men inte galna ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #21 skrivet: 16 okt-10 kl 15:25 »
Mina får köttproteiner, och det kan även handla om riktigt "kött" också. Korv, benbitar med köttrester kvar på eller vad det nu blir kvar i matresterna. Dock så har INTE gruppen där den hysteriska hönan är fått något sådant. Kanske ska testa ge mera matrester åt de med?
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #22 skrivet: 17 okt-10 kl 08:59 »
Kan ju hända att det i matrester -som råkar innehålla köttproteiner - finna ett annat ämne som hönsen saknar och att de därför måt bättre av det ???
Järn kanske? Mina höns skulle nog aldrig behöva järntillskott för vi har så järnhaltig mark här, men det är ju olika beroende på vart man bor.
Jag har MYCKET SÄLLAN gett något som helst köttprotein till mina höns... bara när brödet de får är bakat med smör och/eller mjölk, för jag äter så lite mjölkprodukter själv ::) att det inte blir matrester av det slaget till dem, och vanligt kött, korv mm käkar katterna och hundarna upp ;D

:-* /Anette

Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #23 skrivet: 17 okt-10 kl 09:52 »
men dom får alla möjliga matrester... men finns de nåt ni kan tipsa om som jag kan ge som innehåller mycket köttproteiner?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #24 skrivet: 17 okt-10 kl 10:08 »
men dom får alla möjliga matrester... men finns de nåt ni kan tipsa om som jag kan ge som innehåller mycket köttproteiner?

Köttfärs, möss (höns älskar pinkies :P ), kotlett, Mjau kattmat, fisk, kokt äggula ;)

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #25 skrivet: 17 okt-10 kl 10:11 »
Köttfärs, möss (höns älskar pinkies :P ), kotlett, Mjau kattmat, fisk, kokt äggula ;)

Mmm.... ::) Mina verkar ta större också. En ungtupp sprang runt med en ganska stor råttunge i käften för några dagar sedan, plötsligt hängde bara svansen kvar utanför näbben... Swoooppp.... Så var den svald. :P
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #26 skrivet: 17 okt-10 kl 10:17 »
Mmm.... ::) Mina verkar ta större också. En ungtupp sprang runt med en ganska stor råttunge i käften för några dagar sedan, plötsligt hängde bara svansen kvar utanför näbben... Swoooppp.... Så var den svald. :P
Samma här hönsen är snabba på att stjäla katternas bytesdjur  :P Hittar men ett musbo så är det slagsmål ::) Alla vill ha de små  :P
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ronny

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 23 okt-10 kl 00:45 »

Ja, det är helt rätt - ge dem näbbet fullt, så kanske dom inte försöker äta upp skötaren! Annars är kött mer svårsmält än tex lever, blod, fisk, ägg m.fl. animaliska födoämnen. Ett klassiskt råd är att ge hundmat på burk eller blodkorv/blodpalt eller nåt liknande, vid problem med hackning/kannibalism. Som sagt ge dem näbbet fullt!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #28 skrivet: 23 okt-10 kl 12:26 »
Ja känner igen mig i detta! Min RIR Flock är helt galna nr man kommer in till dom! Dom möter mig i dörren och man får fösa undan dom med fötterna för att inte trampa på någon  av dom.  Dom pickar på händerna  varvat med att dom springer som tokar och kastar i sig matresterna jag ger dom.

Dessa har också fri tillgång på spannmål. Dom har en blanding av Korn, vete , havre och hampfrö som dom har fri tillgång på.

Skall  snart gå  över till blandsädeskross med solrosfrön och hampfrö.  Multivitamin har ja ingen som jag ger dom.. kan de va de som saknas?

Eller saknas det nåt överhuvudtaget? Jag som första hönsägare trodde detta hysteriska beteende var normalt :-X

Mina går lösa fritt, men springer gärna efter mig för att se om jag har något  :) Men är aldrig hyseriska. Jag håller också på med att få ihop en foderblandning. Och har läst tråden du lagt om det och kommentarerna. Undrar varför du valt till solrosfrön? Funderar på om jag borde ha med det? Har läst att det är bra men det verkar bara vara något mer extra som är nyttigt men många skriver att det är mkt skal och att det är dyrt...Och hampan rekommenderas för proteinet men det är också dyrt. Jag tänkte ta krossade ärtor istället för hampa. Men jag kanske missat något  :)
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

esten

• -
« Svar #29 skrivet: 23 okt-10 kl 12:36 »
Solrosfröna är också pga proteinkvaliten som är väldigt hög och väl sammansatt för de flesta djurslag .

Helt enkelt ett bra alternativ för de som inte vill köpa importerad sojaprotein frå andra långväga länder .

Men solrosfröna är också importerade från andra länder ibland långt bortifrån

Rapsen som odlas i Sverige och går att köpa har ett sämre protein och är dessutom svagt giftigt , så det går bara att använda i små mängder till/som djurfoder

Bubblaren

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 23 okt-10 kl 12:48 »
Solrosfröna är också pga proteinkvaliten som är väldigt hög och väl sammansatt för de flesta djurslag .

Helt enkelt ett bra alternativ för de som inte vill köpa importerad sojaprotein frå andra långväga länder .

Men solrosfröna är också importerade från andra länder ibland långt bortifrån

Rapsen som odlas i Sverige och går att köpa har ett sämre protein och är dessutom svagt giftigt , så det går bara att använda i små mängder till/som djurfoder

Men måste man ha soja eller solrosfrön - går det inte bra med ärtor som proteinkälla?

esten

• -
« Svar #31 skrivet: 23 okt-10 kl 12:56 »
Problemet med endast ärtor som jag också skrev i en annan tråd är proteinkvaliten .

Hönsen kommer att få en brist av metionin , vilket sänker äggproduktionen .

Med solrosfrön eller hampa men också raps har man åtgärdat den bristen . Eftersom deras protein har annan uppbyggnad .

Ärtproteinet kan ges ensamt om det blandas med lite värpfoder , se annan tråd .
Eller också så ges största delen ärter och en mindre del solrosfrön/hampa , raps som kompliment till ärtorna .
vad som blir billigast av att blanda värpkonc eller av de andra fröerna vet jag inte . Men det blir i alla fall billigare att ta största delen ärtor och sedan kompletera med de dyrare fröerna

Bubblaren

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 23 okt-10 kl 13:04 »
Problemet med endast ärtor som jag också skrev i en annan tråd är proteinkvaliten .

Hönsen kommer att få en brist av metionin , vilket sänker äggproduktionen .

Med solrosfrön eller hampa men också raps har man åtgärdat den bristen . Eftersom deras protein har annan uppbyggnad .

Ärtproteinet kan ges ensamt om det blandas med lite värpfoder , se annan tråd .
Eller också så ges största delen ärter och en mindre del solrosfrön/hampa , raps som kompliment till ärtorna .
vad som blir billigast av att blanda värpkonc eller av de andra fröerna vet jag inte . Men det blir i alla fall billigare att ta största delen ärtor och sedan kompletera med de dyrare fröerna

Aha, det är därför! Tack! Hur stor del ärtor ihop med dessa  skulle du rekommendera? (ihop med helsäden). Räcker det med bara en av dem extra av de du föreslog? Eller måste jag ha fler? Någon av dem som är billigare än de andra?

esten

• -
« Svar #33 skrivet: 23 okt-10 kl 13:16 »
Enkelt

60-70 % spannmål
15-20 % ärtor
5-10 % annat proteinfoder 5 % räcker om du anv. värp konc. )
(5 % lucernmjöl eller klöver)

Då kan du blanda efter ekonomi och årstid .
« Senast ändrad: 23 okt-10 kl 13:19 av esten »

flax

• Halland
« Svar #34 skrivet: 23 okt-10 kl 15:54 »
Mina dv.cockins får allfoder från Lantmännen, fri tillgång i foderautomat och hel havre och solrosfrön som "pyssel" i ströet. (även snäckskal)
Ibland blir det majs som godis på kvällen också.
Aldrig att de har betett sig tiggigt när man kommer!
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Bubblaren

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 23 okt-10 kl 17:35 »
Enkelt

60-70 % spannmål
15-20 % ärtor
5-10 % annat proteinfoder 5 % räcker om du anv. värp konc. )
(5 % lucernmjöl eller klöver)

Då kan du blanda efter ekonomi och årstid .

Skönt när saker blir enkla  :D
Och lucernmjöl eller klöver kan väl lika gärna vara lucernhack eller groddar?

esten

• -
« Svar #36 skrivet: 23 okt-10 kl 18:01 »
Ja du akn ta det du får tag på istället för lucern mjölet .
Går tom bra med pellets (lucern) som legat i varmt vatten tills det "smält" .

Höns tycker om att få lite variation i maten , det lockar dom till att äta , och i slutändan , lägga ägg .

Simon

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 23 okt-10 kl 23:39 »
Är det vit eller brun Lohmann? :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 1 användare
mrnic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser