Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sälja traktorn  (läst 3215 gånger)

VolvoBM

• Småland
sälja traktorn
« skrivet: 11 okt-10 kl 20:10 »
Vet inte i vilken tråd man ska lägga detta men kör här! Farsan har tänkte o sälja sin gamle traktor och vi undrar nu va vi ska ta för mackanicken. Det är en Volvo Bm 400 årsmodell -64 (tror jag..), rejält glapp i ratten, läcker olja o sprutar (inte jättemkt men ändå) när man använder olje.. va fan det nu heter, oljeslangarna bak på traktor om ni förstår vad jag mennar(?), mätarna sönder, gått runt 6000 H, gått som hobbytraktor/gårdstraktor de senaste 15-20 åren. vad jag ska säga mer om den vet jag ej! ena dörren behöver svetsas, ena "länken" som håller upp draget är sönder, framruta borta (finns ny)..allt jag kommer på som kan påverka.        Tacksam för hjälp! VolvoBm

VolvoBM

• Småland
SV: sälja traktorn
« Svar #1 skrivet: 12 okt-10 kl 21:32 »
ingen som har någon erfarenhet? :(

yggdrasil

• Småland
« Svar #2 skrivet: 13 okt-10 kl 09:51 »
om man gör en sökning på blocket ser man att priserna varierar mellan 22000 och 30000 så där kanske du har en fingervisning. Vill man ha ut mesta möjliga får man nog fixa till felen. tjoa till ifall du behöver tips om assistans med försäljningen, jag känner många som är på jakt efter en billigare traktor.
"Do, or do not. There is no 'try.'" -- Yoda

esten

• -
« Svar #3 skrivet: 13 okt-10 kl 10:25 »
400an står förhållandevis högt i pris . Den tillhör lite den traktortyp som representeras av 350 och 600 . Outslitliga arbetsmyror .
430 och 650 har inte samma rykte om sig .

Men det var ju en del som behövde fixas .

Vad skulle det kosta i pengar , reservdelar att fixa allt det , och dra det från norm. priset som sätts vid försäljning av en traktor i bättre skick .

VolvoBM

• Småland
« Svar #4 skrivet: 13 okt-10 kl 23:33 »
vad har 430 för dåligt rykte? Det är en modell vi annars har funderat på 430 lr. 500 helst med lastare...

esten

• -
« Svar #5 skrivet: 13 okt-10 kl 23:40 »
Jag kommer inte ihåg riktigt vad som är de svaga punkterna på 430 men .Motorn är inte lika slitstark .

500an har för det första en mycket sämre drivlina än de övriga volvona , det har varit stora problem med koppling , bromsar , kraftuttag mm .

VolvoBM

• Småland
« Svar #6 skrivet: 14 okt-10 kl 08:41 »
ajajaj :( Vad finns det för andra bm modeller för runt 50-60 papp +moms?  vill gärna ha en lite nyare modell än gammel traktorn vi har nu, stort plus med lastare också.. Ska man leta efter industriare då?

Existens?

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 okt-10 kl 10:25 »
Jag vet inte var det dåliga ryktet om 430 skulle komma ifrån, de är ju ena riktiga slitvargar. Dock bara knappt 50 hk, så det är ju en liten traktor.  500;an har jag en själv och den går som en klocka år ut och år in, jag tycker den är helt perfekt. Det som folk hakar upp sig på är att det är en bakdel från IH med lite speciella växlar, men det är absolut inget stort problem. Motorerna i 500,an och jag tror även i 430 är ju Perkins, och det är absolut ingen nackdel...

Alltid när det gäller 2-hjulsdrivna traktorer så är det ju en fördel om du kan hitta en industrvariant om du ska ha lastare, då är det ju en kraftigare framaxel.
Sen beror det ju på vad du ska lyfta..mer än 800-1000 kg så är ju tvåhjulsdrift hopplöst, man kommer inte ur fläcken.

Men med en såpass väl tilltagen budget så tycker jag inte det ska vara nåt problem att hitta en traktor, kanske t.o.m en 4-hjulsdriven.

Vad gäller 400,an så är det väl bara att testa marknaden, sätt ut den för 15-20 000 på Blocket och se vad du får för bud.

Moraggarn

• -
« Svar #8 skrivet: 19 okt-10 kl 08:44 »
En gammal traktor verkar det som att man kan få ut nästan "hur mkt som helst"för. Folk är som tokiga efter detta. Vi hade en International "nånting" det var nån mellanmodell i alla fall av årsmodell 1975.

Den var kass i lamellerna och generatorn var paj så den startade inte ens och den var i övrigt ganska risig. Det var dock frontlastare på den. Vi satte ut den på Blocket för 12000:- och räknade med att nån skulle ringa och vilja pruta nån tusenlapp och att vi skulle få mellan 8-10000 för den i bästa fall.

Efter 1,5 timme var traktorn såld för 16000!!!! Dom hade en enda fråga när dom ringde och det var om det följde med kedjor till den. Den första höjde självmant priset till 14000 och den andra erbjöd 16000 utan att blinka.

Så begär absolut inte för lite för din traktor, då det finns många som vill pyssla med den och som kan detta, så dom räknar med att när felen är fixade så har dom i slutändan en prisvärd maskin.

Dela detta:

* Inloggade just nu

731 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser