Jag vet inte var det dåliga ryktet om 430 skulle komma ifrån, de är ju ena riktiga slitvargar. Dock bara knappt 50 hk, så det är ju en liten traktor. 500;an har jag en själv och den går som en klocka år ut och år in, jag tycker den är helt perfekt. Det som folk hakar upp sig på är att det är en bakdel från IH med lite speciella växlar, men det är absolut inget stort problem. Motorerna i 500,an och jag tror även i 430 är ju Perkins, och det är absolut ingen nackdel...
Alltid när det gäller 2-hjulsdrivna traktorer så är det ju en fördel om du kan hitta en industrvariant om du ska ha lastare, då är det ju en kraftigare framaxel.
Sen beror det ju på vad du ska lyfta..mer än 800-1000 kg så är ju tvåhjulsdrift hopplöst, man kommer inte ur fläcken.
Men med en såpass väl tilltagen budget så tycker jag inte det ska vara nåt problem att hitta en traktor, kanske t.o.m en 4-hjulsdriven.
Vad gäller 400,an så är det väl bara att testa marknaden, sätt ut den för 15-20 000 på Blocket och se vad du får för bud.