Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mönster till lappskor ?  (läst 8677 gånger)

esten

• -
mönster till lappskor ?
« skrivet: 10 okt-10 kl 20:11 »
Finns det några lappskomakare här på forumet ?

Skulle vilja ha hjälp med mallar till skor , kängor och ev. stövlar i st.41-43 .

Bara avritat på vanligt papper går bra , så kan jag överföra på kartong eller trä .

icko

• Skåne
    • Ickos
SV: mönster till lappskor ?
« Svar #1 skrivet: 28 okt-10 kl 17:53 »
Jag kan göra ett par traditionella åt dig. Jag förmodar att du menar dom i pälsskinn och inte sk. näbbskor.

Har du tänkt göra själv pälsskinnsmodellen, så mallar du helt enkelt av dina egna fötter. alternativt ett par andra skor. glöm inte sömsmån.

// icko
"Allt är ett gift och inget är utan.Det är bara en fråga om dosen.

esten

• -
« Svar #2 skrivet: 28 okt-10 kl 18:13 »
Jag har ett par i ren / bakbenen . Som är slut , de har blivit stela och krympt pga fel förvaring ( har flyttat )

Jag är osäker på hur man ska mäta , var på mönstret jag ska placera hälen och hur mycket framför som behövs för näbben  . Så hur mycket är sömsmånen och hur mycket framför och bakom foten ska det vara på mönstret ?

Jag vill kunna göra även de västerbottniska lågskorna i läder " skiablennor ? " .
Så både sömmar och vinter skor därav skillnaderna i storlek på mönstren .
Sommar strumpor , vinter lite tjockare tovade sockar och skohö .

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 01 nov-10 kl 21:13 »
Jag kan göra ett par traditionella åt dig. Jag förmodar att du menar dom i pälsskinn och inte sk. näbbskor.

Har du tänkt göra själv pälsskinnsmodellen, så mallar du helt enkelt av dina egna fötter. alternativt ett par andra skor. glöm inte sömsmån.

// icko

Vad tar du för ett par i storlek typ 41?
//Lina

esten

• -
« Svar #4 skrivet: 09 nov-10 kl 22:02 »
Jag har mönster till :

Näbbkängor
Härnskor ( gjorda av renens huvudskinn )
Två modeller av bällingskor (gjorda av skinnet från renens ben )
handskmönster
mönster till ryggor kaffepåsar mm .

Bytes mot de mått som efterfrågas i första inlägget .

fao-79

• Lappland
« Svar #5 skrivet: 29 nov-10 kl 00:36 »
Hej Esten,
Skulle man kunna fråga så snällt så snällt om att få kopiera ditt mönster på bällingskor?   :)
Jag förstår inte riktigt vilka mått du vill ha i utbyte, men vi kanske kan ordna ett byte av något slag?!
Vänligen, Fatima

esten

• -
« Svar #6 skrivet: 29 nov-10 kl 19:11 »
Jag har två olika mönster till bällingskorna . Lite olika många delar som de är uppbyggda av . Vet du vilket mönster du vill ha eller båda ?

Jag undrar vart på mönstret jag ska placera min fot och hur mycket som då blir " sömsmån" ( dåligt förklarat hoppas du förstår ) :P

fao-79

• Lappland
« Svar #7 skrivet: 29 nov-10 kl 22:47 »
Hej Esten,
På mina bällingskor är "sulan" ungefär som min fot. Den är ca 2cm längre än min fot, men runt resten av foten följer den fotens form, som en vanlig innersula. Men på grund av att sidorna är så stora och luftiga så känns skorna väldigt rymliga och jag har plats för dubbla yllesulor och 2 par tjocksockar  :)  Sömsmån behövs knappt alls, för sömmarna ligger ca 2mm från kanten (och sömmarna är förstärkta av en smal skinnremsa). Men det beror ju helt på hurdant mönster man har, hur de andra bitarna ser ut. Min sula är som foten, men det är ju bara för att sidobitarna är stora, så det är inte säkert detsamma gäller med dina mönster... Mitt tips är att provsy en mall i ett annat material (något tyg/filt) bara för att prova passformen. Det som är bra med bällingskor är ju att passformen inte behöver vara så precis, bara det inte blir för litet så man inte har plats med sockar och sulor eller skohö. Jag hoppas det här hjälper dig lite i alla fall.

Jag hade varit väldigt intresserad av att se båda mönstren om det går för sig :)

Lycka till! Fatima

Chatora

• -
    • Handarbetsbloggen
« Svar #8 skrivet: 30 nov-10 kl 14:21 »
Jag har en fråga till er som barkar bällingarna. Hur lägger ni barken för att hårsidan inte ska bli blöt och fälla hår? Kan man lägga barken och bällignarna med köttsidan mot barken? Eller lägger ni bällingarna med håret nedåt och barken ovanpå?
Må din väg gå dig till mötes. Och må vinden vara din vän
Må solen värma din kind. Må regnet vattna din själs jord
Och tills vi ses igen, må Gud hålla dig i sina händer

idamaria

« Svar #9 skrivet: 14 jan-11 kl 13:26 »
Hej Esten,
På mina bällingskor är "sulan" ungefär som min fot. Den är ca 2cm längre än min fot, men runt resten av foten följer den fotens form, som en vanlig innersula. Men på grund av att sidorna är så stora och luftiga så känns skorna väldigt rymliga och jag har plats för dubbla yllesulor och 2 par tjocksockar  :)  Sömsmån behövs knappt alls, för sömmarna ligger ca 2mm från kanten (och sömmarna är förstärkta av en smal skinnremsa). Men det beror ju helt på hurdant mönster man har, hur de andra bitarna ser ut. Min sula är som foten, men det är ju bara för att sidobitarna är stora, så det är inte säkert detsamma gäller med dina mönster... Mitt tips är att provsy en mall i ett annat material (något tyg/filt) bara för att prova passformen. Det som är bra med bällingskor är ju att passformen inte behöver vara så precis, bara det inte blir för litet så man inte har plats med sockar och sulor eller skohö. Jag hoppas det här hjälper dig lite i alla fall.

Jag hade varit väldigt intresserad av att se båda mönstren om det går för sig :)

Lycka till! Fatima

bällingskor följer inte fotens form, sulan består av två delar båda raka, bakfoten är något rundad i änden o framfoten har formen till näsan, det är grundläggande att sulan består av två delar, annars blir det bara pannkaka av allt. detta har inget med geografiska skillnader att göra
Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det. Hebr. 13:2

idamaria

« Svar #10 skrivet: 14 jan-11 kl 13:29 »
Jag har en fråga till er som barkar bällingarna. Hur lägger ni barken för att hårsidan inte ska bli blöt och fälla hår? Kan man lägga barken och bällignarna med köttsidan mot barken? Eller lägger ni bällingarna med håret nedåt och barken ovanpå?

man gnuggar bällingarna med bark, sedan lägger man fuktig bark på köttsidan, sedan viker man ihop bällingen, så låter man ligga ett dygn, sedan tittar man till dom, det finns allti en risk att bällingar fäller hår, men risken är ju mkt större om du låter dom ligga fuktig för länge.
Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det. Hebr. 13:2

Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 2 användare
Be, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser