Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konsten att få vaktelkycklingar att överleva?  (läst 6341 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Konsten att få vaktelkycklingar att överleva?
« skrivet: 08 okt-10 kl 17:23 »
Finns det något tips, hemlighet tro att lyckas få alla små att klara sig? ::) Jag kläcker i snitt runt 20st kycklingar i varje kläck hittills men det har nästan aldrig varit så att alla överlevt till vuxen ålder ännu. Utan ca 4-5st dör. Detta sker nästan alltid på dag 4 vilket har gjort att jag nu kallar denna dag för "krisdagen". I vissa fall dag 5. Brukar säga att om de klarar första veckan så brukar det vara lugnt sedan.

De har mat, vatten, värme, rent. De som dör gör det snabbt, på några timmar från att de ser pigga ut så börjar de bli segare och segare. De sitter endast under lampan, alla har haft tomma krävor som dött. Börjar få mig att tro att de helt enkelt inte börjat ätit och druckit vilket resulterar i att de sitter och dör?  ??? De klarar sig ju på gulesäcken de första 2-3 dygnen, men sedan måste de ju börja äta och dricka. Detta gör det ju lite logiskt (med tanke på att de dör dag 4) kanske att de helt enkelt skiter i att börja äta och dricka?

Det har inte spelat någon roll på vad för djur det är eller. Det kan vara från mina egna, eller från andra människor jag kläckt. Samma sak, samma dag. Idag är det dag 4 och av 20 kycklingar har 3st dött nu (några timmar emellan varje kyckling) varav 1 fransk jättevaktel och 2 japanska (en honung och en viltfärgad).

Är det NÅGON som så gott som alltid brukar lyckas hålla alla kycklingar vid liv (nu tänker jag på minst 20 kycklingar i en kull och över) eller är det "normalt" att någon brukar trilla av pinn? Om inte så kan jag inte förstå vad som är felet här. D: 

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Konsten att få vaktelkycklingar att överleva?
« Svar #1 skrivet: 10 okt-10 kl 17:59 »
Om du har några hönskycklingar i buren som visar vaktlarna hur man ska äta så kan det kanske gå.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 10 okt-10 kl 18:03 »
Brukar ha hönskycklingar ihop med dem. Det funkar inte (och nej, det är inte hönskycklingarna som dödar dem för de dör fast jag inte har hönskycklingar med).  :-\ Aja... Nu är mördardagen över. Inga fler har dött sedan dess.

♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #3 skrivet: 10 okt-10 kl 20:13 »
hej på dig,

även här är dag 4,5 en döds dag för vaktlar.... Jag tror att det är då gula säcken tar slut och orken sinar...... Enligt mitt tycke är det så att de som dö har inte förmågan att äter fast mat och dö. Jag har nog aldrig haft en kläckning av vaktlar utan att några dör.

Survival of the fittest

mvh
Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
« Svar #4 skrivet: 10 okt-10 kl 20:21 »
Jag har alltid hönskycklingar som är lite äldre ihop med vaktlarna och det brukar funka bra har kanske 1-2 som dör på 20.
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 10 okt-10 kl 20:23 »
Jag har alltid hönskycklingar som är lite äldre ihop med vaktlarna och det brukar funka bra har kanske 1-2 som dör på 20.

Som sagt, jag brukar också ha hönskycklingar ihop med vaktlar. Allt från jämngamla till några dagar äldre... Samma resultat. *suck*  :P Och testat tagit undan hönskycklingar också för att se om de mosat vaktlarna, men de har fortsatt att dö fast de inte går kvar.

Men nu vet jag att jag inte är ensam!

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
« Svar #6 skrivet: 10 okt-10 kl 20:27 »
okej :-\ men har du provat att liksom hacka med fingret i matskålen?(som hönan när hon visar var maten finns) det gör jag ibland och det funkar på dom flesta :)
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 10 okt-10 kl 20:32 »
Ja, funkar på en del... Delen som överlever. ::) Sedan har man några som står och glor som puckon, vänder baken till och skenar tillbaka till lampan. Har även testat lagt mat och vatten under lampan där de är.  :-\ Doppat näbben i vattnet så att de dricker litegranna osv... Men ändå någon som kolar.

Mitt nästan kläck blir på över 100 kycklingar... Hoppas verkligen inte på att det blir rena rama massdöden av kycklingar som inte fattar vitsen med att äta och dricka.  :-\ Hmmm... Men man tycker ju att majoriteten borde lära sig.

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #8 skrivet: 10 okt-10 kl 20:35 »
Av drygt 90 kläckta vaktelkycklingar har 5 självdött i år. Så här gör jag... värmelampa som till hönskycklingar, maten (Svenska foders Start foder) körs i mixer till mjöl i ca 2 veckors ålder och vatten ges i undulatvattenautomater. De går på spån och jag städar vid behov, vilket brukar bli varannan till var tredje dag.

4 av 5 kullar har efter tre dagars ålder gått ihop med hönskycklingar. Jag har kläckt ca 15-35 vaktlar åt gången och haft mellan 10-20 hönskycklingar samtidigt.
« Senast ändrad: 10 okt-10 kl 20:55 av Suss i Sannum »
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 10 okt-10 kl 21:44 »
kör samma som suss och har väl ungefär samma "dödsiffra"... det som oftare händer för mig är att jag inte har koll att de smiter och de dör på såvis. vattnet har jag adlrig haft problem med för övrigt, kör sådana där gröna kyckling automater utan sten i och de har aldrig dränkt sig själva.. tur?

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #10 skrivet: 10 okt-10 kl 22:09 »
Jag har helller aldrig uppattat att dem är svåra förrens nu......när jag vill ha fram vita vaktlar...
började med att jag köpte ägg och fick superkläckning...alla växte upp o blev vuxna (ca50 st) och sen dog alla så fort de nått 6v :( och nu testade jag igen o nu dör alla de vita på 4 dagar fat att jag gör som vanligt....de liksom är helt pigga o sen bara efter en timme ligger stndöda på marken. Jag får nog inte ha vita vaktlar :(
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #11 skrivet: 10 okt-10 kl 22:48 »
Av drygt 90 kläckta vaktelkycklingar har 5 självdött i år. Så här gör jag... värmelampa som till hönskycklingar, maten (Svenska foders Start foder) körs i mixer till mjöl i ca 2 veckors ålder och vatten ges i undulatvattenautomater. De går på spån och jag städar vid behov, vilket brukar bli varannan till var tredje dag.

4 av 5 kullar har efter tre dagars ålder gått ihop med hönskycklingar. Jag har kläckt ca 15-35 vaktlar åt gången och haft mellan 10-20 hönskycklingar samtidigt.

Jag har undulatvattenautomat och jag ger dem "mjölfoder". De går på spån och jag städar var annan dag ungefär. Och som tidigare sagt, de går med hönskycklingar och några få kullar utan hönskycklingar. Jag har värmelampa och jag har testat olika styrkor för övrigt också.

Jag gör ju precis allt som alla här skriver, de dör ändå!  :(

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #12 skrivet: 10 okt-10 kl 22:51 »
de liksom är helt pigga o sen bara efter en timme ligger stndöda på marken.

EXAKT så gör kycklingarna som dör hos mig också. Jättepigga, sedan går man därifrån, kommer ned efter 1 timme så kan det ligga 2st stendöda eller halvdöda!  :-\ Skumt att det bara är de vita för dig som kolar. Här har det som sagt varit blandat. Tur nog så dog bara 2 franska jättevaktlar (lyckades kläcka fram 5st ur 12 skickade ägg som fick smaka strömavbrott =/). Så har 3st kvar som växer som bara en vaktel kan göra. ::)

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #13 skrivet: 13 okt-10 kl 09:15 »
Hmmmm........om benen ligger isär så är det bra till att "binda" ihop dem igen :)
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser