Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakt av HC  (läst 1784 gånger)

Lars Pers Maria

• -
Slakt av HC
« skrivet: 15 sep-10 kl 02:51 »
Det krångligaste tycker jag är själva slakten. Jag har HC och vill skjuta samt avbloda dem hemma. Sedan köra kropparna till slakeriet. Men se det går inte för sig. En diskussion pågår för just HC men man vet inte om och när reglerna skulle kunna ändras.
Jag vill inte, som någon skrev här ovan, stressa mina in i en transport och att de ska vara skärrade vid slakteriet.

Hur gör ni och var gör ni av mage, huvud osv? Enligt tvärvillkoren måste man kunna visa upp papper från destruktionsanläggning.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

galdur

• -
SV: Slakt av HC
« Svar #1 skrivet: 15 sep-10 kl 10:59 »
Hur handterade är dina highland? Jag upplever inte att mina är stressade vid lastning på slaktbilen. Dom går lugnt på och reser enl transportören fint och går lugnt av och in i slakteriet. Jag har som krav att mina djur ska slaktas samma dag och inte stå en natt på slakteriet och det har aldrig stött på problem dom hämtas här vid nio tiden och slaktas direkt vid framkomst till slakteriet.
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Lars Pers Maria

• -
« Svar #2 skrivet: 15 sep-10 kl 23:38 »
De har aldrig "gått i koppel". Tyvärr har jag hagen och ligghallen på andra sidan ån. Alltså inte direkt vid gården. Ser ju till dem varje dag men det har inte blivit av att vänja dem att bli flyttade. Jag kan klapp dem, inte alla, och klia men har svårt att tro att de ska gå in i transporten frivilligt.
När jag sålt livdjur har vi lurat in dem i ligghallen, stängt med grindar och backat dit transporten med traktor.
I det här fallet handlar det ju om en lastbil så då går det inte.
Även om jag lånar ihop grindar och bygger en liten fålla där jag matar in dem under en tid är jag helt säker på att den dagen det ska ske kommer inte de djur som ska bort att gå in där.

Jag får nog köpa en frysbox till...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 16 sep-10 kl 13:39 »
Jag får nog köpa en frysbox till...
Jag har en granne som har några HC för att hålla nere gräset kring ett hus han håller på att renovera för att sälja. Han skickar inte sin dumma HC-ungtjur till slakt (den rymmer och står i mitt trädgårdsland ganska ofta  >:(), för att han får för lite betalt för den, det kostar mer för slakten än vad han får betalt för köttet.

Så det bästa i ditt fall, och i grannens om jag lyckas övertala honom, är väl att slakta hemma, antingen själv eller med hjälp av en som utför hemslakt. Minst stress för djuren, minst kostnad (om man gör det själv, eller hittar en hemslaktare som tar rimligt betalt...), djuren slipper transport, och de blir avlivade och slaktade på ett bra sätt. Nackdelen är att man inte får sälja köttet, men man får väl ordna stort kalas för släkten eller grannskapet (eller strunta i reglerna...).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

galdur

• -
« Svar #4 skrivet: 16 sep-10 kl 14:22 »
 det kostar mer för slakten än vad han får betalt för köttet.

Hur sjutton räknar han då???

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 16 sep-10 kl 14:27 »
Utan återtag då. Jag har själv bara små djur, så jag vet inte exakt hur scan och liknande funkar, men det låter inte osannolikt att han har rätt. Har läst det i flera trådar här. Om djuret väger för lite, och hamnar i en dålig klass, så får man betala en del för transport och slakt, eftersom kilopriset som slakteriet betalar blir lägre än den kostnaden...

Vet inte så mycket om de här reglerna själv. Men farfar brukade hålla tjurar av mjölkkorsningar under två säsonger, skickade 6-8 st och slaktade två själv. De som skickades betalade inte sina kostnader de flesta gångerna...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

galdur

• -
« Svar #6 skrivet: 16 sep-10 kl 14:32 »
Jag skickar mina tjurar till slakt när dom är 18 månader och har ingen under 320 kg slaktadvikt! Hade fler highlandägare fattat att djuren måste ha mat för att växa skulle dom få bätter betalt för sina djur vid slakt! Det går inte att få en bra slaktkropp på ogräs och buskar!

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 okt-10 kl 05:02 »
Jag skickar mina tjurar till slakt när dom är 18 månader och har ingen under 320 kg slaktadvikt! Hade fler highlandägare fattat att djuren måste ha mat för att växa skulle dom få bätter betalt för sina djur vid slakt! Det går inte att få en bra slaktkropp på ogräs och buskar!
Precis så är det. Man kan inte tro att djuren kan leva på magert foder och växa bra ändå.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 14 okt-10 kl 10:08 »

Oh så rätt du har, tänk bara om alla kunde inse det :)
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

galdur

• -
« Svar #9 skrivet: 14 okt-10 kl 11:32 »
Tack! ;D

marie_c

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 16 okt-10 kl 16:48 »

Bästa jag läst på länge!! Tänk vad många som skulle behöva läsa dom raderna...
Nu med egna kor!

galdur

• -
« Svar #11 skrivet: 18 okt-10 kl 11:03 »
Bästa jag läst på länge!! Tänk vad många som skulle behöva läsa dom raderna...

Tack, tack nu rodnar jag :-[ ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 3 användare
Pamilla, Rosanne, Tomas2015

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser