Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ett nytt Gårdsnamn har du tips?  (läst 20264 gånger)

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
ett nytt Gårdsnamn har du tips?
« skrivet: 07 okt-10 kl 00:00 »
vi ska registrera vår gård och jag har frågat runt men det verkar tyvärr inte finnas något särskilt dom kallat det förut så vi måste komma på något nytt och tar gärna emot tips

vi kommer sälja grönsaker och kött och troligen senare växter och äpplen.
så vi kommer försöka inrikta oss på självhushållning

vad tycker du skulle vara något passande?
helst ******gården
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

malines

• Gäst
SV: ett nytt Gårdsnamn har du tips?
« Svar #1 skrivet: 07 okt-10 kl 00:06 »
Frihetsgården. Vakengården. Ekbo.

Sjaunja

• -
« Svar #2 skrivet: 07 okt-10 kl 00:17 »
Ok, nåt som ger associationer till traditioner och hälsosam odling.. Köttgården, nä kanske inte...
Dränggården
Gryningsgården
Gammelgården

tamate

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 07 okt-10 kl 00:24 »
oki kanske ska ge en liten bild av gården

vi bor i jämtland och har en älv nästan en km från gården på ena sidan och på andra sidan så är det en nipa. Vi kommer ha lite olika med djur på gården.
Vi heter Missnebäck och jag kommer inte på något bra med missnebäck
jag var inne på marovigården då det är första 2 bokstäverna på våra 3 barns namn men tyvärr så gillade inte gubben min namnet =(
www.missneback.se

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 okt-10 kl 00:30 »
Missnegården? Det låter riktigt bra, tycker jag?

Annars tror jag på att se vad som är speciellt med gården eller omgivningarna. Då får gårdsnamnet liksom rötter, fastän det egentligen inga har.

Sjaunja

• -
« Svar #5 skrivet: 07 okt-10 kl 00:31 »
Vore kul att kolla i kyrkoböckerna namnen på de som bott där förr. Kan ju dyka upp nåt kul där.
Ja! Missnegården!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 07 okt-10 kl 00:43 »
vi ska registrera vår gård och jag har frågat runt men det verkar tyvärr inte finnas något särskilt dom kallat det förut

Sådär var det med vårt torp också, ingen vi frågade hade hört vad det kallats..
Tills en farbror berättade av en slump att -jamen ni har ju köpt xxxxxx och när vi kollade väldigt gamla kartor så stod ju det namnet där, precis söm han sagt.
Så ett tips är att ni kollar på de gamla handritade kartorna  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

tamate

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 07 okt-10 kl 00:46 »
vi var inne på missnegården (missne=vild kalla) men var lite osäker, det finns ju en släkt som heter missne.
det är ju första gården som mantalsskrevs på denna sidan älven så alla gårdar häromkring är avstyckade från vårt
www.missneback.se

tamate

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 07 okt-10 kl 00:56 »
Sådär var det med vårt torp också, ingen vi frågade hade hört vad det kallats..
Tills en farbror berättade av en slump att -jamen ni har ju köpt xxxxxx och när vi kollade väldigt gamla kartor så stod ju det namnet där, precis söm han sagt.
Så ett tips är att ni kollar på de gamla handritade kartorna  :)

har handteknade kartor från 15-17 och 1800 men står tyvärr inget namn
www.missneback.se

tinna.m

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 07 okt-10 kl 06:49 »

Citera
det är ju första gården som mantalsskrevs på denna sidan älven så alla gårdar häromkring är avstyckade från vårt

Ursprungsgården, Nya gården, Förstagården Modergården, Lustgården... EDEN! Var ju först! Hade allt!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 07 okt-10 kl 11:58 »
vi ska registrera vår gård och jag har frågat runt men det verkar tyvärr inte finnas något särskilt dom kallat det förut så vi måste komma på något nytt och tar gärna emot tips
Men ni har väl en adress, typ Knäckebröhult Östergård? Eller ni kanske bara har fått PL 437 eller så, förstås, och det är ju inget vidare gårdsnamn :P ... I vilket fall som helst finns det en fastighetsbeteckning, i stil med Knäckebröhult 2:5, och det namnet går att använda.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

edithsdotter

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 07 okt-10 kl 12:03 »

vi kommer sälja grönsaker och kött och troligen senare växter och äpplen.
så vi kommer försöka inrikta oss på självhushållning

vad tycker du skulle vara något passande?
helst ******gården

Är det ett varumärke eller företagsnamn Du är ute efter när Du skriver att ni ska REGISTRERA er gård? Ett namn har väl redan stället så som tidigare skribenter antagit så det är väl inga bekymmer. Gäller det varumärke eller företagsnamn blir det ju en annan sak och andra regler som gäller.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #12 skrivet: 07 okt-10 kl 13:59 »
En så pass gammal gård heter alltid nåt i folkmun. Inte en chans att den är så anonym... vad hette ägarna till den på 30-40-talet?

Vår heter Gustavors efter Gustav Olsson som bodde där. Sven Pers? Anders Nirs? Nils Jons?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 07 okt-10 kl 14:09 »
Har ni kollat i gamla Husförhörslängder eller skiftesprotokoll? Där kan det stå gårdsnamn som använts på ex. 1800-talet.. Kunde ju vara kul att "återuppliva" ett gammalt gårdsnamn i så fall..

Vår gård hade heller inget speciellt namn, den hade helt enkelt namn efter släktnamnet på ägarna.. Under 1800-talet "Smithsgården" och 1900-talet "Lindénsgården". Vi har valt att ta bynamnet + Mellangård då den ligger mellan gårdarna som ligger längst i söder/norr. Nu är det ju förvisso ingen annan än vi som kallar den så, men vem vet.. Om någon generation kanske det namnet slagit igenom

Guran

• Lappland
« Svar #14 skrivet: 07 okt-10 kl 14:53 »
Hemgården, Hemmagården, Vårgården, (alt med -bo på slutet eller annat på slutet t ex stället.. hmmm kanske "Istället"; "I-stället"!? *idea*)

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 07 okt-10 kl 14:54 »
Vårgården
hahaha.. Jag läste något annat än vad det stod.. Fick med ett litet "t" i ordet första gången, vilket ändrade namnets betydelse en del.

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 07 okt-10 kl 15:18 »
hahaha.. Jag läste något annat än vad det stod.. Fick med ett litet "t" i ordet första gången, vilket ändrade namnets betydelse en del.

Agh. Jag bor i Vårgårda. Och har redan hunnit bli less på att alla flinar. Men det är bättre än att bo i Nykulla i alla fall. Eller kanske inte.  :P

TW

• Finland
« Svar #17 skrivet: 07 okt-10 kl 16:40 »
Jag tycker illa om folk som hittar på nya platsnamn. Namnuppfinnarna fördärvar vårt gemensamma kulturarv. Platsnamnen är ju ofta det enda som finns kvar från gamla tider. Allt annat har blivit bortglömt.

Om gården är gammal har den garanterat haft ett namn. Åtmintone inofficiellt. Ofta fick ju gården namn efter någon som hade bott där. Första brukaren eller någon som hade nyodlat stort eller byggt nya hus eller någonting annat synligt.

De som döpte om "Petteras" till "Solbacken" påstod också att gården inte hade något namn. De hade inte talat med rätt människor......eller så ville de inte lyssna.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Huggorm

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 07 okt-10 kl 17:04 »
Jag tycker illa om folk som hittar på nya platsnamn. Namnuppfinnarna fördärvar vårt gemensamma kulturarv. Platsnamnen är ju ofta det enda som finns kvar från gamla tider. Allt annat har blivit bortglömt.

Om gården är gammal har den garanterat haft ett namn. Åtmintone inofficiellt. Ofta fick ju gården namn efter någon som hade bott där. Första brukaren eller någon som hade nyodlat stort eller byggt nya hus eller någonting annat synligt.

De som döpte om "Petteras" till "Solbacken" påstod också att gården inte hade något namn. De hade inte talat med rätt människor......eller så ville de inte lyssna.
Ungefär som ett torp häromkring, det hette "Mossen" men fick namnet "Blosmtergården" eller något liknande  :P

Guran

• Lappland
« Svar #19 skrivet: 07 okt-10 kl 18:23 »
hoppsan, jag jag har aldrig ens tänkt att vårgårda och/eller liknande skulle kunna associeras till bröstet. Varför är det fel på det, förresten?? Men då lärde jag mig ngt nytt, då :-\

Men gårdar och byar etc byter namn lite nu och då. Sverige hette Svitjód (Tsvidtjåoudh ungefär..;D)för några år sedan. Vi "storsvenskar" har ändrat namnet på mycket ex vis så är berget kebnekaise inte ursprungsnamnet. Det finns/fanns ett berg med den benämningen annerstädes.

Benämningar ändras ibland och ibland inte. Av olika skäl.

Dela detta:

* Inloggade just nu

675 gäster, 3 användare (1 dolda)
pow, Mamsingen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser