Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ett nytt Gårdsnamn har du tips?  (läst 20266 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
SV: ett nytt Gårdsnamn har du tips?
« Svar #20 skrivet: 07 okt-10 kl 18:59 »
Jag tycker illa om folk som hittar på nya platsnamn. Namnuppfinnarna fördärvar vårt gemensamma kulturarv. Platsnamnen är ju ofta det enda som finns kvar från gamla tider. Allt annat har blivit bortglömt.

Om gården är gammal har den garanterat haft ett namn. Åtmintone inofficiellt. Ofta fick ju gården namn efter någon som hade bott där. Första brukaren eller någon som hade nyodlat stort eller byggt nya hus eller någonting annat synligt.

De som döpte om "Petteras" till "Solbacken" påstod också att gården inte hade något namn. De hade inte talat med rätt människor......eller så ville de inte lyssna.

Äsch, man fördärvar inget kulturarv.. Man skapar ett nytt! Platser har bytt namn genom hela historien. Det namn som man idag skulle kunna kalla "kulturarv" fick kanske sitt namn på 1800-talet då någon tyckte att det gamla namnet inte längre dög, det är bara ett modernt påfund att allt måste "konserveras" och aldrig ändras. Förändringar av namn och traditioner har alltid skett och bör alltid ske när folk vill det, DET är att bevara kulturarvet.

Bara inom vår bys gränser så har 4 torp bytt namn på 1800-talet, p.g.a. att de som bodde där inte gillade namnet..
« Senast ändrad: 07 okt-10 kl 19:03 av Gångtrött »

ripper

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 07 okt-10 kl 19:22 »
varför inte Älvgården??? ::)
Det ska va gött å leva!! Aaaaaannars kan det kvetta!!!

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #22 skrivet: 07 okt-10 kl 21:04 »
Jag tycker illa om folk som hittar på nya platsnamn. Namnuppfinnarna fördärvar vårt gemensamma kulturarv. Platsnamnen är ju ofta det enda som finns kvar från gamla tider. Allt annat har blivit bortglömt.

Om gården är gammal har den garanterat haft ett namn. Åtmintone inofficiellt. Ofta fick ju gården namn efter någon som hade bott där. Första brukaren eller någon som hade nyodlat stort eller byggt nya hus eller någonting annat synligt.

De som döpte om "Petteras" till "Solbacken" påstod också att gården inte hade något namn. De hade inte talat med rätt människor......eller så ville de inte lyssna.

ha ha ja då får du väll hata oss då för gården här har inget namn så därför ska vi komma på något nytt som har en anknytning till oss eller platsen. när folk  frågar var vi bor så brukar det säga i emma o hildings gamla hemmane och inte fasiken tänker jag döpa den till emma o hildinggården
så då får vi leva med att det sitter en sur en och muttrar på oss ha ha
jag har pratat runt med "rätt" personer som har koll på allting häromkring och dom vet inte om något namn och vi hittar inget i några papper heller.

och adressen går inte att gå på heller för österåsen finns på allt för många ställen i sverige och vi blir redan förvillade med österåsenshälsohem så det vill jag inte
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #23 skrivet: 07 okt-10 kl 21:06 »
ni får gärna komma med fler tips så ska vi fortsätta spåna =)
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #24 skrivet: 08 okt-10 kl 10:08 »
och adressen går inte att gå på heller för österåsen finns på allt för många ställen i sverige och vi blir redan förvillade med österåsenshälsohem så det vill jag inte
heter ju stället Österåsen! Att ett namn förekommer på andra ställen betyder inte att det är oanvändbart, heter er gård Österåsen i folkmun så blir det bara förvirring bland era tilltänkta kunder om ni kallar det något annat. Nu kan ju iofs det officiella namnet vara ett annat än adressnamnet, men något av dem går att använda. Vill ni undvika förväxling går det att göra ett tillägg med er produktionsinriktning; "Österåsens ekogrönsaker", "Österåsens gårdsmejeri" eller dylikt...lycka till  :) !
« Senast ändrad: 08 okt-10 kl 11:29 av skräptanten »
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Existens?

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 08 okt-10 kl 10:15 »
Österåsen lät väl utmärkt tycker jag.. eller kanske Hildingstorp..

Att ett namn finns på andra ställen kan man inte gå efter, då kommer ni att få leta i evigheter.

Hur många 'Storegården' finns det inte.. eller 'Backgården'... 'Rödjan'..osv..?

edithsdotter

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 08 okt-10 kl 20:34 »
Agh. Jag bor i Vårgårda. Och har redan hunnit bli less på att alla flinar. Men det är bättre än att bo i Nykulla i alla fall. Eller kanske inte.  :P

Vet i och för sig inte vilket umgänge Du har men har faktiskt aldrig hört någon förvanskning av ortsnamnet Vårgårda men det kanske också hänger ihop med HUR man uttalar det?

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 08 okt-10 kl 20:42 »
Vet i och för sig inte vilket umgänge Du har men har faktiskt aldrig hört någon förvanskning av ortsnamnet Vårgårda men det kanske också hänger ihop med HUR man uttalar det?

I de flesta fall handlar det nog faktiskt om folk som läser det, snarare än hör mig säga det. Och med 'folk' menar jag nog 'män' i det här fallet. 'förtydligar'

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
« Svar #28 skrivet: 08 okt-10 kl 20:51 »
Min far döpte vår gård till Sjövalla eftersom det ligger vid en liten insjö. Kanske går att få ihop något med valla i, med något i omgivningen typ Älvvalla eller Åvalla?
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

sarbe453

• Östergötland
« Svar #29 skrivet: 08 okt-10 kl 20:58 »
När vi flyttade till vår by så sa vi att vi bodde i Ullstorp Ödegård för det är så vår adress är. INGEN i byn fattade vilket hus vi hade köpt tills en gammal bybo utbrast: Jaha, ni menar Öggår´n!!!  ;D

Så nu när vi änvänder det korrekta namnet vet ALLA var vi bor  ;D
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

TW

• Finland
« Svar #30 skrivet: 09 okt-10 kl 08:34 »
Det där med att namn alltid har ändrats stämmer inte riktigt.....
Här i trakten har vi ju stor landhöjning och platt landskap så platsnamnen går ofta att datera. En stor del av namnen här i byn går tillbaka till 1500-talet. Ungefär den tiden då byn bebyggdes. På kartan från 1758 stämmer de flesta platsnamnen med de nuvarande.
Att ändra på sädant bara för att man själv inte råkar tycka om det.....det känns litet som att slå sönder en runsten.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 09 okt-10 kl 09:56 »
Det där med att namn alltid har ändrats stämmer inte riktigt.....
Här i trakten har vi ju stor landhöjning och platt landskap så platsnamnen går ofta att datera. En stor del av namnen här i byn går tillbaka till 1500-talet. Ungefär den tiden då byn bebyggdes. På kartan från 1758 stämmer de flesta platsnamnen med de nuvarande.
Att ändra på sädant bara för att man själv inte råkar tycka om det.....det känns litet som att slå sönder en runsten.
Ja men det är ju självklart att det finns platser som inte bytt namn, vår by har exempelvis haft "ungefär" samma namn sedan slutet av 1300-talet. Men det är ju också ett otvivelaktigt faktum att ställen bytt namn bara för att folket där inte gillade namnen.
Som sagt, c:a 20% av torpen som låg under vår by har bytt namn under 1800-talet.
Magerås => Ängstugan
Dödbacken => Stenkullen
Talgfallet => Nystugan
Hällstugan => Skogalund

Så namnbyten hör också till det "kulturella arvet", om man ska se det så.. Känns konstigt att man bara skulle välja ut några delar av det som "skedde förr" för att konservera det.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #32 skrivet: 09 okt-10 kl 10:08 »
Vår gård har två namn. Den har hetat Rosendalen officiellt sen urminnes tider, men alla infödingar hävdar att det har kallats/kallas för "Tomta"
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

edithsdotter

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 09 okt-10 kl 10:18 »
Gårdsbeteckningarna kan ju ändras genom tiden på grund av avstyckningar och fastighetsnybildningar och dessa namn stämmer inte alltid med vad som är gängse använt av befolkningen i trakten. I vårt fall har vi Ramneberg som fastighetsbeteckning, Torpet som adress men ska vi förklara för någon var vi bor så får det bli Ramnered eller "på vägen mot Skogen". Vårt företagande på gården har dock namnet "Hantverk på Torpet AB".

eremit

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 09 okt-10 kl 10:31 »

Ni kan ju göra det enkelt för er.Beroende på var gården ligger i byn så skulle det kunna bli nåt i stil med Sörgårdens ekologiska odlingar AB

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #35 skrivet: 09 okt-10 kl 23:04 »
Missnebäcks Österåsen?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Utterman

• Skåne
« Svar #36 skrivet: 09 okt-10 kl 23:22 »
Trollbacken ???
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

Anso1971

• Dalarna
« Svar #37 skrivet: 09 okt-10 kl 23:25 »
Missnebäcks Österåsen?

Det gillar jag. Låter bra!

Vår gård heter Flinkgården eftersom Gunnar Flink bodde här med sin hustru från 30-talet eller när det nu var. Minns inte exakt. Men innan det så bodde hustruns föräldrar på gården och de hetter Kohrs, så på den tiden hette det Kohrsgården. Nu känns det svårt att ändra namn, busshållsplatsen närmast gården heter Flinkgården, och det är så inarbetat, alla vet var Flinkgården ligger. Hade annars gärna bytt namnet eftersom jag inte gillar det så jättemycket.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Existens?

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 10 okt-10 kl 00:51 »
Nej..det finns ju en annan Flink man kan associera till... :-\

Anso1971

• Dalarna
« Svar #39 skrivet: 10 okt-10 kl 15:40 »
Nej..det finns ju en annan Flink man kan associera till... :-\
Precis....
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser