Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jak - hur funkar det?  (läst 53331 gånger)

jenses

• Gäst
SV: Jak - hur funkar det?
« Svar #240 skrivet: 21 nov-10 kl 00:38 »
jo visst r det orimligt-sparar du 5.000kr/månad själv i 20år så har du 1,2mille+ränta!

gör om, gör rätt, börja läsa och förstå:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=98324.msg888067#msg888067

Existens?

• Gäst
« Svar #241 skrivet: 21 nov-10 kl 10:04 »

helt orimliga summor >:(

Nja, helt orimliga summor är det ju kanske inte, men man får ju vara medveten om att ett sparande på 5000 i månaden är ganska mycket.
Så det passar ju bäst för de med goda inkomster och låg belåning på en bostad.
Och är helt olämpligt för t.ex en småföretagare med osäker inkomst och hög belåning.

Suresh

• -
« Svar #242 skrivet: 21 nov-10 kl 10:35 »
Som ränteförespråkarna säger - det skall löna sig att spara och kosta att vara hagalen och vilja ha allt här och nu.

pålle

• Gäst
« Svar #243 skrivet: 21 nov-10 kl 13:41 »
Som ränteförespråkarna säger - det skall löna sig att spara och kosta att vara hagalen och vilja ha allt här och nu.
vadå  på mitt räkne exempel så skälper ni ju istället för att hjälpa?

mysfaktor

• Gäst
« Svar #244 skrivet: 21 nov-10 kl 14:21 »
Nja, helt orimliga summor är det ju kanske inte, men man får ju vara medveten om att ett sparande på 5000 i månaden är ganska mycket.
Så det passar ju bäst för de med goda inkomster och låg belåning på en bostad.
Och är helt olämpligt för t.ex en småföretagare med osäker inkomst och hög belåning.
trodde JAk banken stod för JORD ARBETE KAPITAL dvs de som jobbar hemma och har små gårdar som de kan använda so säkerhet för sitt lån och att det är de som kan ta det här lånet för de har ju små inkomster.
men tydligen så har jag helt fel-denna bank verkar precis som ala andra banker bara vara till för de med höga inkomster.
inte de med små inkomster som har totalkoll på sin ekonomi.

Existens?

• Gäst
« Svar #245 skrivet: 21 nov-10 kl 15:23 »
Att JAK är till för de med god inkomst, konstaterade vi på typ sidan 4 i denna tråd.. ;)

mysfaktor

• Gäst
« Svar #246 skrivet: 21 nov-10 kl 15:35 »
Att JAK är till för de med god inkomst, konstaterade vi på typ sidan 4 i denna tråd.. ;)
och jag förstår FORTFARANDE inte varför JAK envisas med att ha eftersparande osv..bara krångligt och på krångel vinner man inga kunder.

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #247 skrivet: 21 nov-10 kl 16:22 »
och jag förstår FORTFARANDE inte varför JAK envisas med att ha eftersparande osv..bara krångligt och på krångel vinner man inga kunder.

För att inte tvina alla förspara.
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

mysfaktor

• Gäst
« Svar #248 skrivet: 21 nov-10 kl 16:31 »
För att inte tvina alla förspara.
varför tvinga folk att antingen förspara eller efterspara??
varför tvinga de att spara ? ingen annan bank gör det...

pålle

• Gäst
« Svar #249 skrivet: 21 nov-10 kl 16:36 »
därför att Jak är rädda att ge folk det bättre så dom måste ha säkerhet på för hand och lite vinst i efter hand
« Senast ändrad: 21 nov-10 kl 17:16 av pålle »

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #250 skrivet: 21 nov-10 kl 16:46 »

Helt enkelt för att annars fanns det inga pengar att låna ut ...  ::)
Till skillnad från andra banker så vill JAK balansera inlåningen med utlåningen så att de över tid är lika stora. DET är anledningen.

Om DU får låna räntefritt av mig, så får JAG låna räntefritt av dig.  :D

mysfaktor

• Gäst
« Svar #251 skrivet: 21 nov-10 kl 16:52 »
Helt enkelt för att annars fanns det inga pengar att låna ut ...  ::)
Till skillnad från andra banker så vill JAK balansera inlåningen med utlåningen så att de över tid är lika stora. DET är anledningen.

Om DU får låna räntefritt av mig, så får JAG låna räntefritt av dig.  :D
men vanliga banker har ju inga sådana krav?

Gångtrött

• Gäst
« Svar #252 skrivet: 21 nov-10 kl 16:54 »
men vanliga banker har ju inga sådana krav?
Nej, men JAK är ju ingen vanlig bank.. Det är ju liksom det som är grejen

Naturliv

• Södermanland
« Svar #253 skrivet: 21 nov-10 kl 17:04 »
http://jak.aventus.nu/434.php?HIST=&arc_adid=1069

Ett tips för dig som är ung och vill veta mer om JAK.
Själv är jag dessvärre för gammal.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

mysfaktor

• Gäst
« Svar #254 skrivet: 21 nov-10 kl 17:10 »
http://jak.aventus.nu/434.php?HIST=&arc_adid=1069

Ett tips för dig som är ung och vill veta mer om JAK.
Själv är jag dessvärre för gammal.
och nån mellan 18-26 har mycket pengar så de kan ta et lån hos JAK? hahahaha....

pålle

• Gäst
« Svar #255 skrivet: 21 nov-10 kl 17:20 »
 Om ved ordning då om ja slänger in 100000 och aldrig tar ut  för än arvingar vill ha ut vad får ja för det i JAK?

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #256 skrivet: 21 nov-10 kl 18:16 »
Om ved ordning då om ja slänger in 100000 och aldrig tar ut  för än arvingar vill ha ut vad får ja för det i JAK?

Då samlar dina pengar sparpoäng (ca 1 sparpoäng för varje krona som är insatt en månad) som dina arvingar kan använda för att ta ett räntefritt lån UTAN att själva behöver göra en sparprestation!  :D :-[ :D

Det innebär att de kan ta tidigare kalkyler här i tråden och ta bort eftersparandet så får de den månadsbetalning som krävs.

Egentligen är det här som JAK kommer till sin fulla rätt ... när man kan hjälpa varandra att utföra själva sparprestationen.

Det behöver inte heller vara föräldrar som sparar till sina barn. Du har rätt att ge bort (eller testamentera) dina sparpoäng till vilken medlem som helst. T.ex. kan kunderna i en handelsbod på landsbygden stötta sin handlare genom ett frivilligt sparande. Eller företagare kan gå ihop i en kreditring och stötta varandras lån genom att spara åt varandra ... Det finns massor med exempel på det som JAK kallar för bygdespar/bygdekonto. Gå in på: http://jak.aventus.nu/46.php?HIST= så hittar du information om det.

mysfaktor

• Gäst
« Svar #257 skrivet: 21 nov-10 kl 18:22 »
Då samlar dina pengar sparpoäng (ca 1 sparpoäng för varje krona som är insatt en månad) som dina arvingar kan använda för att ta ett räntefritt lån UTAN att själva behöver göra en sparprestation!  :D :-[ :D

Det innebär att de kan ta tidigare kalkyler här i tråden och ta bort eftersparandet så får de den månadsbetalning som krävs.

Egentligen är det här som JAK kommer till sin fulla rätt ... när man kan hjälpa varandra att utföra själva sparprestationen.

Det behöver inte heller vara föräldrar som sparar till sina barn. Du har rätt att ge bort (eller testamentera) dina sparpoäng till vilken medlem som helst. T.ex. kan kunderna i en handelsbod på landsbygden stötta sin handlare genom ett frivilligt sparande. Eller företagare kan gå ihop i en kreditring och stötta varandras lån genom att spara åt varandra ... Det finns massor med exempel på det som JAK kallar för bygdespar/bygdekonto. Gå in på: http://jak.aventus.nu/46.php?HIST= så hittar du information om det.

och där hittade jag följande FELAKTIGHET:
Genom att JAK-lånen är billigare än vanliga banklån blir de lättare att klara av.

Gångtrött

• Gäst
« Svar #258 skrivet: 21 nov-10 kl 18:24 »
och där hittade jag följande FELAKTIGHET:
Genom att JAK-lånen är billigare än vanliga banklån blir de lättare att klara av.
Det är väl ingen felatighet.. Det ÄR billigare

mysfaktor

• Gäst
« Svar #259 skrivet: 21 nov-10 kl 18:36 »
Det är väl ingen felatighet.. Det ÄR billigare
existens skrev lite längre upp i tråden:
Att JAK är till för de med god inkomst, konstaterade vi på typ sidan 4 i denna tråd..

och du i sin tur skriver att JAK är billigare än andra banker?

nej jag lägger ner,för JAK verkar bara bluff...

Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser