Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jak - hur funkar det?  (läst 53386 gånger)

pålle

• Gäst
SV: Jak - hur funkar det?
« Svar #200 skrivet: 19 nov-10 kl 15:26 »
Jag har mött "the real thing", men då kommer vi in på avdelningen religion och indiska gurus. Samt fina flickvänner.

Vad göller förutsättningslös debatt låser jag mig med ibland. Det är ingen idè att diskutera köttätande, psykofarmaka eller vargjakt med mig utifrån en affirmativ synvinkel.
är det att aldrig säga hela sanningen då  :)

Suresh

• -
« Svar #201 skrivet: 19 nov-10 kl 15:34 »
Sen tycker ja att det är var och ens skyldig het att i fråga sätta så man blir övertygad till det ena eller det andra.

I JAK:s fall rör diskussionen två områden

1) Synen på räntan

2) Frågan om JAK:s sparlånesystem passar "kunden" bättre eller sämre än räntebankerna.

Det bör påminnas om att JAK ideell förening bildades med syftet att informera om räntans skadeverkningar i samhället och att sparlåneverksamheten startade först fem år senare, som ett praktiskt exempel på hur räntan kan motverkas. Räntekritiken är det gemensamma kittet för alla JAK-are. Därför kan räntekritiker ta att JAK-systemet ibland ger sämre villkor än räntebankerna, på samma sätt som att en GAIS:are inte byter supporterklubb bara för att ÖIS går upp i allsvenskan.

På motsvarande sätt är det rätt meningslöst - eller intetsägande - att diskutera JAK-systemet med en person som tror på räntan och tycker att den är riktig. Det som blir kvar blir då  en diskussion om vad som lönar sig mest och den kan man ha på Aktiespararnas klubb eller i stallkorridoren på Solvalla istället med större utdelning.

pålle

• Gäst
« Svar #202 skrivet: 19 nov-10 kl 15:50 »
I JAK:s fall rör diskussionen två områden

1) Synen på räntan

2) Frågan om JAK:s sparlånesystem passar "kunden" bättre eller sämre än räntebankerna.

Det bör påminnas om att JAK ideell förening bildades med syftet att informera om räntans skadeverkningar i samhället och att sparlåneverksamheten startade först fem år senare, som ett praktiskt exempel på hur räntan kan motverkas. Räntekritiken är det gemensamma kittet för alla JAK-are. Därför kan räntekritiker ta att JAK-systemet ibland ger sämre villkor än räntebankerna, på samma sätt som att en GAIS:are inte byter supporterklubb bara för att ÖIS går upp i allsvenskan.

På motsvarande sätt är det rätt meningslöst - eller intetsägande - att diskutera JAK-systemet med en person som tror på räntan och tycker att den är riktig. Det som blir kvar blir då  en diskussion om vad som lönar sig mest och den kan man ha på Aktiespararnas klubb eller i stallkorridoren på Solvalla istället med större utdelning.
ok men ja ser det bara till vad ja måste betala för att upp nå det mål ja vill och som ja ser det så är det jäkligt svårt med JAK genom att det blir så mycket dyrare var månad som ja förstår det.

Suresh

• -
« Svar #203 skrivet: 19 nov-10 kl 16:22 »
ok men ja ser det bara till vad ja måste betala för att upp nå det mål ja vill och som ja ser det så är det jäkligt svårt med JAK genom att det blir så mycket dyrare var månad som ja förstår det.

Dyrare blir det troligtvis inte, men månadsinbetalningen kanske blir högre.

pålle

• Gäst
« Svar #204 skrivet: 19 nov-10 kl 16:25 »
Dyrare blir det inte, men månadsinbetalningen kanske blir högre.
ja jo det var ju så ja men förstås och då faller ju hela den tanken uti från min plånbok och då blir det ju en bart för dom som redan har er kan betala det dubbla typ
« Senast ändrad: 19 nov-10 kl 16:35 av pålle »

Suresh

• -
« Svar #205 skrivet: 19 nov-10 kl 16:33 »
ja jo det var ju så ja men förstås och då faller ju hela den tanken uti från min plånbok och då blir det ju en bang för dom som redan har er kan betala det dubbla typ

Så blir det då, ja. Om du inte träffar på någon i JAK som vill skänka just dig sparpoäng för att sänka din månadsinbetalning.
« Senast ändrad: 19 nov-10 kl 16:36 av Sri Suresh »

pålle

• Gäst
« Svar #206 skrivet: 19 nov-10 kl 16:39 »
Så blir det då, ja. Om du inte träffar på någon i JAK som vill skänka just dig sparpoäng för att sänka din månadsinbetalning. JAK sysslar inte med välgörenhet, men det kanske finns JAK-medlemmar som gör det?
ok då är JAK ju häller inte intresserade av dom stora massorna utan skall stanna kvar i slaveriet som någon sa.

Suresh

• -
« Svar #207 skrivet: 19 nov-10 kl 16:41 »
ok då är JAK ju häller inte intresserade av dom stora massorna utan skall stanna kvar i slaveriet som någon sa.

Vad har du själv gjort för att hjälpa de Afghanska mödrarna och Afrikas svältande barn?

pålle

• Gäst
« Svar #208 skrivet: 19 nov-10 kl 16:51 »
Vad har dusjälv  gjort för att hjälpa de Afghanska mödrarna och Afrikas svältande barn?
inget till just dom men när ja var till sjös i typ Indien och sådana läder dela ja alltid ut  överblivna pengar till mödrar på gatan så det kunde vara allt från 100 rupies och uppåt kunde även anställa någon som såg till att man hamna rätt hela tiden .

Suresh

• -
« Svar #209 skrivet: 19 nov-10 kl 17:00 »
inget till just dom men när ja var till sjös i typ Indien och sådana läder dela ja alltid ut  överblivna pengar till mödrar på gatan så det kunde vara allt från 100 rupies och uppåt kunde även anställa någon som såg till att man hamna rätt hela tiden .

Kunde du hjälpa dem alla? Och om du ställdes inför ett val där hjälpbehovet var större än dina tillgångar, vilka prioriteringar gjorde du?

JAK består av 30 000 vanliga (mestadels) svenskar som gör vad de kan för att hjälpa varandra ur skuldsättning och bankberoende. Vilka prioriteringar tycker du de skall göra med sina begränsade resurser?

pålle

• Gäst
« Svar #210 skrivet: 19 nov-10 kl 17:09 »
Kunde du hjälpa dem alla? Och om du ställdes inför ett val där hjälpbehovet var större än dina tillgångar, vilka prioriteringar gjorde du?

JAK består av 30 000 vanliga (mestadels) svenskar som gör vad de kan för att hjälpa varandra ur skuldsättning och bankberoende. Vilka prioriteringar tycker du de skall göra med sina begränsade resurser?
naturligt vis inte men JAK är ju inte en en enskild person häller och om ha förstår så lånar ju bara ut det som som dom får in på av gifter och det  som blir över och där till så lånar dom ju heller inte ut till dom fattigaste  så där i ligger ju skillnaden då ja gav inte låna ut
« Senast ändrad: 19 nov-10 kl 17:23 av pålle »

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #211 skrivet: 19 nov-10 kl 17:19 »
Jag är nog ränte-agnostiker.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Suresh

• -
« Svar #212 skrivet: 19 nov-10 kl 17:43 »
naturligt vis inte men JAK är ju inte en en enskild person häller och om ha förstår så lånar ju bara ut det som som dom får in på av gifter och det  som blir över och där till så lånar dom ju heller inte ut till dom fattigaste  så där i ligger ju skillnaden då ja gav inte låna ut

JAk är en medlemsägd bank som styrs av brukarna i böästa fall och av personalen i sämsta. Men jag ställer frågan till dig som jag ställer till alla som tycker att JAK skall agera som en välgörenhetsinrättning - vem skall skjuta till pengarna? Och vilka kriterier skall man ha för att välja ut de som skall gynnas? Att det är synd om dem, att de är fattiga, eller något mer påtagligt?

JAK är nog många gånger vänligare än övriga banker när det gäller att låna ut till de allra fattigaste. Men de - eller du - får inte låna hur mycket som helst, hur länge som helst, hur billigt som helst.

pålle

• Gäst
« Svar #213 skrivet: 19 nov-10 kl 17:54 »
JAk är en medlemsägd bank som styrs av brukarna i böästa fall och av personalen i sämsta. Men jag ställer frågan till dig som jag ställer till alla som tycker att JAK skall agera som en välgörenhetsinrättning - vem skall skjuta till pengarna? Och vilka kriterier skall man ha för att välja ut de som skall gynnas? Att det är synd om dem, att de är fattiga, eller något mer påtagligt?

JAK är nog många gånger vänligare än övriga banker när det gäller att låna ut till de allra fattigaste. Men de - eller du - får inte låna hur mycket som helst, hur länge som helst, hur billigt som helst.
ok men då ska ja ställa fråga om ja vill låna 100tusen  och ska köpa något för 400 allså har ja 300 tusen skälv då borde det ju var rimligt  få låna 100tusen  som ja förstår så går ju inte det utan att ja ska först sätta in 100tusen och då går ju inte att köpa

Existens?

• Gäst
« Svar #214 skrivet: 19 nov-10 kl 18:23 »
Det är inte min mening att låta som att jag är låst i en uppfattning. Jag är medveten om att min debattteknik kanske ger sken av det.

Men jag tycker det finns så mycket som måste fram i denna fråga, så då blir det automatiskt en hel del ifrågasättande.

Suresh

• -
« Svar #215 skrivet: 19 nov-10 kl 18:33 »

Det sorglustiga är att jag vet mer om JAK:s svagheter än alla er sammantaget. Jag skulle kunna skriva en bok om dem - om jag ville.

pålle

• Gäst
« Svar #216 skrivet: 19 nov-10 kl 18:38 »
Det sorglustiga är att jag vet mer om JAK:s svagheter än alla er sammantaget. Jag skulle kunna skriva en bok om dem - om jag ville.
ja bryr mig just inte om det för tillfället det är bättre du besvarar frågan?

Suresh

• -
« Svar #217 skrivet: 19 nov-10 kl 19:38 »
ok men då ska ja ställa fråga om ja vill låna 100tusen  och ska köpa något för 400 allså har ja 300 tusen skälv då borde det ju var rimligt  få låna 100tusen  som ja förstår så går ju inte det utan att ja ska först sätta in 100tusen och då går ju inte att köpa

Nej, du kan låna hundratusen men om du inte har sparat något innan får du betala tillbaka 200 000 kr. Överskjutande 100 000 kr får du ut i näven när lånet är färdigamorterat.

pålle

• Gäst
« Svar #218 skrivet: 19 nov-10 kl 20:04 »
Nej, du kan låna hundratusen men om du inte har sparat något innan får du betala tillbaka 200 000 kr. Överskjutande 100 000 kr får du ut i näven när lånet är färdigamorterat.
ja då är det ju klart som korvspad att  det blir billigare att låna i vanlig bank varje månad sett Jak är ingen vänlig bang som kan ser det appså lut inte för den lilla människan så där rök en kund till. Men tack i alla fall för förtydligandet

Suresh

• -
« Svar #219 skrivet: 19 nov-10 kl 20:12 »
ja då är det ju klart som korvspad att  det blir billigare att låna i vanlig bank varje månad

Nej det är det inte alls. Du kanske får lägre månadsbetalning i en annan bank, men det är inte samma sak som kostnad.

Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 1 användare
Petter B

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser