Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gås kön  (läst 2774 gånger)

kiwsan

• Västerbotten
gås kön
« skrivet: 03 okt-10 kl 21:49 »
Har en grupp på 5 gäss och dom är födda i sommar. Några av dom kommer och hälsar med halsen sänkt och rak. En del kommer och hälsar med halsen högt upp. Kan man urskilja något kön på dessa betenden? Malin

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: gås kön
« Svar #1 skrivet: 03 okt-10 kl 22:34 »
Nej, inte vad jag vet. På de raser som inte har olika färg beroende på kön, så ser jag skillnad på storleken, och på fotringarna  ;). På ungdjuren kollar jag kön med kloakkontroll, och sedan märker jag med bultband i olika färger, så att jag bara behöver kolla på banden sedan. Jag har inte hållit på med utställningar, och jag har inte sålt livdjur ännu, men funderar på att gå med i någon förening för att kunna märka med fasta ringar och kunna sälja djur med intyg på att de är rasrena. Jag kan inte reglerna kring det där ännu men ringar verkar vara en bra idé.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #2 skrivet: 03 okt-10 kl 22:36 »
Jo det kan du, det är hanarna som kör upp huvudet och honorna som böjer ner det. Bäst se du det om det kommer främmande eller om det kommer en hund eller nåt. Men det säkraste är ändå att vända på dem och försiktigt klämma på kloaken. Kommer det fram en skruv är det en hane är det bara mjukt och runt är det en hona. Fast det kan vara svårt att se nu men med lite träning går det.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 03 okt-10 kl 23:08 »
Jag har ju ganska många gäss, och tycker inte att det är enhetligt. Vissa håller uppe huvudet, vissa nere, vissa omväxlande. Och jag är helt säker på viket kön de har, men huvudrörelserna är inte konsekventa.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 03 okt-10 kl 23:12 »
den som är först i flocken med halsen upp är ALLTID en karl... men som sagt vräng kloaken..det är säkraste sättet...
Fjäderfän och kaniner

kiwsan

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 04 okt-10 kl 08:03 »
Tack för alla svar.

Bulan

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 05 jun-12 kl 16:00 »
Hittade denna gamla tråd när jag sökte... Aktualiserar den igen ;)  Har två ursöta Italiensk gäss kläckta för 2 veckor sedan. När och hur kan jag se könet? Ska göra som beskrivs ovan (klämma försiktigt...) och när kan jag tidigast göra det+ Antar att de måste ha vuxit till sig lite först  ;)  Ser dock redan nu att det är ganska stor skillnad i storlek på dem, kan det vara så att den större är en hane och den mindre en hona? Den större är även den som springer fram med huvudet uppåt för att hälsa och den mindre springer med huvudet sänkt...
Bulan

Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser