Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur litet kan ett viter hus till hönsen vara?  (läst 1233 gånger)

Mimmi_83

• Dv Kochin
    • Värmland
Hur litet kan ett viter hus till hönsen vara?
« skrivet: 03 okt-10 kl 11:22 »
Hej..
Hur litet kan ett vinterhus till hönsen vara ???.. har ett sommar hus till dom men vill bygga ett som de kan vara i under vintern..
Jag har 7 dv kochin... 6 av dem har just blivit unghöns...
Lånade 7 dv kochin i sommar.. när hösten kom och vi insåg att vi va tvungna att lämna tillbaka dom, fick vi en idé om att vi kunde kanske få köpa dom.. Men fick tyvärr inte köpa dom.. Vår lilla dotter på snart 4 år fick dom av han som ägde dom.. så det löste sig...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur litet kan ett viter hus till hönsen vara?
« Svar #1 skrivet: 03 okt-10 kl 11:50 »
Från jordbruksverkets hemsida:
Citera
Mått och bestämmelser för  frigående värphöns

Antal höns per kvadratmeter

Har du ett envåningssystem får du som mest ha 9 höns per m² tillgänglig yta om hönsen väger mindre än 2,4 kilo och 7,5 höns per m² tillgänglig yta om hönsen väger 2,4 kilo eller mer

Alltså räcker 1 kvadratmeter, om du bara ska vara laglig...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Mimmi_83

• Dv Kochin
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 03 okt-10 kl 12:02 »
Okej.. då vet jag... tycker att det va lite för lite så det blir att ett lite större... men om jag gör ett som är 2-3 kvadratmeter behöver jag ha någon slags värme i den/isolera?.. 2-3 kvadratmeter i golvyta...
hade tänkt i ett kallförråd med ett fönster i??
Lånade 7 dv kochin i sommar.. när hösten kom och vi insåg att vi va tvungna att lämna tillbaka dom, fick vi en idé om att vi kunde kanske få köpa dom.. Men fick tyvärr inte köpa dom.. Vår lilla dotter på snart 4 år fick dom av han som ägde dom.. så det löste sig...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 03 okt-10 kl 12:10 »
Om det är dragfritt, men ventilerat så att det inte blir fuktigt, och någorlunda isolerat, så behövs inte värme, i normalfallet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 03 okt-10 kl 13:43 »
Jag har ett litet hus som jag hade mina Dvärgnakenhalsar i året runt förr. Det är 0,8X1,70=1,36m2. I det bodde ca 6-10 dvärgar och dom mådde fint  trots nakna halsar vinter och oisolerat hus ;D Naturligtvis hade dom daglig möjlighet att gå ut vilket dom gjorde i alla väder.

Huset stod på lekablock på högkant. Två av fyra sidor där nere var klädda med skivmaterial. Det gjorde att dom hade  vindskyddad "källare" med  torrt sandbad under huset i alla väder.

Jag vet inte om du tänkte på det men det är det lilla röda huset med svart tak som stod på baksidan där jag hade ungdjur av dv Silke och Chabo.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

645 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser