Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värme till vintern  (läst 1925 gånger)

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
Värme till vintern
« skrivet: 02 okt-10 kl 12:02 »
Vad har ni för värme hos era höns?
Har inte haft någon värme tidigare hos hönsen och det har funerat bra, men nu i vintras var det väldigt kallt ganska länge, så jag tänkte att de skall få nått i vinter.
vad använder ni andra, husen jag har är hyfsat isolerade och ca 10-15 kvm stora, de behöver ju kanske inte ha värme så men åtminstone frostfritt, frostvakt, element,värmelampa?
Tänker på ekonomin och brandrisk, jag har 3 hönshus.
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

Gert

• Småland
SV: Värme till vintern
« Svar #1 skrivet: 02 okt-10 kl 17:12 »
Extra värme under vintern har jag aldrig haft i mitt hönshus.
Och det hönshus jag har nu är även oisolerat och fastän det var
kallt som attan här i vintras så verkar inte hönsen ha tagit skada.

Trasslan

• Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 02 okt-10 kl 17:29 »
Jag har en värmelampa över vattenautomaten, den värmer lagomt i mitt lilla hönshus på 5 kvm.
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 02 okt-10 kl 20:19 »
Jag har ett oisolerat hönshus och i vintras hade jag på ett rundflänselemnet en större del av vintern, nattetid, för att hålla plusgrader där inne. När det var som allra kallast var jag tvungen att ställa in ett vanligt elemnet också. Flänselement ska vara brandsäkra i djurstallar men hur mycket el de drar vet jag inte. Dagtid var hönsen ute eller i en lada om det var för kallt ute så på dagarna hade jag ingen extra värme på.
Tuppen frostskadade kammen och blev (övergående) brun på en tagg en dag när de var ute i 15 gradig kyla så efter de fick de vara i ladan när det var kallare än minus tio ungefär.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #4 skrivet: 06 okt-10 kl 08:08 »
Jag har en värmelampa till mitt 4-5 kvd hönshus.
Det är isolerat på två ytterväggar och på taket.
Än så länge har vi inte haft någon vinter med dem men jag planerar att hålla tempen på 5-8 grader för det känns bäst ;D
Dv. höns, undulater & ragdoll

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 06 okt-10 kl 10:45 »
Jag har aldrig (mer än 20 år)  haft någon värme i hönshusen. De är dock isolerade. Men förstås: 1. jag bor i Halland. 2 jag har köldtåliga raser, ja, Dvärgwyandotte är extremt köldtåliga.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser