Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fuktigt i hönshuset  (läst 4991 gånger)

rackarns

• Närke
fuktigt i hönshuset
« skrivet: 02 okt-10 kl 11:18 »
Tycker att det känns så fuktigt och varmt i lekstugan när jag öppnar på morgonen jämfört med det andra hönshuset.
Har en ventil nere vid golvet utanför där hönsen sover, och en ventil uppe i taket.
Men är detta kanske för lite ventilation? Vill ju inte att de ska ha fuktigt i vinter.
Är det FÖR bra isolerat kanske. Det är tjocka väggar, golv, tak.
Jag har ingen extra värme i huset.

Tips?

Attes matte

• Jämtland
SV: fuktigt i hönshuset
« Svar #1 skrivet: 02 okt-10 kl 17:24 »
Köp en hygrometer och kolla om du "känner rätt".
Jag har en luftavfuktare i mitt hönshus. Har jag inte det så går det snabbt upp till 90%-strecket på hygrometern.  :o

Om det är så att det faktiskt blir lite för fuktigt så finns det ju frånluftsfläktar att köpa. Så det blir lite "snurr" på luften så att säga.  :)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

rackarns

• Närke
« Svar #2 skrivet: 02 okt-10 kl 17:30 »
Luftavfuktare? menar du typ en torrboll? Eller är det något som kräver el?

Ska sätta in en hygrometer och kolla!

Vad är en Ok luftfuktighet i hönshuset? Hur fuktigt har du Attes Matte?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 02 okt-10 kl 18:50 »
Luftavfuktare? menar du typ en torrboll? Eller är det något som kräver el?

Ska sätta in en hygrometer och kolla!

Vad är en Ok luftfuktighet i hönshuset? Hur fuktigt har du Attes Matte?

Jag har en elekrisk luftavfuktare som kan dra ur som mest 10 liter vatten ut luften på ett dygn. Det gör den dock väldigt sällan.
Jag har ca 65-70% just nu, men det är ju höst, och därmed oxå mycket fuktigare än andra årstider. Jag räknar med att det kommer att ligga kring 45-50% annars. Hoppas jag.

Jag vet dock inte vilken luftfuktighet som är optimal för höns. Nån annan kanske vet?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Lycka

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 02 okt-10 kl 19:18 »
Har fläkt som drar ut luften och torrbollar.
Hedemorahöns

Markim

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 okt-10 kl 20:23 »
Jag har köpt torrbollar på grangården kostar en 100dring
Har dom i fönstret..Kanon
mvh
Majsan

LasseDalom

• -
« Svar #6 skrivet: 02 okt-10 kl 20:34 »
Höns har hållits i hundratals år utan luftavfuktare. Det är säkerligen inga problem. Öppna ventilerna lite mer, låt dörren stå öppen varma dagar.

rackarns

• Närke
« Svar #7 skrivet: 03 okt-10 kl 09:45 »
ventilerna är så öppna det bara går dygnet runt, dörren står öppen dagtid.

Majsan, hur länge räcker en torrboll? Och har du kännt av en markant skillnad sedan du satte in dem?

För vissa dagar tom rinner det om väggarna i lekstugan  :( Inge trevligt klimat alls för hönsen där inne då.

rackarns

• Närke
« Svar #8 skrivet: 03 okt-10 kl 09:48 »
Då jag sågar ut fler ventiler.. Ska jag skippa fler bottenventiler då? Och sätta in fler i taket..?.. eller de där nere behövs lika många för att så cirkulation.
jag vill inte behöva ha igång en elektrisk fläkt.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 03 okt-10 kl 13:51 »
Du ska ha inluft nere vid golvet och utluft uppe under taket p åmotsatt sida av rummet. En bra lösning är att ha nät i hönsluckan som man då kan stänga för predatorer men fortfarande ha luftcirkulation igenom.

Höns avger mycket fukt så om du inte kan fixa tillräckligt bra drag är nog en fläkt bättre än en torrboll.

Hade god ventilation i mitt gamla hönshus men vintertid klarar den kalla luften inte att "bära" lika mycket fukt och då fick jag kondens på väggarna, vilket rann neråt och gjorde golvströt fuktigt  :-\ Jag satte in en badrumsfläkt med fuktstyrning och det löste problemet. Dessutom blev "morgonluften" i hönshuset mycket bättre. Just att jag hade fuktstyrning gjorde att fläkten bara gick vid behov så var det bara tillräckligt torrt i hönshuset så var fläkten avstängd.

Jag tror inte att en torboll eller många torbollar har tillräckligt bra effekt :-\ även om de samlas vatten i dem. Ventilera är rätt väg att gå!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Sano

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 03 okt-10 kl 14:11 »
Det mest effektiva utluftsdonet med självdrag är en lufttrumma som sitter mitt i taket och sticker upp minst en halvmeter ovanför taket på utsidan.

Inluftsdonen sitter bäst högst upp på väggen. Då kommer kallt luft in där och sjunker mot golvet. Varmt luft stiger uppåt och dras ut genom trumman. För att inte få problem med kallras från inluftsdonen kan man ha flera små, istället för ett större. Den sammanlagda arean på inluftsdonen ska vara minst lika stor som den på trumöppningen.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

rackarns

• Närke
« Svar #11 skrivet: 06 okt-10 kl 17:10 »
Var till stan och skulle handla ventiler, och pratade då med en av personalen som hade haft samma problem. Hon sa att de bytte underlag från spån till halm och att det visst hade gjort susen.

Undra om det stämmer, värt att prova!

Någon kanske har provat?

Brokullen

• Dalsland
« Svar #12 skrivet: 06 okt-10 kl 18:10 »
Jag har alltid halm under den kalla årstiden och har aldrig haft problem med fukt.Visserlgen har jag en yta på ca 80 kvm uppdelat på flera hönshägn
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

rackarns

• Närke
« Svar #13 skrivet: 06 okt-10 kl 18:16 »
det är så svårt att säga, så  mycket som spelar in.
har alltid haft spån till mina, men idigare bodde de i en betydligt större lagård, och hade aldrig problem med fukt där.

jag ska prova imorgon att lägga in halm istället, får se hur det blir :)

vill helst slippa halm för tycker djuren bir smutsiga då halmen inte torkar upp bajset lika bra, särskilt eftersom de som bor i lekstugan helst verkar sova på golvet istället för på pinnarna  :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

621 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser