Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  i begynnelsen...  (läst 1324 gånger)

manna

• -
i begynnelsen...
« skrivet: 09 jun-06 kl 04:57 »
Planer finns alltid och nu har det kommit nya...

Jag är intresserad av att ta del av andras erfarenheter av att planera uppvärmning, el, vatten, avlopp - rubbet! - från begynnelsen i ett hus för åretruntboende. Allt ska vara så enkelt, billigt, driftssäkert och snällt mot omgivningarna som möjligt.

Det finns ett lämpligt objekt, men huset har knappt lika hög standard som ett tvåmanstält från Biltema så det finns inga begränsningar i hur mycket som "går att göra". Inga hämningar när det gäller att dra upp golv, riva väggar eller lägga nytt tak alltså. Tvärtom är det redan en nödvändighet...

Litteraturtips? Länkar? Allmäna funderingar?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Filip Skräplund

Re:i begynnelsen...
« Svar #1 skrivet: 09 jun-06 kl 05:11 »
Ska man i princip starta från scratch så varför inte satsa lite vågat:

http://tinyurl.com/hl42z
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

manna

• -
« Svar #2 skrivet: 09 jun-06 kl 05:24 »
Du menar att jag ska bo i en bastu? Tja, jag tycker inte mig vara så jäkla snäv i hjärnvindlingarna, men någonstans i bastukrokarna går nog min gräns. Varmt hus, ja. Bastu, ja. Det andra i stället för det ena, nej.

Jag har några diffusa minnen av ett boende där regnvatten leddes in till badrummet och sedan vidare till växthuset... Har även sett en bok om kretsloppshus i Storbritannien, men jag hittar den inte igen. Men det är alltså i de banorna jag tänker. Mer professor Baltazar över alltihop!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 09 jun-06 kl 05:37 »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

manna

• -
« Svar #4 skrivet: 09 jun-06 kl 10:09 »
Alte, stället jag har i tankarna ligger definitivt på rätt sida 50-skyltarna! Boningshus på uppskattningsvis 90 kvm, byggt 1850-1900. Tillhörande byggnad enligt standardmall 1A; dass, hönshus, vagnslider, loge, grisakätte, spiltor, vedbod etc. Trädgårdstomt på ca 3000 kvm.

Planen är alltså att köpa stället (under förutsättning att det även ingår eller går att köpa till några hektar mark), renovera och få med alla smarta lösningar på en gång. Det är de senare jag behöver få tips om.

Ett vattenburet system med ackumulatortank(ar) och vedeldad kökspanna är givet. Likaså VVS-installationer som tillåter BDT-vatten, urin och fekalier var för sig. Men resten då? Eller är det jag redan nämnt det slugaste som går att komma på? Jag tvivlar på det...

Filip Skräplund

« Svar #5 skrivet: 09 jun-06 kl 14:27 »
Jag har för mig att ett vanligt fönsterglas har ett ljusgenomsläpp på ca 85 %.
Med 6 st glas kommer då bara ca 38 % av utomhusljuset igenom fönsterpaketet.
Sen har vi mer eller mindre mörka vätskor och kvarbliven vätskefilm som ytterligare minskar dagsljusinsläppet.
Hela konceptet liknar allt mindre ett glashus och mer en vanlig solfångare.
Fönster isolerar rätt dåligt jämfört med t ex mineralull beroende på att luften kan röra sig mellan varmare och kallare glasytor och transportera värmen.
En god värmeisolator håller luften så orörlig som möjligt.
Låter man dessutom vätskor cirkulera mellan glasen minskar förstås isoleringen betydligt.
Att ta upp värme nattetid genom konvektion måste vara väldigt ineffektivt.
Det ska väl i så fall vara med hjälp av något slags luftvärmepump?
För att det ska bli nåt utbyte av värmeöverföringen måste  ytterglaset/vätskan
vara betydligt kallare än utomhusluften.
Sen har vi det där med kvadratmeterpris och underhållskostnad...

Jag kan ändå tänka mig att manna skulle kunna få fason på en sån skapelse.
Har förstått att hon är en hejare på att svinga hammaren.

// processor zeke

« Senast ändrad: 09 jun-06 kl 15:06 av zeke »

manna

• -
« Svar #6 skrivet: 09 jun-06 kl 17:11 »
Tack, Alte och Zeke för era tankespån! Det är precis sådant jag är ute efter! Att dra funderingarna ett eller två eller åtta varv extra. Sånt låter sig kanske bäst göras vid 3-snåret när den näst sista körsbärsölen har motat bort det sista korn av självkritik som lyckats överleva kvällen, men numera är jag så kvällstrött att jag får ta alla funderingar på dagtid. Och Lindeman har jag inte sett till på länge.

En sak jag inte tänker ge efter på när det gäller byggnaderna är exteriören. Det SKA helt enkelt vara faluröda klädselbrädor och ockragula spröjsade fönster. Eventuella tillbyggnader får däremot gärna vara tillverkade i moderna material och uppförda i modern stil. Taket kan jag göra undantag för. Eventuella solpaneler ska ligga på taket och inte stå och ta plats i trädgården!

Jag har börjat lägga in alla idéer i ett Baltazardokument. Det ska bli spännande att se var detta slutar.

Jag kan ändå tänka mig att manna skulle kunna få fason på en sån skapelse.
Har förstått att hon är en hejare på att svinga hammaren.

Här svingas hammare, fårhundar, fogsvansar, stekjärn och virknålar med en sabla precision! Under tiden jonglerar jag med roliga idéer.  8)

Vad gör du när du gör jobbet?

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 10 jun-06 kl 08:38 »
Härligt, gillar de som vågar ge sig på ett skal, snarare än ett hus. Inget behöver rivas ut och kastas, och resten kan man göra som man vill, men det gäller att vara enslig och isynsskyddad, för att inte myndigheter och allmänhet ska lägga sig i.

Jag känner en som gick på ett "hus" som alla trodde måste rivas, det är nu på gång, och ser ut att bli bra.

Ägaren köpte en något så när fungerande grävare, för skrotvärdet, och när han är klar, skrotas den kanske, och skrotpriserna går upp, så  brunn och avlopp, kunde fixas ganska billigt, med "egna" lösningar, så att det vid ev. besiktning förefaller att vara lagligt, eller installerat sedan länge. Ur miljösynpunkt är arrangemanget helt klart bättre än vad som vanligen görs.

Det har tagit flera år innan det gick att flytta in, och det tar flera år innan det blir klart (om nånsin), men allt har gjorts till kostnader som är nästan ofattbart låga, utan att det är undermåligt, snarare väldigt solidt.

Kunskap som man själv besitter, skaffar sig eller har i bekantskapskretsen är ibland värt mer än ett fett bankkonto.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Filip Skräplund

« Svar #8 skrivet: 10 jun-06 kl 11:55 »
Jag tror du överskattar nyttan av solfångare åtminstone på våra breddgrader, Alte.
Har för mej jag skrev det tidigare.
Uppe i norden är det bättre med väl isolerade väggar och tak än att göra en solfångare av alltihop.
Under stor del av året släpper en sån vägg ut mer värme än den tar in från den lågt stående solen.
Just nu är det gott om sol åtminstone där jag bor, men problemet är snarast att det är för lite skugga.
Man har ingen nytta av att ta tillvara solvärmen för uppvärmning så här års.
När man skulle behöva den, mitt i vintern, då finns det för lite sol.
Jag tycker du ska göra en ritning över en sån glasvägg, och försöka få med allt inkl fönstertätningar, anslutningar, frigolitpersienner osv så ser du hur otympligt det blir.
Tänk när vätskan börjar läcka nånstans, vilken j-a meckande och fönsterputsjobb det blir osv.
Frigolitpersienner låter inte heller särskilt åldringsbeständigt.
Jag tycker som jag sagt tidigare idén är för ogenomtänkt för att vilja ägna den mer funderande.

Nu har jag tydligen sårat Alte's känslor ännu en gång, spröd kille.

Jag tror mera på ett glasat uterum åt söder, gärna med isolerat tak (det blir för varmt mitt i sommarn annars) där man kan fläkta varmluften till övriga bostaden under vår och höst.
Kanske också lagra den i t ex varmgrund.
Enkla lösningar med minimalt utrymme för krångel är mitt ideal.

MVH / processor zeke.
« Senast ändrad: 11 jun-06 kl 00:22 av zeke »

Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 2 användare
Mr.O, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser