Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Matlagning, självhushållning och årets gång  (läst 4253 gånger)

Malin.S.

• Norge
    • Jordnær mat
Matlagning, självhushållning och årets gång
« skrivet: 29 sep-10 kl 21:18 »
Jag har en fråga till er som odlar det mesta av hushållets mat själva; Hur lyckas ni hålla en varierad kost? Blir ni inte trötta på inkokta bönor, morötter och vad som nu kan finnas i skafferiet?  ??? :-[

Jag vet mycket väl att det var såhär man åt förr och att det bara är dagens (västliga) människor som kan få färsk gurka, paprika och tomater året runt. Men jag känner mig så fast i mina matvanor att jag har svårt att föreställa mig hur det skulle vara att inte kunna laga vad jag ville, när som helst. Bara färsk sallad på sommaren, riven råkost resten av året ....?

Undringen gäller också alla de matvaror som jag köper som inte alls går att odla i skandinavien. Äter ni aldrig citron, avokado och andra mer exotiska grödor?

Vill gärna höra hur ni andra tänker inför detta, och hur ni löst det, eller hur ni lärt er att leva med det.
Malin

borlotti

• Bohuslän
SV: Matlagning, självhushållning och årets gång
« Svar #1 skrivet: 03 okt-10 kl 20:57 »
Kanske ville du framförallt ha svar från helt självförsörjande  personer. Jag  ( vi  - fam på 4) är bara, i relativt hög grad, självförsörjande på grönsaker, frukt och bär. Försöker mig ändå på ett svar.

Vi är absolut inte trötta på vår mat.  :D Men vi handlar alltså regelbundet torrvaror som mjöl, havregryn andra flingor, russin, kakao, kaffe, mejeri, bananer (små barn verkar vara beroende av bananer!!), fisk, olja, mm. Kött köper vi av grannarna. Så självförsörjande är väl att ta i.  8)

Men poängen är att vi äter så mycket som möjligt efter säsong och handlar inte just det som du tar upp sallad, gurka och tomater på vintern. Däremot köper vi  regelbundet tomatlådor, krossde och passerade. Apelsiner köper vi ekologiska på vintern när de kommer från Europa. Avokado och citron är sådant som vi handlar nån enstaka gång när det är til nån särskild festmeny. Andra exotiska saker kan jag inte komma på förutom kaffe kakao och choklad, och det köper vi alltså. (Rättvist och ekologiskt.) Jo paprika kanske, det köper vi också ibland (= en gång varannan månad).

Tycker fortfarande det är förvånanande hur länge man kan lagra oliak grönsaker. Tex squash brukar vi ha fram till jul. Mangold står här på västkusten fortfarande alldeles grön i landet, mycket möjlight en månad till. Sen har vi all grönkål, svartkål, purjolök som kan stå kvar i landet och är grön och fräsch fram till våren kommer. Det går ju att odla vintersallad också om man vill.

Det svåra tycker jag är mars, april, när lagren börjar ta slut och nytt inte har kommit fram. Då kommer det i affären mycket primörer som man längtar efter, men som måste ha drivits upp i uppvärmda växthus. Eller importerats. Och som vi alltså inte gärna löper av den anlednignen.  Då blir det mcyket gräslök, kirskål, nässlor, mm.

Hoppas det gav dig något.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #2 skrivet: 03 okt-10 kl 21:16 »
Vi är ju inte heller självförsörjande, vi lever väl ungefär som borlotti beskriver. Köper torrvaror av olika slag, kött från bekanta i hyfsad närhet och kompletterar våra egna odlingar med köpe, ffa under vinter/vårvinter, men ganska sparsamt.

Men jag tror hemligheten för att inte tröttna är att odla många olika sorter och spara dem på flera olika sätt. Äpplen som mos, torkade äppelringar, äppelchutney etc; bär som sylt eller frysta; en del grönsaker färska, en del mjölksyrade, en del i frysen, en del torkat o.s.v. Färska majrovor så länge de finns, som råkost eller wokade, de sista exemplaren mjölksyrade. Kål och gröna blad kan man ha stora delar av året färskt och de kan också mjölksyras till kimchi, t.ex. Plocka de första vilda bladen som kommer på våren till sallad och nässelsoppa, plocka svamp och torka.

Sådär ungefär. Och så hitta en massa recept för att variera maten, även om råvarorna är desamma. Rödbetor är ju ganska olika som kokta, ugnsbakade eller som soppa. Palsternackor i köttgrytan eller i potatismoset. Ärter som soppa eller som en chilistark curryrätt. Rotfrukter som råkost, wokade eller ugnsbakade är ju en viss skillnad. Pumpa som paj, soppa eller ugnsbakad i bitar med vitlök och flingsalt.

Att odla en massa kryddor är också en bra idé - inte minst vitlök och chili. Kryddörter att variera med. Och så testa och experimentera!

Malin.S.

• Norge
    • Jordnær mat
« Svar #3 skrivet: 03 okt-10 kl 23:07 »
Tusen tack för svar...jo, det hjälper.  :)

Det är väldigt intressant att höra vad ni andra äter. Det verkar som att det alltid dyker upp t.ex. just paprika och citron på mina inköpslistor. Trikset är kanske att utesluta alla goda recept man har som inte är i säsong och ta in nya? (En kokbok för varje årstid?)

Jag är inte alls självförsörjd på grönsaker, men vill gärna handla efter säsong och få närodlad ekologisk mat. Jag har också funderat en hel del på hur det skulle vara att vara självförsörjande, och därför har dessa tankar dykt upp. Fortsätt gärna att svara i tråden!

Malin
Malin

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #4 skrivet: 04 okt-10 kl 06:59 »
Tusen tack för svar...jo, det hjälper.  :)

Det är väldigt intressant att höra vad ni andra äter. Det verkar som att det alltid dyker upp t.ex. just paprika och citron på mina inköpslistor. Trikset är kanske att utesluta alla goda recept man har som inte är i säsong och ta in nya? (En kokbok för varje årstid?)

En och annan citron kan man väl köpa? Det gör jag också. Köper f.ö. en del citrusfrukter när det är säsong och struntar i det resten av året. Paprika gillar barnen, så jag köper det ibland, men sparsamt. Försöker ge dem många olika slags grönt och de gillar det mesta.

Citroner kan man tydligen odla själv, om man kan ordna rätt miljö på vintern. Det ska vara den citrus som är lättast att odla hos oss. Men jag har inte provat - citronträd är ganska dyra.

Vurre

« Svar #5 skrivet: 04 okt-10 kl 13:19 »
För oss som inte är helt purunga är det nog mer naturligt att leva efter årstiderna, eftersom vi är uppvuxna på det sättet. Visst fanns det tomater i butikerna även vintertid när jag var ung, men de var fruktansvärt dyra och smakade lika lite som nutida vintertomater, alltså avstod man.

När du börjar odla själv ska du se att det snart tar emot att köpa sallad. Du kommer att börja undra vad meningen är med växthusodlad/importerad sallad. Du kommer att välja den söta och pepprigt kryddiga vitkålen istället och du kommer att njuta oerhört när sommaren kommer och du kan börja plocka de första salladshuvudena för att framåt hösten börja längta efter den underbara kålen igen. Ja, sallad bara på sommaren (juni-oktober)och "råkost" resten av året. Vill påminna om att också salladen är rå.

Ett växthus underlättar. Vi har egna paprikor, auberginer, meloner etc förutom tomater och gurka och kryddor.

En frys underlättare också. Broccoli, bönor, sockerärt, spenat etc lämpar sig att frysa.

Vi äter vad vi har. Massor av rabarber, när de kommer, massor av jordgubbar i juli, äpplen så länge som vi har (från augusti till mars i allmänhet), päron förstås, vindruvor och vi frossar i kronärtskockor och sockermajs när det är säsong för dem.

Grunden för vinterns menyer är dock rotfrukter och kål; morot, lök, vitlök, schalottenlök, palsternacka, rödbetor, persiljerot, haverrot, kålrot, rättika, vitkål, grönkål, bryssselkål och säkert en del jag har glömt, samt förstås purjolök, pumpa, vintersquash och potatis. Konserverade tomater, egna eller köpta.

Och jo, vi köper citroner när vi behöver dem och det händer att vi köper avocado eller paprika om vi hittar ekologiska. Vi köper apelsiner och bananer emellanåt, likaså ekologiska.

På det stora hela tycker jag att det är synd om dem som inte odlar, inte om oss, vi lever som kungar.
snus? vad är priset på en pris?

esten

• -
« Svar #6 skrivet: 04 okt-10 kl 13:31 »
För oss som inte är helt purunga är det nog mer naturligt att leva efter årstiderna, eftersom vi är uppvuxna på det sättet. Visst fanns det tomater i butikerna även vintertid när jag var ung, men de var fruktansvärt dyra och smakade lika lite som nutida vintertomater, alltså avstod man.

Jag tycker inte man behöver gå så långt tillbaka i tiden innan det var säsong på grönsaker och frukt i affärerna .

Jag tänkte i år att jag skulle skörda jordgubbarna och göra saft och sylt till vintern , men .... blev inte så .
Just av anledningarna ovan .
Jordgubbar ska längtas efter och sedan frossas i solvarma , söta och goda .
Annars har jag drunknat i växthusgurkor som växt på friland under glas , mängder med kantareller som marineras , äpplen som nu börjar bli mogna och ska bli saft med sötrönn och lite kanel och kardemummakryddat mos .
Vindruvor frossar jag i nu då de har mognat ute i växthuset . Ifjol blev det över trettio kilo druvor men mycket mindre iår förmodligen pga den stränga vintern här som kommer att upprepas   i år .

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #7 skrivet: 04 okt-10 kl 13:32 »

Vi äter vad vi har. Massor av rabarber, när de kommer, massor av jordgubbar i juli, äpplen så länge som vi har (från augusti till mars i allmänhet), päron förstås, vindruvor och vi frossar i kronärtskockor och sockermajs när det är säsong för dem.

Det där är en viktig poäng. Man frossar i det som finns när det finns - massor av jordgubbar på sommaren och så precis när man nästan börjar tröttna på dem så är det dags för något annat. Lagom tills den tidiga potatisen är uppäten som potatissallad eller sill-o-potatis så börjar den sena potatisen komma så man kan börja göra potatismos igen. Och när man odlar själv så kan man ju verkligen frossa!  :D

Malin.S.

• Norge
    • Jordnær mat
« Svar #8 skrivet: 14 okt-10 kl 22:04 »
Tack för bra och utförliga svar  :)

Men nu tänkte jag på en sak till; hur gör ni med fisk? Eller äter ni mest vegetariskt och/eller kött?

Själv har jag inte möjlighet att fiska själv, handla fisk från fiskaffär eller fiskare, och är därför hänvisad till den frysta varianterna på stormarknaden. Detta känns naturligtvis inte så kul, men samtidigt så både gillar jag fisk och menar att det är nyttigt. Hur gör ni andra?

(jag är fortfarande intresserad av fler inlägg på min tidigare fråga också...  ;) )
Malin

Naturliv

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 15 okt-10 kl 05:03 »
Intressant tanke ... finns det säsong på fisk?

Här äter vi hemfiskat, men är tvungna att köpa lax. Sill till jul. Frysen används flitigt eftersom jag inte har lärt mig torka eller salta in fisk. Frysen gör ju också att säsongerna blir utdragna, vi har inte ännu ätit upp all älg från förra årets jakt och till helgen blir det påfyllning. Men visst är älggrytorna med kantareller godast på hösten?
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #10 skrivet: 15 okt-10 kl 06:57 »

Här äter vi hemfiskat, men är tvungna att köpa lax. Sill till jul. Frysen används flitigt eftersom jag inte har lärt mig torka eller salta in fisk. Frysen gör ju också att säsongerna blir utdragna, vi har inte ännu ätit upp all älg från förra årets jakt och till helgen blir det påfyllning. Men visst är älggrytorna med kantareller godast på hösten?

Visst finns det säsong på fisk! Handlar man i fiskaffär så ser man ju variationerna även om det också är lite utslätat nu.

Jo, frysen har för- och nackdelar.  :) Och utöver känsligheten för strömavbrott, så är det kanske just det, att säsongerna slätas ut och att man glömmer årstidsvariationerna. Men visst, jag använder den också flitigt.

Norrsken

• -
« Svar #11 skrivet: 15 okt-10 kl 12:52 »

Tja... beroende på var man bor så... Öring fiskas i älven, vår och höst. Måste vara vissa temperaturer i vattnet för att den ska nappa. Har en kusin som fiskar såna... På sommaren kan man ju lägga ut nät, dra not, flugfiska, allt efter behov och intresse...Vintertid borrar man hål i isen, och lägger ut gäddsaxar. Vet att vi fick nån lake hos farmor och farfar när jag var liten. Farmor kokade laksoppa, men jag minns varken hur den fula fisken såg ut, eller hur det smakade... Absolut helt överlägset godaste fisken jag smakat är dock bäckforell! Den lär dock vara en riktig sport att fånga.
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Vurre

« Svar #12 skrivet: 15 okt-10 kl 22:47 »
Tack för bra och utförliga svar  :)

Men nu tänkte jag på en sak till; hur gör ni med fisk? Eller äter ni mest vegetariskt och/eller kött?

Själv har jag inte möjlighet att fiska själv, handla fisk från fiskaffär eller fiskare, och är därför hänvisad till den frysta varianterna på stormarknaden. Detta känns naturligtvis inte så kul, men samtidigt så både gillar jag fisk och menar att det är nyttigt. Hur gör ni andra?

(jag är fortfarande intresserad av fler inlägg på min tidigare fråga också...  ;) )

Enligt din profil bor du i Oslo och Blekinge, båda är havsnära så det ska väl inte vara så svårt att köpa färsk fisk. Är man bara rimligt nära kusten finns det alltid möjlighet att knyta kontakter och att köpa färsk fisk. I Visby har nån av de stora kedjorna manuell fiskdisk, på Hemse finns fiskaffär och även i de lokala butikerna finns färsk fisk. Dessutom finns det fiskare som man kan köpa av. Jag fiskar en hel del själv, så flundror lider jag ingen brist på.

Även i inlandet finns det sjöar med fisk, så du kan nog få färsk fisk om du bara vill.

Dessutom finns det skaldjur. Musslor, tex, det är en miljövänlig åtgärd att äta musslor, brukar inte vara dyrt heller. Hela vinterhalvåret brukar det finnas musslor att köpa, från Skandinavien. Saltsillen ska vi inte glömma. Jag äter mycket saltsill. Jag älskar sill! Stekt sill med löksås är ... gott! Inlagd sill, förstås.
snus? vad är priset på en pris?

Malin.S.

• Norge
    • Jordnær mat
« Svar #13 skrivet: 16 okt-10 kl 20:56 »
Enligt din profil bor du i Oslo och Blekinge, båda är havsnära så det ska väl inte vara så svårt att köpa färsk fisk.

Oj, där stod det helt fel, tack för att du gjorde mig uppmärksam på det. Bara Oslo ska det vara.  :)
Tja, att få tag i färsk fisk i Oslo området är inte nödvändigtvis så enkelt som man skulle kunna tro. Min far kan inte förstå att vi inte alltid köper färska räkor (han bor själv vid smögen). Men att ta bussen till centrum för att köpa färsk fisk en gång i veckan skulle ta 2-3 timmar extra. Så, det klart att man kan, men det fungerar inte helt i det vardagliga pusslet.

Men jag köper alltid färskt när det finns i den vanliga butiken. Men återigen kommer vi till kärnan i min ursprungliga fråga. Och det är detta med säsonger. Jag älskar verkligen makrill med spenat. Färsk makrill får man ju inte tag på hela året direkt. Så frågan är hur man (ni) lyckas vänja sig vid att inte kunna äta det när man vill....?
Malin

Wilanow

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 16 dec-11 kl 12:35 »
Vi är ju inte heller självförsörjande, vi lever väl ungefär som borlotti beskriver. Köper torrvaror av olika slag, kött från bekanta i hyfsad närhet och kompletterar våra egna odlingar med köpe, ffa under vinter/vårvinter, men ganska sparsamt.

Men jag tror hemligheten för att inte tröttna är att odla många olika sorter och spara dem på flera olika sätt. Äpplen som mos, torkade äppelringar, äppelchutney etc; bär som sylt eller frysta; en del grönsaker färska, en del mjölksyrade, en del i frysen, en del torkat o.s.v. Färska majrovor så länge de finns, som råkost eller wokade, de sista exemplaren mjölksyrade. Kål och gröna blad kan man ha stora delar av året färskt och de kan också mjölksyras till kimchi, t.ex. Plocka de första vilda bladen som kommer på våren till sallad och nässelsoppa, plocka svamp och torka.

Sådär ungefär. Och så hitta en massa recept för att variera maten, även om råvarorna är desamma. Rödbetor är ju ganska olika som kokta, ugnsbakade eller som soppa. Palsternackor i köttgrytan eller i potatismoset. Ärter som soppa eller som en chilistark curryrätt. Rotfrukter som råkost, wokade eller ugnsbakade är ju en viss skillnad. Pumpa som paj, soppa eller ugnsbakad i bitar med vitlök och flingsalt.

Att odla en massa kryddor är också en bra idé - inte minst vitlök och chili. Kryddörter att variera med. Och så testa och experimentera!

Ett tag sen detta skrevs, men håller med! Sylta, safta, lägga in, syra och odla massor själv inomhus nu under vintern! Vi letar hus för tillfället, men kör självhushållning så mycket vi bara kan nu inne i stan så länge. Det bli ju lätt lite monotont om man bara använder sig av det som finns under vintern, men syrar man och lägger in osv så blir det faktiskt inte så trist! Vi är vegetarianer båda två, men käkar övervägande vegankost, så på brödet nu i vinter kör vi t ex olika spreads av bönor och ärtor och så odlar vi groddar och skott att ha på eller vår inlagda ättiksgurka :) Hur gott som helst och spreaden kan man ju variera i oändlighet.

Har lagt upp lite recept och självhushållningstankar på bloggen om du vill kika: http://www.expeditiongrön.se

Kör på! Säsong is the shit!

fräsen

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 18 dec-11 kl 21:12 »
Det är inte särskilt svårt att hålla sig till säsongerna om man 1: ätit av sina egenodlade grönsaker, allt annat smaker sen som andrasortering.. 2: kollat upp lite via t.ex google hur grönsaker odlas kommersiellt.. värre aptitdödare finns inte.

Visst det händer att barnen får svår tacoabstinens på vintern, men då håller vi oss till ekologiska grönsaker, känns bättre iaf.

Och sen är det ju så, att har man fått längta efter något så blir det ändå godare när man väl får det!

Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 3 användare (1 dolda)
beekeepern, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser