Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hovvård och ansvar (från "Hästmannen"-tråden)  (läst 32293 gånger)

ManiacDarling

• Gäst
SV: Hovvård och ansvar (från "Hästmannen"-tråden)
« Svar #180 skrivet: 02 okt-10 kl 12:25 »
Att brumbyn är ett problem i australien är ingen nyhet. Det tar många år för evolutionen att anpassa in en importerad art som en del av faunan och resultatet kan lika gärna bli ett helt nytt typ av ekosystem. Det är ett resultat av att människor leker Gud, ja. Men vad kan vi göra åt det nu? Evolution är en långsam process som också kan resultera i utdöendet av vissa djurarter.
Ni kan ju snacka er vilda över om de ska skjuta hästar i Australien eller inte, men de är fortfarande ett skadedjur i ekostystemet precis som vi har en växande vildsvinstam i Sverige.

ManiacDarling

• Gäst
« Svar #181 skrivet: 02 okt-10 kl 12:29 »
Nu trodde jag dessutom att detta handlade om hovvård...
Kan bara säga att jag är övertygad om att det är skjutna hästar som det forskas på, och inga funna kadaverhovar.
Forskaren i fråga har gjort en PhD i veterinärkunskap och då finns inte utrymme för godtyckliga slutsatser. Däremot kan man använda hans forskningsresultat för vidare diskussioner.
Men inte ska jag sitta här och undervisa, ni får själva gå på föreläsningarna han ger eller läsa hans Phd avhandling.

zapp

• Gäst
« Svar #182 skrivet: 02 okt-10 kl 12:29 »
Att brumbyn är ett problem i australien är ingen nyhet. Det tar många år för evolutionen att anpassa in en importerad art som en del av faunan och resultatet kan lika gärna bli ett helt nytt typ av ekosystem. Det är ett resultat av att människor leker Gud, ja. Men vad kan vi göra åt det nu? Evolution är en långsam process som också kan resultera i utdöendet av vissa djurarter.
Ni kan ju snacka er vilda över om de ska skjuta hästar i Australien eller inte, men de är fortfarande ett skadedjur i ekostystemet precis som vi har en växande vildsvinstam i Sverige.

men det största skadedjuret gobalt då ska vi börja utrota det med?? människan!!

pålle

• Gäst
« Svar #183 skrivet: 02 okt-10 kl 12:36 »
men det största skadedjuret gobalt då ska vi börja utrota det med?? människan!!
Trodde jänkarna höll på med sådan forskning :)

zapp

• Gäst
« Svar #184 skrivet: 02 okt-10 kl 12:38 »
Nu trodde jag dessutom att detta handlade om hovvård...
Kan bara säga att jag är övertygad om att det är skjutna hästar som det forskas på, och inga funna kadaverhovar.
Forskaren i fråga har gjort en PhD i veterinärkunskap och då finns inte utrymme för godtyckliga slutsatser. Däremot kan man använda hans forskningsresultat för vidare diskussioner.
Men inte ska jag sitta här och undervisa, ni får själva gå på föreläsningarna han ger eller läsa hans Phd avhandling.
Men det är ju hovvård vi diskuterar, hur man får fram hovar till forskning om hovar är en del av det vi lär oss om hovar, sen HUR hovarna kommer fram är minst lika viktigt etiskt som oetiskt sen får han vara hur utbildad han vill för det blir inte rätt för det i mina ögon om man tar en hov från ett djur som uppenbarligen klarar sig och kallar det för en sjuk hov?? men ett självdött djur som svultit ihjäl pga sina hovar... det förstår jag,,,,,
och anledningen till att det kallas skadedjur är att dom äter upp grödan för tamboskapen.. ska dom utrotas med för dom tillhör ju inte den Australiensiska faunan heller... utrotar man ett rovdjur så ökar deras bytesdjur automatiskt, se bara var vi är på väg här hemma, masslakten på älg o småvilt har tagit det så långt att vi måste minska på rovdjuren för att det ska bli mer vilt över till oss...

Och fortfarande är det för stor skillnad på Brumbyn och de hästar vi håller i sverige samt klimat och underlag... och Ja jag har varit i Australien och sett med egna ögon hur underlaget är samt upplevt klimatet....

Det är stor skillnad mot lilla sverige...

zapp

• Gäst
« Svar #185 skrivet: 02 okt-10 kl 12:38 »
Trodde jänkarna höll på med sådan forskning :)

hahaha jo dom e på god väg iaf ;)

pålle

• Gäst
« Svar #186 skrivet: 02 okt-10 kl 12:54 »
vildhäst verkning och barfota är inte samma sak... den barfota jag utför är förvisso i grunden från den typen ja.. men mer anpassad till den nu dominicerade häst vi håller idag då den skiljer sig anatomiskt från vildhästen.. bla med längre rygg och annorlunda belastning och foder mm... Man ska heller inte stirra sig blind på den forskning som finns idag då den är alldeles för tunn ännu... den dagen det kommer en forskning från en oberoende grupp i sverige kan jag ta åt mig av den då det gäller hästar i sverige och den föda o underlag vi har här.. men tills dess kan man bara jämföra ja vad??? att det handlar om häst,, vad mer??
sen när går det att jämföra kallblods raser med villdhäst då tänger ja på främst ardenner  och andra stora tunga raser fins så vitt ja vet ingen vildhäst i den pariteten  tung allså och där för bör värkas och skos  ut i från dom egenskaperna dom har inte efter nån vildhäst metod
« Senast ändrad: 02 okt-10 kl 12:56 av pålle »

zapp

• Gäst
« Svar #187 skrivet: 02 okt-10 kl 13:14 »
sen när går det att jämföra kallblods raser med villdhäst då tänger ja på främst ardenner  och andra stora tunga raser fins så vitt ja vet ingen vildhäst i den pariteten  tung allså och där för bör värkas och skos  ut i från dom egenskaperna dom har inte efter nån vildhäst metod

om du har det synsättet kan du väl först och främst förklara vilka raser oavsett vikt som föds med skor???

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #188 skrivet: 02 okt-10 kl 13:20 »
om du har det synsättet kan du väl först och främst förklara vilka raser oavsett vikt som föds med skor???

;D

Jag är en total gröngöling på hästar, men har inte olika (naturliga) raser fått hovar som är dimensionerade och anpassade för sin vikt?
Kan tänka mig att många problem med hovar och skelettskador uppstått pga av alltför hård avel, kan detta stämma?
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

pålle

• Gäst
« Svar #189 skrivet: 02 okt-10 kl 13:21 »
Det var det dummaste ja hört  att du var så naiv det trodde ja inte där med är ju diskuskornen menings löst

pålle

• Gäst
« Svar #190 skrivet: 02 okt-10 kl 13:26 »
;D

Jag är en total gröngöling på hästar, men har inte olika (naturliga) raser fått hovar som är dimensionerade och anpassade för sin vikt?
Kan tänka mig att många problem med hovar och skelettskador uppstått pga av alltför hård avel, kan detta stämma?
  skelett skader är ju i det vilda skälv reglerande

zapp

• Gäst
« Svar #191 skrivet: 02 okt-10 kl 13:36 »
Det var det dummaste ja hört  att du var så naiv det trodde ja inte där med är ju diskuskornen menings löst
nej jag lägger mig på din nivå och hoppas kunna föra en dialog där då du inte förstår den nivån vi håller den på...

men vi säger så här.. vet du var nordsvensken, ardennern shire mm härstammar ifrån?? inte e de ica eller lantmännen utan från Przewalski Som hästens "stamfader" brukar man räkna Eohippus, ett däggdjur som levde för 60-40 miljoner år sedan, och inte var större än våra tiders katt. Eohippushästen utvecklades och blev större och mer hästliknande drag. Även tänder utvecklades och anpassades till födan som hästarna åt. Från att ha levt på mjuka knoppar och blad blev hästarna istället gräsätare. Den sista förhistoriska hästen i ledet var Pliohippus.
Från Pliohippus utvecklades de två hästarterna Equus och Asinus för ca 5 miljoner år sedan. Asinus utvecklades till bland annat åsnan och zebran, medan Equus utvecklades till de första urhästarna. Bland annat märks de europeiska tarpanerna och den större skogshästen som är stamfader till alla dagens moderna kallblodshästar. I Sibirien utvecklades en köldtålig, vit häst som kallas tundrahäst som dock inte hade speciellt stort inflytande på den moderna hästen. Przewalskihästen är den mest kända av urhästarna och den enda som fortfarande existerar idag, även om en flock konstgjorda tarpaner har återuppfötts i Polen.
Genom att människan tämjde hästen för cirka 6 000 år sedan blandades urhästarna och utvecklades. Idag har man en teori, baserad på benfynd i Europa och Asien, där man lagt till en länk i hästens utveckling. Bland annat räknar man numera med fyra olika typer som skulle fylla i den lucka som saknats mellan urhästarna och dagens moderna häst. Av de fyra typerna återfanns två ponnytyper, en som levde i nordvästra Europa och en som levde i norra Eurasien. Två hästtyper hittades också varav båda existerade i centrala och östra Asien. Det var så småningom dessa fyra typer som utvecklades genom en mer utvecklad avel, till dagens moderna häst som spreds med hjälp av nomadiska stammar och resande.

Klippare som levde vilt på blekinges skärgård..
åtskilliga blekingebor, som levde för inte alltför länge sedan, torde ha haft minnen av de små, sega hästarna, som gick halvvilda i stora flockar och användes i småjordbruken och som körhästar i skärgården så sent som på 1930-talet.

Karl den elfte red på en sådan klippare.
Och för bara hundra år sedan sprang de vilda i den blekingska skärgården.
Folkets häst som dog ut och föll i glömska.

Så bara för att man avlat fram en ras betyder inte det att den måste ha skor...

zapp

• Gäst
« Svar #192 skrivet: 02 okt-10 kl 13:39 »
;D

Avel ligger verkligen mycket till grund för det.. ta bar de extra 7 ryggkotor som avlats fram för en snyggare exteriör på den morderna hästen, vilket medför en hel del skador.. sen är inte hästen byggd/ skapad för att bära människor,, det är bara något vi har fått för oss och för att vi kan....

zapp

• Gäst
« Svar #193 skrivet: 02 okt-10 kl 13:40 »
  skelett skader är ju i det vilda skälv reglerande
skelettskador i det vilda uppstår inte av inkorrekt belastning på skelettet heller, som tex vid ridning lr körning...

esten

• -
« Svar #194 skrivet: 02 okt-10 kl 13:46 »

Det finns en kallblodshäst som går tillbaka på det som kallades skogshäst . Den är Pietou hästen i Frankrike .
Den var den hästras som bäst klarade av områdets kraftigt sanka marker och användes på åkrarna i det området.
Hästarna är inte kända för att vara snygga eller välskapta i någon form men helt anpassade till en omgivning som få andra raser skulle klara .
Det är stora tunga hästar med grov päls och grovt tagel OCH med HOVAR som DASSLOCK , just för att ha bärighet i myr och kärr .
Trots att hästen föds upp som "normal" häst även på andra håll i Frankrike (speciellt för framställning av pietoumulåsnor/mulor) , så är den fortfarande behäftad med otroliga , fula extremt stora hovar .
Kanske något för alla experter att bita i . En ras från träsken med naturliga hovar som dasslock , utflutna på alla bredder .
« Senast ändrad: 02 okt-10 kl 14:22 av esten »

zapp

• Gäst
« Svar #195 skrivet: 02 okt-10 kl 13:57 »
Det finns en kallblodshäst som går tillbaka på det som kallades skogshäst . Den är Pietou hästen i Frankrike .
Den var den hästras som bäst klarade av områdets kraftigt sanka marker och användes på åkrarna i det området.
Hästarna är inte kända för att vara snygga eller välskapta i någon form men helt anpassade till en omgivning som få andra raser skulle klara .
Det är stora tunga hästar med grov päls och grovt tagel OCH med HOVAR som DASSLOCK , just för att ha bärighet i myr och kärr .
Trots att hästen föds upp som "normal" häst även på andra håll i Frankrike (speciellt för framställning av pietouåsnan) , så är den fortfarande behäftad med otroliga , fula extremt stora hovar .
Kanske något för alla experter att bita i . En ras från träsken med naturliga hovar som dasslock , utflutna på alla bredder .
nä finns inget att bita i där.. för dom har som du själv säger" naturliga hovar som dasslock" men skulle dom omformas för att fungera i en ny ras standard.. då skulle man kunna säga ett o annat...

pålle

• Gäst
« Svar #196 skrivet: 02 okt-10 kl 14:29 »
skelettskador i det vilda uppstår inte av inkorrekt belastning på skelettet heller, som tex vid ridning lr körning...
vad har du för belägg för det skelett skader upp står ju även vid  födsel  och sådan ske ju som du vet  där med så uppstår ju  andra förutsättningar  och vridningar så som när dom slänter   och halkar lika väl som för våra tama hästar

zapp

• Gäst
« Svar #197 skrivet: 02 okt-10 kl 14:46 »
vad har du för belägg för det skelett skader upp står ju även vid  födsel  och sådan ske ju som du vet  där med så uppstår ju  andra förutsättningar  och vridningar så som när dom slänter   och halkar lika väl som för våra tama hästar

ÖHHH... medfödda fel och fel vid födseln kan du väl på allvar inte mena att du likställer med belastningskador??

Sen har en vildhäst den förmågan att utan skor kunna känna sitt underlag och läser terrängen med hoven så vist halkar dom, men INTE som en tamhäst....

allt du behöver göra är att gå till dig själv... hur känner du terrängen bäst med dina fötter tex? med eller utan skor??

när har du bäst balans?

inte fan e de med en tung ryggsäck och stela skor iaf... inte en normalt skapt människa iaf..
och samma gäller för hästen...
Skelettskadorna uppstår även på en människa som utför tunga arbeten där dom får jobba i en onaturlig ställning... lixom vilket är det du förnekar??

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #198 skrivet: 02 okt-10 kl 15:30 »
Det finns en uppsjö av olika verkningssätt .
Jag föredrar Natural Balans till mina Tinkerhästar .
Detta för att jag tycker dom får en bra vinkel o fin överrullning jämför med "vanlig" verkning .
Men som det ser ut i dag så blir jag tillslut tvungen att sko min 2åring han är nämligen född plattfot .
Den dagen han ska arbetas o belastas på grusvägar måste han ha skor då boots inte finns till hans jätt hovar .
Ibland så måste man se til individen - jg skulle aldrig gå med på att mina djur lider .
Jag tycker inte heller att det är kul att behöva sko honom ...men i detta fall finns inget val annars måste han gå på gräsmatta hela livet .  :-\
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

zapp

• Gäst
« Svar #199 skrivet: 02 okt-10 kl 15:40 »
Det finns en uppsjö av olika verkningssätt .
Jag föredrar Natural Balans till mina Tinkerhästar .
Detta för att jag tycker dom får en bra vinkel o fin överrullning jämför med "vanlig" verkning .
Men som det ser ut i dag så blir jag tillslut tvungen att sko min 2åring han är nämligen född plattfot .
Den dagen han ska arbetas o belastas på grusvägar måste han ha skor då boots inte finns till hans jätt hovar .
Ibland så måste man se til individen - jg skulle aldrig gå med på att mina djur lider .
Jag tycker inte heller att det är kul att behöva sko honom ...men i detta fall finns inget val annars måste han gå på gräsmatta hela livet .  :-\
nej där är jag med dig hela vägen...
Som ett sista alternativ för hästens bästa... men OBS SISTA ALTERNATIV
Och självklart ska man se till individen, finns inte två hästar med likadana hovar...

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 2 användare
Bender, Lilla i

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser