Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hovvård och ansvar (från "Hästmannen"-tråden)  (läst 32296 gånger)

pålle

• Gäst
SV: Hovvård och ansvar (från "Hästmannen"-tråden)
« Svar #160 skrivet: 02 okt-10 kl 11:08 »
Att mörda sin tro skänare tycker ja är ok alternativet är att den svälter i gäl

zapp

• Gäst
« Svar #161 skrivet: 02 okt-10 kl 11:10 »
Uttryckte mig kanske lite klantigt, eller så var det att jag inte alls tänkte på att de kanske jagade hästarna för att få mat...  ::)
Jag menade ifall de mördat hästarna BARA för att få titta på deras hovar... om det är att de jagat hästarna för mat och passat på att kolla in hovarna samtidigt så har jag inte alls något emot det...
Men jag är mycket emot alla djur man mördar bara för mördandets skull oavsett om det sker i forskningens namn eller någon annan - i mina ögon - 'ogiltig' orsak  :P Men det är ju en helt annan diskussion  ;D

:-* /Anette

kan bara hålla med dig...

zapp

• Gäst
« Svar #162 skrivet: 02 okt-10 kl 11:13 »
Att mörda sin tro skänare tycker ja är ok alternativet är att den svälter i gäl

en human avlivning är ok, men inte avliva för att för att man tröttnat eller vill se deras hovar...

anser att vi inte har rätt att leka "gud" bara för vi kan tala o kan använda vapen ;)

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #163 skrivet: 02 okt-10 kl 11:15 »
en human avlivning är ok, men inte avliva för att för att man tröttnat eller vill se deras hovar...

anser att vi inte har rätt att leka "gud" bara för vi kan tala o kan använda vapen ;)

Min tur att hålla med  ;D
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

pålle

• Gäst
« Svar #164 skrivet: 02 okt-10 kl 11:17 »

vanligt fenomen annars >:(

ManiacDarling

• Gäst
« Svar #165 skrivet: 02 okt-10 kl 11:19 »
Som jag skrev så finns det 1,2 miljoner vilda hästar i Australien och de hör inte hemma där från början, har inga naturliga predatorer och förökar sig med 20% varje år. Ni kan ju räkna att det tar ca 5 år för hästarnas population att fördubblas. Det enda som begränsar dem är torkan, och många hästar dör av den.

Brumbyn ses som ett skadedjur i Australien och det sker brutala avlivninskampanjer pga detta. Vanligtvis används köttet till hundmat och människomat. Om de tar hästhovar till forskning stör mig därför inte ett dugg.
Forskningsgruppen har ett sekundärsyfte och det är att lyfta Brumbyn och dess öde så att frågan kommer upp till disskussion precis som nu.

zapp

• Gäst
« Svar #166 skrivet: 02 okt-10 kl 11:31 »
Som jag skrev så finns det 1,2 miljoner vilda hästar i Australien och de hör inte hemma där från början, har inga naturliga predatorer och förökar sig med 20% varje år. Ni kan ju räkna att det tar ca 5 år för hästarnas population att fördubblas. Det enda som begränsar dem är torkan, och många hästar dör av den.

Brumbyn ses som ett skadedjur i Australien och det sker brutala avlivninskampanjer pga detta. Vanligtvis används köttet till hundmat och människomat. Om de tar hästhovar till forskning stör mig därför inte ett dugg.
Forskningsgruppen har ett sekundärsyfte och det är att lyfta Brumbyn och dess öde så att frågan kommer upp till disskussion precis som nu.

förstår hur du menar... men ändå om det dör så många hästar av torka mm så måste dom ju bidra till den mångfald av asätare och predatorer som finns i Australien.. tror du glömmer att nämna ett annat skadedjur i OZ.. dingon, som jag kan garantera tar Brumbyn då dom tom ger sig på nöt kreaturen... sen vist jag är emot slakten, men är slakten likställd med japans forskning på val?? alltså kamouflerad massaker? finns många tycken om denna frågan... men när det kommer till kritan så är det ändå bara någon som bestämt att dom inte ska finnas där, eller är det början för att få utrota alla djur som är inplanterade eller förvildade och tagit plats i faunan och ekosystemet men stör människans odlingar och boskapsuppfödningar som inte direkt hör hemma i fauna eller ekosystem?? frågan kan dras till evigheten och tillbaks men ansvaret hamnar ändå på människan och vår rätt att leka gud... vi har försökt och nu försöker vi göra två fel till ett rätt... man kan inte stoppa evolutionen.. inte ens om man kallar det forskning...

pålle

• Gäst
« Svar #167 skrivet: 02 okt-10 kl 11:33 »
Men var för ska vi yra om såt som sker i utlandet  det gälade väll hov vår i Sverige  vad vi tycker är bra eller dåligt?

Whippet

• Norrbotten
« Svar #168 skrivet: 02 okt-10 kl 11:37 »

Förstår att de ställer till skada, men kan inte gilla om hästarna skjuts och grävs ner för det... Jagas för kött är ok i min bok, för då slösar man inte bort en resurs som trots allt nu finns på plats... Och om det sen används till människor eller djur bryr inte jag mig om... Huvudsaken är väl att det tas om hand...

Men frågan(min fråga alltså) var om hovarna som rapporten byggs på är av en så stor och 'rätt' del av brumby populationen att det ger en rättvis bild av hur deras hovar ser ut, eller om det är självdöda djur som dött just på grund av att de har dåliga hovar som undersökts...

Kanske ger en orättvis bild av hur bra/dåliga hovar naturliga hovar är...  ??? ??? ???

För det kan ju spegla olika 'naturliga' verkningsmetoder på ett mer negativt sätt än metoderna förtjänar...

Svårt att formulera det jag tänker  :-\ Någon som fattar vad jag menar?

Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

zapp

• Gäst
« Svar #169 skrivet: 02 okt-10 kl 11:40 »
Men var för ska vi yra om såt som sker i utlandet  det gälade väll hov vår i Sverige  vad vi tycker är bra eller dåligt?
för att dels så är djurfrågan global liksom hovfrågan, och forskningen har inga gränser ( vare sig globalt eller humant) så kan vara bra att få insyn så vi vet vad som väntar och man kan väcka opinion innan det sker här...

men håller med om att den forskning som sker i OZ inte påverkar hur hovar ser ut eller beter sig i sverige, dels har vi inga vild hästar här eller ökenområden... ;)

pålle

• Gäst
« Svar #170 skrivet: 02 okt-10 kl 11:42 »
för att dels så är djurfrågan global liksom hovfrågan, och forskningen har inga gränser ( vare sig globalt eller humant) så kan vara bra att få insyn så vi vet vad som väntar och man kan väcka opinion innan det sker här...

men håller med om att den forskning som sker i OZ inte påverkar hur hovar ser ut eller beter sig i sverige, dels har vi inga vild hästar här eller ökenområden... ;)
vist men vi kan la hålla oss till dom betingelser vi har här  eller?

zapp

• Gäst
« Svar #171 skrivet: 02 okt-10 kl 11:45 »
Förstår att de ställer till skada, men kan inte gilla om hästarna skjuts och grävs ner för det... Jagas för kött är ok i min bok, för då slösar man inte bort en resurs som trots allt nu finns på plats... Och om det sen används till människor eller djur bryr inte jag mig om... Huvudsaken är väl att det tas om hand...

Men frågan(min fråga alltså) var om hovarna som rapporten byggs på är av en så stor och 'rätt' del av brumby populationen att det ger en rättvis bild av hur deras hovar ser ut, eller om det är självdöda djur som dött just på grund av att de har dåliga hovar som undersökts...

Kanske ger en orättvis bild av hur bra/dåliga hovar naturliga hovar är...  ??? ??? ???

För det kan ju spegla olika 'naturliga' verkningsmetoder på ett mer negativt sätt än metoderna förtjänar...

Svårt att formulera det jag tänker  :-\ Någon som fattar vad jag menar?

tror ja hänger med på vad du menar...

och det är ju lite därför jag jämför med den japanska forskningen på val... där forskas inget utan den styckas o packas direkt..

används köttet mm så ok.. även om jag inte direkt stödjer det så ok....

tror det är de skjutna djurens hovar som används då jag tyckte mig läsa att även forskare skjuter djur för att forska på.. och behöver dom jagas kan ju inte hovarna vara i så dåligt skick att dom inte kan förflytta sig och få i sig föda... så tror ja fattar hur du menar.. eller är jag ute o paddlar?

Whippet

• Norrbotten
« Svar #172 skrivet: 02 okt-10 kl 11:48 »
tror ja hänger med på vad du menar...

och det är ju lite därför jag jämför med den japanska forskningen på val... där forskas inget utan den styckas o packas direkt..

används köttet mm så ok.. även om jag inte direkt stödjer det så ok....

tror det är de skjutna djurens hovar som används då jag tyckte mig läsa att även forskare skjuter djur för att forska på.. och behöver dom jagas kan ju inte hovarna vara i så dåligt skick att dom inte kan förflytta sig och få i sig föda... så tror ja fattar hur du menar.. eller är jag ute o paddlar?

Du är faktiskt mitt i prick  ;D

zapp

• Gäst
« Svar #173 skrivet: 02 okt-10 kl 11:49 »
vist men vi kan la hålla oss till dom betingelser vi har här  eller?

jo men samtidigt får och bör man inte inskränka sig utan ta lärdom av det som sker på andra ställen med... det är ju en del av den erfarenhet man får till skänks lixom....

en hov är ju trotts allt en hov vare sig den står i Afrika eller värmland... den har bara olika förutsättningar.. och sitter fast på en häst.. frågan är ju med om vi ska tillåta att bara för det är i forsknings syfte får man behandla den hur som??? var som... man ska stoppa sådant i tid och inte otid...

pålle

• Gäst
« Svar #174 skrivet: 02 okt-10 kl 11:59 »
jo men samtidigt får och bör man inte inskränka sig utan ta lärdom av det som sker på andra ställen med... det är ju en del av den erfarenhet man får till skänks lixom....

en hov är ju trotts allt en hov vare sig den står i Afrika eller värmland... den har bara olika förutsättningar.. och sitter fast på en häst.. frågan är ju med om vi ska tillåta att bara för det är i forsknings syfte får man behandla den hur som??? var som... man ska stoppa sådant i tid och inte otid...
vad som sker i utlandet det kan vi inte göra så mycke åt bara här hemma genom diskushon  och stifta lagar där efter vad vi tycker är rätt och rickigt . Hur hästar lever i öknar och sumpmarker är för mig ganska inrelevant för vi har inte dom betingelserna bara
« Senast ändrad: 02 okt-10 kl 12:04 av pålle »

Whippet

• Norrbotten
« Svar #175 skrivet: 02 okt-10 kl 12:01 »
Diskussionen här i denna tråd har varit mycket om barfotahästar och de som verkar dessa och det påpekas vid flera tillfällen att rapporter av olika slag visar att det inte är så bra med dessa metoder.

Det yttrar jag mig inte om för jag kan inte nog mycket i ämnet, men däremot ska alla rapporter åt både ena och andra hållet ses igenom noga för att se om det är en orättvis vinklig på kriterierna i undersökningarna.

Om man bara har tittat på en hög med självdöda kadavers hovar och säger att 'naturliga hovar pallar inte trycket därför måste vi sko' så ger det antagligen inte en korrekt bild av vad en generell häst population över hela landet/världen skulle visa. Hur stor % av vilt levande hästars hovar är sjuka? Hur stor del är av utmärkt kvalité?

När man vet dessa svar har man väl lite mer aning om hur bra/dåligt naturliga hovar håller, men man får ju ändå inte glöma att en vild häst inte rids, inte går på grus/asfalt, inte äter det foder vi ger våra tama hästar, och därför kan det inte ge en fullkomligt korrekt bild när man jämför vilda hästars hovar med tama hästars barfotaverkade hovar... oavsett vilken metod som används vid verkningen...

zapp

• Gäst
« Svar #176 skrivet: 02 okt-10 kl 12:05 »
vad som sker i utlandet det kan vi inte göra så mycke åt bara här hemma genom diskushon  och stifta lagar där efter vad vi tycker är rätt och rickigt . Hur hästar lever i öknar och sumpmarker är för mig ganska linrelevant för vi har inte dom betingelserna bara

nej men vi kan sätta gränser utifrån hur dom behandlas i utlandet... om det är ok att tex "forska" likadant på New forest i England så skulle det påverka oss direkt iom EU... bar för att ta ett exempel.Och då vi har världens hårdast djurhållningsregler här i Sverige så är det bra om vi dels kan vara med och stoppa nya påfund genom att vi faktiskt VET vad som pågår samt att vi kan ta ståndpunkt i frågan för att de hästar där ska få det bättre.. för ett djur är ett djur var det än bor... och har man en gnutta empati så bryr man sig längre an till sin farstubro...
Vad säger att det inte kan påverka oss här om typ 10 år?? va ska vi göra då?? säga "oj då!" och finna oss i det p ga okunskap??

och visst kan vi göra mycket,, väldigt mycket.... det är bara ens egna fantasi som sätter gränser för vad man kan och inte kan...

zapp

• Gäst
« Svar #177 skrivet: 02 okt-10 kl 12:11 »
Diskussionen här i denna tråd har varit mycket om barfotahästar och de som verkar dessa och det påpekas vid flera tillfällen att rapporter av olika slag visar att det inte är så bra med dessa metoder.

Det yttrar jag mig inte om för jag kan inte nog mycket i ämnet, men däremot ska alla rapporter åt både ena och andra hållet ses igenom noga för att se om det är en orättvis vinklig på kriterierna i undersökningarna.

Om man bara har tittat på en hög med självdöda kadavers hovar och säger att 'naturliga hovar pallar inte trycket därför måste vi sko' så ger det antagligen inte en korrekt bild av vad en generell häst population över hela landet/världen skulle visa. Hur stor % av vilt levande hästars hovar är sjuka? Hur stor del är av utmärkt kvalité?

När man vet dessa svar har man väl lite mer aning om hur bra/dåligt naturliga hovar håller, men man får ju ändå inte glöma att en vild häst inte rids, inte går på grus/asfalt, inte äter det foder vi ger våra tama hästar, och därför kan det inte ge en fullkomligt korrekt bild när man jämför vilda hästars hovar med tama hästars barfotaverkade hovar... oavsett vilken metod som används vid verkningen...
Nej det är därför man utvecklas hela tiden och får ta åt sig "nya" metoder och forma fram det som främjar hästen på det sätt vi håller dom idag.... allt snack om tex kraftfoder och havre är på väg ut då dom ser att det inte är bra för dom... men allt utvecklas åt rätt håll och det får man vara tacksam för... det bästa vora att lära sig en teknik som gör att du kan ställa hoven så korrekt att den slits av sig själv och bara behöver kollas eller korrigeras av div saker som fång röta mm...

och att man lär av vilda hästars hovar är ju för att få en grundkunskap om hur en hov SKA fungera sen får man lägga till den onaturliga belastning mm som tillkommer.. tex lära sig rida akademiskt??? man ska nog inte bara anpassa hästen efter oss.. utan vi får nog anpassa oss med ;)

pålle

• Gäst
« Svar #178 skrivet: 02 okt-10 kl 12:18 »
Nej det är därför man utvecklas hela tiden och får ta åt sig "nya" metoder och forma fram det som främjar hästen på det sätt vi håller dom idag.... allt snack om tex kraftfoder och havre är på väg ut då dom ser att det inte är bra för dom... men allt utvecklas åt rätt håll och det får man vara tacksam för... det bästa vora att lära sig en teknik som gör att du kan ställa hoven så korrekt att den slits av sig själv och bara behöver kollas eller korrigeras av div saker som fång röta mm...

och att man lär av vilda hästars hovar är ju för att få en grundkunskap om hur en hov SKA fungera sen får man lägga till den onaturliga belastning mm som tillkommer.. tex lära sig rida akademiskt??? man ska nog inte bara anpassa hästen efter oss.. utan vi får nog anpassa oss med ;)
Ursäkta men hur fan har du skot och verkat  efter hästens behov förut om du inte har värka och skott för hästens besta?

zapp

• Gäst
« Svar #179 skrivet: 02 okt-10 kl 12:22 »
Ursäkta men hur fan har du skot och verkat  efter hästens behov förut om du inte har värka och skott för hästens besta?

det är klart att jag verkar för hästens bästa hela tiden.. men om du ägnar lite tid till att läsa så ser du vad jag menar.. man lär sig nytt hela tiden och man ska INTE sträva bakåt eller stå stilla utan utvecklas... kallas evolution  ;) därför jag frångått skor då dom bara för med sig nackdelar

Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser