Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  MaediVisna prov igen.  (läst 1554 gånger)

hustran

MaediVisna prov igen.
« skrivet: 29 sep-10 kl 10:32 »
I Oktober 2009 fick vi ett efterlängtat papper ang. MV-programmet.Det skulle bli 5år mellan provtagningarna istället för 3år. Hurra! tänkte jag. Nu damp det emellertid ned ett paket med provattiraljer igen. Vi har varit fria i många år och endast köpt 1 bagge från en fri besättning de senaste 3 åren.Tänker nog inte heller sälja livdjur (det är för krångligt numera) Hur långt skall allt dras? Funderar allvarligt på att gå ur programmet. Det är dyrt och svårt att pricka in med veterinärer,klippning osv. Antar att ni kommer tycka man är enbart dum o lat men tänk efter,kostnaderna för provtagning etc. för ca. 30 tackor som i alla fall inte lönar sig,(vi har dem enbart för att hålla markerna öppna) slaktlammen är inga biffar precis,men rätt bra. Hur tänker ni? Är man helt galen eller?

vallhunden

• Västergötland
SV: MaediVisna prov igen.
« Svar #1 skrivet: 29 sep-10 kl 12:30 »
Jag hade ringt och frågar först varför de skickar detta? Det måste ha blivit något fel!!!
Jag har också fått ett papper där de har förlängt till 2012 utan ny provtagning... har inte fått något krav på ny provtagning (än!)

F ö så dimper det inte bara ner provtagningsattiraljer, utan att du har beställt dom..., man bestämmer ju själv när man vill ha dom och när provet ska tas. Man har ju några månader på sig att passa in det med klippning etc. Det måste definitivt ha blivit något fel. Kanske någon har skrivit fel SE-nr och du har fått deras provrör??!?
Kolla upp detta!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 29 sep-10 kl 13:11 »
Jag hade flera månader på mig att skicka in proverna så det var inga problem att planera och plocka hit veterinären i samband med att tackorna ändå var inne. Denna gången tog jag hit honom för provtagning i samband med blåtungevaccineringen som jag planerat in en vecka efter fårklipparen varit här så inga halsar behövde klippas extra för provtagningen heller.  :) Om man har andra djur som ska vaccineras så kan man ju passa på när veterinären ändå är ute. Typ, hästar och hundar.

För min del känns det mer seriöst att ha M3-status och de flesta uppfödarna i min ras verkar resonera så. Madi Visna är ingen sjukdom jag vill att mina djur ska drabbas av. Om man någon gång vill sälja djur så underlättar det ju onekligen. Sen är det ju mönstring och om man vill åka på riksbedömning och kanske auktion så är det ett måste.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 29 sep-10 kl 13:12 »
Jag tror det är det där baggköpet som gör att du åker på provtagning igen.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 29 sep-10 kl 14:12 »
Jag tror det är det där baggköpet som gör att du åker på provtagning igen.

Nejdå! Inte alls!
Det är OK att köpa djur, det är ju ett måste för de flesta besättningar. Man skriver i en djurägarförsäkring alldeles innan man tar provet. Då först har djurhälsovården koll på vilka djur man fört in i besättningen...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 29 sep-10 kl 16:07 »
Nejdå! Inte alls!
Det är OK att köpa djur, det är ju ett måste för de flesta besättningar. Man skriver i en djurägarförsäkring alldeles innan man tar provet. Då först har djurhälsovården koll på vilka djur man fört in i besättningen...

Tre år efter vår förra provtagning så fick jag hem en lapp att fylla i. Där skulle jag bl a skriva hur många djur vi hade i olika åldrar och ifall vi fått in några djur utifrån och det hade vi. Jag skickade in lappen och efter ett tag så kom det provrör på posten för ny provtagning. Det är därför jag tror att det är hustrans nyinköp som gör att det blev ny provtagning efter tre år eftersom vi också fick det och fått in djur utifrån. Djuren vi köpt in var från besättningar med M3-status. Om man inte köpt in några djur utifrån så kanske man väntat med ny provtagning?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 29 sep-10 kl 16:17 »
Så här står det på Fårhälsovårdens sida,

"Från oktober 2009 tillämpas, i enlighet med beslut hos Jordbruksverket, en möjlighet att förlänga MV-fritt status med ytterligare 24 månader efter särskild prövning. Djurägarförsäkran krävs som tidigare in efter 36-39 månader och granskas och bedöms av MV-programmets veterinär. Bedöms besättningen fri från risk att uppvisa infektion får M3-status förlängas enligt ovan. Som orsaker till att M3-status inte kan förlängas bedöms aktuella och historiska uppgifter gällande besättningen i Djurägarförsäkran. T.ex. anses import av djur eller sperma, getter i besättningen utgöra en riskfaktor. Ett litet antal eller väldigt unga djur är andra faktorer som inte ger den säkerhet som regelverket föreskriver."

För vår del kan det kanske vara unga djur som gör att vi fick ny provtagning igen. I alla fall om de med import menar import från annat land och inte inköp av djur till besättningen.

hustran

« Svar #7 skrivet: 29 sep-10 kl 17:31 »
Nu har jag ringt o ringt för att få svar.Våra nyinköpta djur (från MV-fri besättning fö.) var för unga för att provas? Det måste ju innebära att varje inköp från MV-fri besättning "inte gills". Hur i allsindar kan man i fortsättningen då köpa in ett bagglamm även om den kommer från fri besättning? Det känns krångligare o krångligare.Vad gäller egentligen?Är det nån vits att vara med i MV-programmet?

zeina66

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 30 sep-10 kl 07:05 »
att förlänga MV-fritt status med ytterligare 24 månader efter särskild prövning.

Hej,har en väninna som ansökte om förlängt tillstånd innan tiden gick på 3 års perioden,hon har varit mv-fri i evigheter. "Efter särkild prövning" fick hon någon vecka senare förlängt tillstån med 2 år till.

Jag skulle nog ringa och ta reda vad som gäller...du måste ju skrivit på en djurägarförsäkring innan provkttet kom hem...
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser