Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  forma horn från får/get/ko  (läst 3838 gånger)

regnpipan

• Gäst
forma horn från får/get/ko
« skrivet: 24 sep-10 kl 07:03 »
Hur gör man om man vill forma horn från slidhornsdjur?

Givetvis kan man såga/slipa, men jag funderar på om man med fukt och värme kan forma slidhornens (förhållandevis) tunna väggar på olika sätt.

Någon som provat eller sett hantverk med horn från slidhornsdjur (mer än lurar och dryckeshorn då).

nordtravare

• Medelpad
SV: forma horn från får/get/ko
« Svar #1 skrivet: 24 sep-10 kl 08:29 »
horn användes ofta förr till mycket bla varbyglar på vapen ,tillplattade kruthorn mm.Jag tror att man kokade dom och bearbetade dom varmt.

Evendim

• -
« Svar #2 skrivet: 24 sep-10 kl 08:30 »
Visst finns det annat än dryckeshorn!
* skedar
* nålar
* vävbrickor
* kammar

regnpipan

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 sep-10 kl 08:58 »
Snabba svar, skoj!

Vet ni var man kan hitta mer information om hur man gör? Bok? Länshemslöjden? Kurs?

Och ja, det är en detalj till ett vapen som jag funderade på att tillverka i får- eller ev gethorn. Eventuellt kan det bli aktuellt att tillverka detaljer till en knivslida i horn.

Mielikki

• -
« Svar #4 skrivet: 24 sep-10 kl 11:52 »
Jag har tillverkat hornplattorav kohorn genom att klyva dem med såg och kokat dem i vatten med lite matolja i. När de blivit mjuka pressade jag dem platta mellan två plana ytor och lät dem svalna. Problemet är att de ville återta lite av sin ursprungliga form.
Detta lär ska gå att undvikas genom att värma dem i torrt tillstånd. Jag testade med en varmluftpistol. Man måste bara akta så att hornet inte bränns.
I gamla tider värmdes hornen över en brasa.

Har endast träffat på en bok i ämnet men jag minns inte vad den heter. Skall kolla om jag hittar den.
« Senast ändrad: 24 sep-10 kl 11:56 av Mielikki »
I believe in looking reality straight in the eye and denying it.

regnpipan

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 sep-10 kl 12:13 »
Har endast träffat på en bok i ämnet men jag minns inte vad den heter. Skall kolla om jag hittar den.

kan det vara Gör det själv av plast, ben och horn av Borglund, Erland från 1957?

Mielikki

• -
« Svar #6 skrivet: 24 sep-10 kl 12:23 »
kan det vara Gör det själv av plast, ben och horn av Borglund, Erland från 1957?

Nej, det var en dansk bok om horn och ben. Skall kolla hemma då jag inte hittade den kopia som fanns här vid skolan.

Mielikki

• -
« Svar #7 skrivet: 24 sep-10 kl 20:25 »
Nej, det var en dansk bok om horn och ben. Skall kolla hemma då jag inte hittade den kopia som fanns här vid skolan.

Jag tycks ha lagt de sidor jag hade kopierade ur boken i fråga på ett så bra ställe att jag inte hittar dem längre ;D

Men jag är rätt så säker på att det var den här boken:
Ben og horn, F Behrendt, Dansk Husflidsselskab, 1967

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser