Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fårtickor! Vad gör jag av dem?  (läst 25103 gånger)

skogsråetiskogen

• Småland
Fårtickor! Vad gör jag av dem?
« skrivet: 23 sep-10 kl 21:11 »
Nyligen lärt mig en ny svamp, fårtickor. Här växer de så det knakar, man kan bära hem kassavis. Det är bara det att jag vet inte vad jag ska göra av dem....de är lite, vad ska jag säga, seghårda i konsistensen så de inbjuder inte att äta rakt upp o ner som kantareller eller soppar. Läste här på forumet att man kan mala dem och blanda med köttfärs till goda pannbiffar. Ska testas. Någon mera? Hörde nånstans om soppa, men då måste de väl finhackas? Fårtickan är ganska god, men luktar inte jättegott (åtminstone inte när man har en 10-litersgryta kokande en kväll).  :-X   :)

Pata

• Ångermanland
    • Naturens Skafferi
SV: Fårtickor! Vad gör jag av dem?
« Svar #1 skrivet: 24 sep-10 kl 00:24 »
Fårtickor är jättegott! För att lagra, så stek dom på låg temp utan smör, tills allt vatten försvunnit (små bitar). Frys sedan in. Eller förväll, men mitt sätt tar mindre plats i frysen. Torkade fårtickor blir hårt.

Man kan göra goda dolmar av vitkål med fårticka som fyllning istället för köttfärs. Annars så tycker jag det blir grymt god stuvning av just fårticka, perfekt på varma mackor. Stek bort vattnet ur svampen, i med smör och stek några minuter. Sprid över mjöl. Grädde, salt peppar och timjan. Prästost eller VB och gratinera

På min blogg finns en god soppa som fungerar bra med fårticka
http://comfiefood.wordpress.com/2010/09/09/svampsoppa/

mvh
Patrik

Marit

• Värmland
    • gersgården
« Svar #2 skrivet: 25 sep-10 kl 13:29 »
Du kan pröva att syra dem, fann en beskrivning på det på svampguiden. De har en massa användbara svamprecept  ;D
http://www.svampguiden.com/visa_recept.asp?nr=392
byggnadsvård, växtmedicin, mat och odling!

Pata

• Ångermanland
    • Naturens Skafferi
« Svar #3 skrivet: 25 sep-10 kl 15:14 »
Var ute och plockade en korg fårtickor igår. Idag tänkte jag panera hattarna och steka. Har aldrig provat det, återkommer med recept om det blev lyckat.

PSC

• Småland
« Svar #4 skrivet: 25 sep-10 kl 19:00 »
Instämmer med föregående!
Pensla tickorna med ägg o vänd dom i ströbröd, som är blandat med lite salt o peppar. Stek dom sen i smör. Blir goda "biffar"

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 25 sep-10 kl 19:31 »
Brukar lägga små bitar i stekpannan och steka ut allt vatten. Frysa in. Sen tycker jag det funkar bra som utfyllnad i gryta.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #6 skrivet: 26 sep-10 kl 19:56 »
Om jag minns rätt har man fårticka som "tryffelersättning" i tryfferad leverpastej .

Pata

• Ångermanland
    • Naturens Skafferi
« Svar #7 skrivet: 27 sep-10 kl 10:35 »
Panerade stekta fårtickshattar var inte alls dumt! Enkelt att laga också, bara vända i ägg och mjöl, salta, peppra, stek.

Åt bondbönor (sååå vansinnigt gott det är) samt en fänkålscoleslaw till.
Bilder och recept finns på min blogg för intresserade.

Igår blev det även gjort kåldolmar med fårticka. Potatis och gräddsås. Klassiskt och mycket gott! Fast ärligt talat en himla massa arbete.

fjällan

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 11 okt-10 kl 21:19 »
man kan faktiskt lägga in dom som sill, kommer inte ihåg så noga nu men tror man förväller dom i "sillbitar" och gör sen en sill-lag och lägger dom i, jag har smakat och det blir som inlagd sill, hm vegetarisk sill?

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #9 skrivet: 12 okt-10 kl 18:59 »
Men å hu! (Som vi säger i Småland). DET lät verkligen inte gott!!! :-)
Att lägga svamp i ättika alltså....men nån annan kanske testar...!?
Men tack alla för svar!

esten

• -
« Svar #10 skrivet: 12 okt-10 kl 19:38 »
Att lägga svamp i ättika / marinera är jätte stort i det gamla östblocksländerna .
Och det är kanon gott .
Kantareller ( Tina i tinas kök har ett recept) , champinioner , smörtickor , karl johan . Allt fungerar .
Svamp marinerad i olja tex olivolja typ al greco är jättegott .

Krydda som du vill med kryddörter , vitlök eller chili , lök och rödlök .

Svart

• tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 22 aug-14 kl 14:26 »
Jag som tycker de är kanongoda att steka i bitar precis som kantareller... Den som ändå hade en kasse fårtickor :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #12 skrivet: 24 aug-14 kl 00:05 »
Jag gjorde ungsomellett i dag på fårticka :)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 2 användare (1 dolda)
riktig

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser