Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bästa äppleträdet...  (läst 6815 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
bästa äppleträdet...
« skrivet: 22 sep-10 kl 23:47 »
vilket äppleträd är bäst i det avseendet att vara tåligt..ge stor skörd snabbast(jobbigt att vänta 10år innan det blir nåt).. äpplena ska helst vara röda..något syrliga och absolut inte mjöliga i konsistensen... väntar på svar...mvh grimbart
Fjäderfän och kaniner

peggy-sue

• Skåne
SV: bästa äppleträdet...
« Svar #1 skrivet: 23 okt-10 kl 14:38 »
Jag kan rekommendera sorten : Elstar, mycket god och saftig frukt. Ganska vit i köttet och fast.
Rött äpple som bär frukt samma år. Sätter du det i år så får du vänta ;)

peggy-sue

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 23 okt-10 kl 14:40 »
ps.  de flesta äpplesorterna ger frukt samma år.  Tex  Aroma , alice med flera

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #3 skrivet: 03 nov-10 kl 21:13 »
hej,

en ny planterat träd som uppbyggnads beskärs på rätt sätt bör inte ge frukt de första fyra år.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

robowich

• Öland
« Svar #4 skrivet: 04 feb-11 kl 18:38 »
Åter till ämnet! Rekommenderade äppelsorter?

karsan

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 04 feb-11 kl 22:16 »
Inte för att jag är en stor äppelkännare, men Ingrid Marie tycker jag passar precis på din beskrivning, rött sött med viss syra, inte mjöligt. Klarar sig bra hos oss - styv lerjord, mellan Stockholm och skärgården, Salsjöbaden, våren kommer en till två veckor senare här än i Stockholm. Det finns faktiskt två varianter av Ingrid Marie, en mörkröd som är den vi har, en mer grönröd. Mognar i oktober, brukar hålla sig till jul utan problem.

christelle

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 05 feb-11 kl 10:19 »
vilket äppleträd är bäst i det avseendet att vara tåligt..ge stor skörd snabbast(jobbigt att vänta 10år innan det blir nåt).. äpplena ska helst vara röda..något syrliga och absolut inte mjöliga i konsistensen... väntar på svar...mvh grimbart

Katja :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #7 skrivet: 05 feb-11 kl 11:17 »
Spaljérade spindelträd på b9. Sort, hm.. Kanske Aroma?
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Jessie Hillbilly

• -
« Svar #8 skrivet: 16 feb-11 kl 09:32 »
Mitt favorite är Mio!   

Mio är en äppelsort av mestadels röd färg. Den skapades i Sverige, genom en korsning av Worcester Parmän och Oranie. Äpplet har sitt namn efter Astrid Lindgrens roman Mio, min Mio. Köttet på detta äpple är vitrosa, och smaken är söt och något syrlig. Äpplet plockas för det mesta i september, och Mio är både ett ätäpple och ett köksäpple. Blomningen är medeltidig, och äpplet pollineras av bland andra Alice, Cortland, James Grieve, Katja, Lobo, Melba, Oranie, Sävstaholm och Transparente Blanche. I Sverige odlas Mio gynnsammast i zon I-II.

Strättö

• Djur & lifs kvallite
    • Småland
    • Välkommen till Marsholm i Småland
« Svar #9 skrivet: 12 mar-11 kl 23:02 »
 :DJag gillar Anna från tror det va från något av de Baltiska länderna ::)
Tålig & int många sjukdommar samt fantastiskt gott äpple // Strättö :-*
Ärlighet varar längst, Gör alltid så gott du kan, lev & gör det du gillar.

Grismormor

• -
« Svar #10 skrivet: 16 mar-11 kl 12:03 »
När jag var på von Echstedtska för två år sen, så ställde jag en liknande fråga till en av pomologerna, vilken sort man skulle välja om man så bara skulle ha ett träd. Han svarade Katja. Enligt honom oslagbart på alla sätt och förövrigt mycket gott! Jag har inte det i min trädgård, träden som står får ändå slåss med älgar och rådjur varje vinter så jag har väl tröttnat lite....
Ett mycket gott äpple vi har hos oss är Åkerö, nackdelen sägs vara att det tar låååång tid på sig innan det sätter frukt.
Lycka till i letandet!

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #11 skrivet: 16 mar-11 kl 12:08 »
Jag har Katja, väldigt gott tåligt och rött + att många som är lite överkänsliga också tål det äpplet. Sen har jag planterat ett Aroma som polinerar sig bra med Katja men är vindkänligt, jag få jättskörd från båda träden varje år.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 2 användare (1 dolda)
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser