Det beror helt på vad de är vana vid! Många fårflockar följer en spann med havre/bröd, men bara om de är vana vid det. Om jag inte kände fåren skulle jag nog bygga en drivgång = ställa saker vid sidorna (grindar, skottkärror, lådor) på ställen där de skulle kunna vilja vika av och sedan vara minst två, gärna tre som driver dem bakifrån, en mitt bak och två snett bakifrån. De följer flocken (om de är bekanta sedan tidigare) och får man med sig majoriteten så kommer resten också. Är de tama går man före istället och lockar på dem.Nu tänker jag mig att det är ganska många får... Är det bara typ två går det ju att leda dem i band också - men de brukar de gärna vilja lägga sig ned
Om det går att få in dem i en liten fålla i hagen, så ta en och en i koppel och led/dra/putta till transporten
Hade just tänkt säga: Använd hund...Men om hunden är oerfaren så är det ingen bra idé. Ta och led dom, först tre stycken och sedan två stycken. Du kan inte leda dom ett och ett, eftersom du inte kan lämna ett ensamt får i hagen och tro att det står där snällt och väntar på resten När du lämnat tre stycken i hagen så ställer sig någon med hunden ikollel på utsiadan av stängslet så att inte de tre får panik och hoppar över innan resten har kommit.Man kan sätta spännband runt halsen på dom och leda dom, men håll inte i änden, eftersom du stryper dom om dom drar. Eller använd hundhalsband.
En tränad vallhund måste vara guld värt. Hade jag haft fler får och tillräcklig sysselsättning för hunden hade det varit en av mina första investeringar. Alla mina grannar med bångstyriga nöt hade också fått se hur en vallhund kan göra det svåra jobbet lätt och problemfritt även med kor. Konstigt att det är såpass ovanligt i Sverige.
Vad skönt. Ibland är det lätt. Ibland blir det ett helvete. En tränad vallhund måste vara guld värt. Hade jag haft fler får och tillräcklig sysselsättning för hunden hade det varit en av mina första investeringar. Alla mina grannar med bångstyriga nöt hade också fått se hur en vallhund kan göra det svåra jobbet lätt och problemfritt även med kor. Konstigt att det är såpass ovanligt i Sverige.