Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  olika råd i böcker, hur gör ni?  (läst 3439 gånger)

karsan

• Södermanland
olika råd i böcker, hur gör ni?
« skrivet: 21 sep-10 kl 18:01 »
Idag var jag inne i Hedengrens stora bokhandel i Stockholm och tjuvläste i hönsböcker för hönshållarnoviser.  Noterade att Höns i trädgård säger att man ska utfodra 2-3 ggr om dagen men inte mer än hönsen äter upp på en halvtimme, medans Börja med höns (ny bok, jag tror den hette så) säger att man ska ha mat framme hela tiden och att man kan blanda köpefodret med hel säd. Också att det är ingen risk att hönsen blir tjocka, de är duktiga att äta vad de behöver. ( Åtminstone en av böckerna säger att havre är bättre än vete, bättre sammansättning av aminosyror, tvärtom vad som hävdats i en annan tråd här)

Tur att jag innan jag själv borjade med hns följde en amerikansk sajt (visste inte om Alternativ) där det stod en hel massa om hur folk gör, så att jag visste att det finns en massa olka system.

Ni som är erfarna hönsmattar och -hussar - hur gör ni?  Och varför?  Bokråd? Medfödd erfarehet sedan generationer?  Egen utprövning?   Problem med något system?   Har någon haft höns som behövt banta?

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
SV: olika råd i böcker, hur gör ni?
« Svar #1 skrivet: 21 sep-10 kl 18:10 »
Jag är väldigt grön på det här med höns, har bara haft höns i ett halvår, men vi har alltid haft mat framme hela tiden. Vi har inte haft några problem med övervikt. De verkar kunna sköta det där bra själva!
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

fräsen

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 sep-10 kl 18:13 »
jag ger mina 2ggr om dagen. Övrig tid går de ute o sprätter o äter väl vad de kommer över.
Det blir lätt en massa möss o råttor om det ligger foder framme hela tiden.
Mina höns får havre, korn, matrester och på vintern färdigfoder o fodermorötter.

bo_i_dala

« Svar #3 skrivet: 21 sep-10 kl 18:18 »
Hej!
Mina höns har alla år fått i princip fri tillgång på "köpefoder" blandat enligt tillverkarens rek (egen spannmål, gärna olika sorter)

Har vid enstaka tillfällen fått för? feta djur men inget problem!
MVH

Ronny

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 22 sep-10 kl 00:05 »
Det är ju väldigt mycket beroende på vad man har för höns och varför man har dem. Själv har jag under många år haft en frigående åsbohönsflock i första hand för att få lite husbehovsägg och några tuppar i grytan. Om jag skulle ge dem fri tillgång till värpfoder dygnet runt skulle det bli så mycket utsprätt och spillt att det blev mycket dyra ägg och grytor. Hel blandsäd och hushållsrester är huvudfödan för mina höns. sen hittar dom mycket utomhus under en stor del av året. Jag ger lite allfoder till höns och kycklingar på våren.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Aklejan

• -
« Svar #5 skrivet: 22 sep-10 kl 01:20 »
Mina Brahma har fri tillgång på blandsäd , sallad, rödbeta, äpple, nypon,
brännässla, persilja, broccoli , bönor, bananer, maskros, morot mm mm
Utöver det får dom bröd, päron, rönnbär , matrester, linfröolja, brunalg mm
Det mesta ekologiskt..
Hönorna är frigående å pickar glatt i sig det dom finner på gårn också..
På kvällen slänger jag in massa sallad å nässlor, så dom har att plocka med
innan jag vaknat...
När jag har hönor som ruvar, så skickar jag ut alla övriga inkl tuppen en g varje
dag, så dom får äta i lugn och ro...

Mina hönor är inte tjocka...dom ser välmående och fina ut!

Med fri tillgång så menar jag att jag matar dom ca 5-7 gånger om dagen,
byter alltid vattnet till kycklingar i samband med det..
Hönornas vatten byter jag varje dag inne och ute...
Inne har dom som en stor behållare, där det droppar ner nytt vatten allt eftersom
att det minskar i skålen...
Skålen tömmer jag ett par ggr om dan..

karsan

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 22 sep-10 kl 20:25 »
Tack för svar!

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #7 skrivet: 23 sep-10 kl 07:26 »
Mina höns är i utegårdarna hela dagarna och går in på kvällen på sittpinnarna.
Har alltid haft mat framme.
De äter när de är sugna och pickar i sig ute allt möjligt i stora utegårdar.
Kan inte ha lösdrift pga räv och rovfågel som flyger ovan gårdarna hela tiden.
Vill INTE riskera något att de blir döda.

Sen får de gräsklipp, matrester mm ute i gårdarna också.

De är välmående alla mina raser.
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 23 sep-10 kl 08:13 »
Jag har gjort lite olika. Men i princip har alltid mina unga och växande fåglar fri tillgång.

Avelsgrupperna har ibland begränsad fodertillgång under början av "lågsäsongen". För att sedan boostras igång med fri tillgång av bättre foder strax innan avelsäsongen börjar. De har fri tillgång under hela avelsäsongen.

Problem med fettma har jag aldrig haft på mina höns. Däremot glufsglufs ankor och gäss  ::)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #9 skrivet: 23 sep-10 kl 09:12 »
Mina hade alltid tillgång till foder, men mycket gick till spillo :/  ::)
Kan inte ha lösdrift pga räv och rovfågel som flyger ovan gårdarna
Oj jäklar, flygande rävar! Det var något nytt! undrar om dem finns här i närheten....  ;D  ;D  :-[
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #10 skrivet: 23 sep-10 kl 09:25 »
Mina hade alltid tillgång till foder, men mycket gick till spillo :/  ::)Oj jäklar, flygande rävar! Det var något nytt! undrar om dem finns här i närheten....  ;D  ;D  :-[

mmm man kan läsa saker på olika sätt.
Kolla det kanske finns hos dig med  ;D
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

SaraD

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 23 sep-10 kl 10:56 »
Innan jag skaffade en större foderautomat så gav jag mina foder några gånger om dagen. Men nu så har de fri tillgång på allfoder eller säd. Sen ger jag dem lite matrester en gång om dagen. Samt repar en hink med gräs och blad(medan det fortfarande finns) som de får över natten då de är instängda.
Hos oss finns --> Dvärgkochin, blandrashöns, en dvärgvädur och en Californian.

karsan

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 26 sep-10 kl 20:34 »
Tack igen - man undrar varför nybörjarböcker är så kategoriska när det finns olika system som är bra.  Ni som inte har mat framme hela tiden, är det pga av möss o dyl, eller ngt annat skäl?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #13 skrivet: 26 sep-10 kl 21:14 »
man undrar varför nybörjarböcker är så kategoriska när det finns olika system som är bra.
Antagligen för att det blir mycket enklare att skriva då! ;)
Åtminstone tycker jag det verkar vara så med odlingsböcker. Skulle tro att detsamma gäller hönsböcker.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #14 skrivet: 26 sep-10 kl 21:19 »
Jag har mat framme hela tiden åt mina. När det inte är snö ute så går de fritt och äter vad de hittar. Men ve och fasa ifall det skulle bli slut i foderautomaterna, då ligger man risigt till själv... Upplever inte några problem med möss och råttor på grund av det? Är det några såna i farten så tror jag att antingen katten eller hönsen själva tar hand om problemet.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

fräsen

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 26 sep-10 kl 22:05 »
Tack igen - man undrar varför nybörjarböcker är så kategoriska när det finns olika system som är bra.  Ni som inte har mat framme hela tiden, är det pga av möss o dyl, eller ngt annat skäl?

jag fick problem med råttor, stora saker som inte katten rådde på.. Inte va de rädda för folk heller.. Fick bli gift o sen ingen mer fri tillgång på säd..
Däremot försöker jag ge dem lite annat roligt att fördriva vinterdagar med, t.ex morötter, ensilage/hö

Gert

• Småland
« Svar #16 skrivet: 01 okt-10 kl 09:44 »
Mina foderautmater är fyllda hela tiden. Visst kommer det några möss ibland och även en och annan råtta men det problemet tar katten hand om. Hönsen bryr sej inte, har till och med sett en mus klättra på en höna en gång men hönan reagerade inte alls.
 Jag blandar inte spannmål i fodret utan slänger det på marken så hönsen får jobba lite.
Utöver det så får dom matrester när det finns.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #17 skrivet: 06 okt-10 kl 15:46 »
Jag har fri tillgång jämt året runt o ingen är fet .
Lata o välmående dock *S*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #18 skrivet: 07 okt-10 kl 21:50 »
Tack igen - man undrar varför nybörjarböcker är så kategoriska när det finns olika system som är bra.
...

Alla blir saliga på sin egen tro - som min mamma brukar säga  ::)
Jag tror att om man i EN bok skriver om alla olika sätt att hålla höns så skulle folk vara mer ovetandes efter att de läst boken än de var innan :P

Vi hade hursomhelst färdigfoder och spannmål framme hela tiden i en automat, men när hönsen sprättat ut lite väl mycket på golvet tog jag bort den ett tag(typ en natt) och sedan ställde jag tillbaka den. När det gäller vilken sorts spannmål som är bäst kan jag inte uttala mig, men jag tror :-[ att det viktigaste är att de har sand och snäckskal utöver fodret - oavsett vilken typ det är - detta förutsätter dock att man har ett väl sammansatt foder som ger nog mycket näring, proteiner mm

Råden som ges i olika böcker får man helt enkelt omformulera så att de passar in i dina tankar om hönshållning - fast djurens bästa kommer självklart först - och självklart menar jag inte att du kan vanvårda djuren på något sätt... regler och lagar SKA följas!

När det gäller inte ge mer mat än de äter upp på si och så lång tid skulle jag tro att det gäller matrester mm som blir dåligt om det får ligga framme(och det är dessutom ett bombsäkert trick för att få råttor och möss) :-X

Feta hönor har jag aldrig haft, men minaa var ute så mycket att jag tror att de motionerade bort det :D

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Lundahund

• Mina höns är vad som skiljer mig från de utbrända
    • Uppland
« Svar #19 skrivet: 15 okt-10 kl 12:03 »
Hur vet man att en höna är fet/lagom/mager?

Mina får så mycket mat de vill ha. Jag fyller på tråget en gång om dagen och eftersom de växer fortfarande anpassas mängden mat allteftersom de äter mer. Är tråget helt tomt på kvällen var det för lite (?), är det mer än lite mjöl kvar på botten har de fått för mycket - tror jag.   ::) ;)

De verkar i alla fall må bra allihop, och mina "gammelhönor" (drygt 1 år) värper fortfarande mer än varannan dag, trots att de ruggar.  ;D
Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

Dela detta:

* Inloggade just nu

682 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser