Roligt att Din vän mår bättre!
Det Du gjort är ju helt rätt, och om det är "getbölder", så är i regel själva bölden ganska okänslig.
"Get-böld-sjuka" orsakas av Corynebacterium Ovis, även kallad C. Pseudotuberculosis, icke att förblanda med Paratuberkulos. Vad jag vet är väteperoxid (H2O2), spädd till
3%!, det effektivaste. Man bör spruta (med t ex en spruta utan spets) rakt och snett, in i öppningen, med så högt tryck att varet spolas ut. Oftast gör detta mindre ont än när man klämmer, och jag tror det frestar mindre på vävnaden, som man ju vill skada så lite som möjligt, så att den läker.
Var från Corynebact är "pistage-grönt och segt". (Jag kan fortfarande inte äta pistagenötter med aptit, ty färgen påminner mig om det där äckliga varet.

)
Ja, får kan få sjukdomen.
Detta är en lömsk bakterie, som inte tår syre, men som är mycket duktig på att kapsla in sig, och den kan alltså ligga länge och vänta på ett lämpligt offer i t ex en springa i en foderhäck. När den kommer in i ett nytt djur, kan den, i första striden, besegra djurets vita blodkroppar. Det är därför bölderna oftast kommer i lymfkörtlarna. Såvitt jag vet är denna bakterie inte särskilt känslig för antibiotika. Antingen har det kommit något nytt medel, eller också ville Din veterinär slå ut eventuella andra infektioner, som ju kan komma in genom samma sår.

Syre frigörs när väteperoxid kommer i kontakt med till exempel sårvätska. Man ser hur bubblor kommer upp.
Efter ett antal år kan getterna bygga upp immunitet mot bakterien, och bölderna minskar i antal och tar längre tid att svälla upp.
Placeringen av Pongos böld antyder att han legat på något vasst, kanske ett brutet höstrå, och fått in infektionen den vägen. Innanför den kala fläcken ligger bröstbenet, och där vill man helst inte ha in infektionen, så det var bra att Du reagerade i tid.
Om Du distraherar Pongo med något gott en bit upp, så ställer han nog framfötterna på en pall, så kommer Du åt såret lättare. Om någon annan pysslar med godiset, så att han ägnar sig åt det, känner han inte lika mycket när det börjar göra ont. När det börjar komma blod med varet, brukar det göra ont. Men det är bra om Du kan få bölden så ren som möjligt varje gång, så att den torkar ut. Samtidigt är ju smärtan en signal om att man börjar skada själva vävnaden. Om det ÄR corynebacterium, och varet är pistagefärgat men tunnflytande, då är bölden inte mogen, och Du har dålig framgång med behandlingen. Det kommer blod hela tiden, och det gör ont.
En mogen böld känner Du igen på att den har en hårlös fläck, där den sedan spricker, och varet kommer ut. Det är då den smittar, och det är då Du har mest framgång med väteperoxiden.
Det är nog lämpligt att ofta kolla igenom samtliga djur, så att Du blir förvarnad om det slår upp en böld till någonstans. På nysmittade individer brukar det vara ungefär en vecka från första svullnaden tills bölden brister. Om de har byggt upp ett försvar, kan det röra sig om ett halvår.
Att lägga ut bilder här tycker jag också är svårt. Tydligen måste man lägga dem på nån annan server först.