Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  transportera får  (läst 3386 gånger)

tamtam

• Uppland
transportera får
« skrivet: 20 sep-10 kl 11:59 »
Kan man köra 5 stycken får i en hästtransport?
De handlar om ca 2 mil.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: transportera får
« Svar #1 skrivet: 20 sep-10 kl 12:02 »
Ja
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

sarbe453

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 21 sep-10 kl 19:38 »
Vad har du för betänkligheter?

Det går väl jättebra med hästtransport!
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Tord Almrot

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 21 sep-10 kl 19:50 »
Jag körde mina 7 tackor med hästtransport igår. Det är kanon med hästtransport. Enkelt att lasta in dom med frontsidodörren och ut med stora akterdörren. Finns inte bättre sätt.... skulle vilja döpa om dom till fårtransport.
Gul Orpington, Bovans, Brun lohmann, Oxford down får, katter och hund.

Ingrid68

• -
« Svar #4 skrivet: 22 sep-10 kl 11:57 »
Tror transport är godkänd för 10 får.
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

todde

« Svar #5 skrivet: 24 sep-10 kl 21:50 »
Det viktigaste anser jag är att du ska se till att de inte har för mycket plats att röra sig på. Då minskar du risken för skador. Bara 2st Får exempelvis så är det bättre att ta dem i bagaget i bilen. 5st så bör du ha halmbalar i transporten också.

OBS!! Kom ihåg transportdokumentet som du måste ha med vid all transport av djur som Får. Finns på jordbruksverket. Det händer att de frågar efter det om du ska sälja/köpa djur när det sedan registreras.

Ulla Krull

« Svar #6 skrivet: 27 sep-10 kl 13:10 »
Det viktigaste anser jag är att du ska se till att de inte har för mycket plats att röra sig på. Då minskar du risken för skador. Bara 2st Får exempelvis så är det bättre att ta dem i bagaget i bilen. 5st så bör du ha halmbalar i transporten också.
Om man bara ska köra ett eller ett par st får/lamm i hästsläp så kan man göra en fålla längst fram i släpet med lammgrindar så att de står lagom trångt  ;)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #7 skrivet: 27 sep-10 kl 13:17 »
Eller så tar man det lite piano så lägger dem sig efter en liten stund.

De flesta hästtransporter är bara godkända för häst, sedan kan man ju låta bli att bry sig om det.

Det finns en bra sida om djurtransporter i ekonomiskt verksamhet på jordbruksverkets hemsida.

--
Take som har gått djurtransportutbildning förra veckan.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 2 användare
karsan, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser