Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Halmpellets som strö?  (läst 8314 gånger)

mickis

Halmpellets som strö?
« skrivet: 19 sep-10 kl 21:22 »
Har funderat på att använda halmpellets som strö i boxen. Enligt försäljaren ska det vara ett billigt alternativ och även lättmockat.
Är det någon som har prövat det?

Lejonhjärta

• Västergötland
SV: Halmpellets som strö?
« Svar #1 skrivet: 19 sep-10 kl 23:48 »
Vi har haft det vintern som va i 2 boxar och 2 spiltor. Har 2 kvigor, 1 varmblod, 1 ardenner och 1 fjording. Funkade kanon!
Har stått på det mesta men dom sista åren torv.
Ljust å fint, lätt mockat och inte skrymmande på gödselstan heller. Förmultnar snabbt, inte som spå som är kvar i evigheter.
Lätt att förvara.
Luftig bädd blir d.
Vi lät våran torv vara kvar å blandade succesivt upp bädden med detta. Funkade kanon.
I sommras fick kvigorna stå inne 3 veckor medans vi stängslade om allt då dom varit på rymmen. Pelletsen var slut så jag köpte värmepellets då jag fick höra att d var ok. Men NEJ!
Blev som cement i boxen i jämförelse. Inte alls så lätt att mocka i utan hårt och tjockt packat.
Kan bara prata gott om halmpellets!  :)
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #2 skrivet: 20 sep-10 kl 09:07 »
Jag har tänkt att prova halmpellets i några boxar i vinter.
Har dragit mig för det är dyrt att köpa...
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 20 sep-10 kl 11:33 »
Om jag jämför med spån så e d ju dyrare men det är mkt drygare så det blir billigare ändå. Jämfört med torv så är det ungefär lika.
Ljusare än torven, dammar inte lika mkt och så fryser inte pelletsen på vintern som lätt torvbalarna gör.
Och dom är lättare att hantera.
Jag har en box på 12m2 ca och har lagt in 1 säck i veckan max. Mina är inte inne mer än ca 9 timmar/dygn visserligen men ändå. I spiltorna är det nog ännu mindre men jag har en som drar mer och en som drar mindre så jämnt upp 2-3 säckar i veckan på 3 hästar.MAX!
När jag räknat kostnaden på torv och pelletsen så blev d ungefär samma men då pelletse har fler fördelar så vinner d.
Vinner klart mot spånet!! Men är något dyrare kanske men inte mkt.
Jag jämför inte mot spån då jag aldrig vill ha d hos mina hästar.
Ljust å fint en stund hos hästarna, lätt att mocka i men d e bara fördelar som gynnar mig, inte hästen!. Dammar, inte bra för hovarna, odrygt och sen tar det evigheter innan d blir bar material så man kan använda det till gödning etc.
Dyrt att köpa in en stor mängd pelletspåsar, vilket man ju ofta måste göra.
Men billigare i längden om man har möjlighet till detta!
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #4 skrivet: 23 sep-10 kl 21:44 »
Var kan man köpa dessa halmpellets? Vad kostar de? Tror också de är bra för alla.
Nån som haft pellets i lösdrift?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 23 sep-10 kl 22:59 »
Vi hittade vår säljare på blocket. Gå in å sök på halmpellets där så hittar du kanske någon i närheten.
Vet inte om detta stämmer men har fick höra att man ska försöka köpa svensktillverkade pellets. Tror dom utlänska hade något i bindmedlet.
Har inte hört någon som haft det i en ligghall men varför inte. Mjuk bädd blir d av det.

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 01 okt-10 kl 23:12 »
-Lejonhjärta...Du skriver att det inte är bra för hovarna,
Varför är det inte bra enl dej?
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 03 okt-10 kl 21:56 »
Har en uttorkande effekt på hovarna och det brukar vara mkt terpentin i spån.
Vanligt att hovslagare tycker att man skall byta om man har torra hovar och spån.

Utterman

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 03 okt-10 kl 23:03 »
Har med precis köpt halmen, fast inte pellets då jag kommer ha den i hästbussen... men bara hört positivt om det, ska vara antibakteriell med.. hoppas på att den är kanon...
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
« Svar #9 skrivet: 09 okt-10 kl 10:42 »
-LEJONHJÄRTA, misstolkade dej, trodde de var halmpelletsen du inte tyckte var bra till hovarna.
 har haft det nu sedan i början av september o tycker de e kanon!
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 09 okt-10 kl 15:55 »
Nä, halmpellets e kanon. Eller hur? :D

Utterman

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 09 okt-10 kl 16:43 »
Vi hittade vår säljare på blocket. Gå in å sök på halmpellets där så hittar du kanske någon i närheten.
Vet inte om detta stämmer men har fick höra att man ska försöka köpa svensktillverkade pellets. Tror dom utlänska hade något i bindmedlet.
Har inte hört någon som haft det i en ligghall men varför inte. Mjuk bädd blir d av det.

vet inget om de tyska, men de Danska är tom bättre än det Svenska då det är helt ekologiskt och komposterbart direkt från spilta/boxen.

Använder själv pellets i lösdriften och halmstö i transportbussen... Spån.. aldrig mer och det enl vad du skriver nedan, torkar ur hovar, terpentin, damm och dålig sugförmåga och odrygt om man jämför
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 10 okt-10 kl 20:45 »
När är det gällde utlänsk pellets har ja för mig att det var från öststaterna och d hållet som inte var ok.
Har du någon kontakt på danska pellets?

Utterman

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 10 okt-10 kl 20:48 »
När är det gällde utlänsk pellets har ja för mig att det var från öststaterna och d hållet som inte var ok.
Har du någon kontakt på danska pellets?
Ok ja det från öststaterna skulle jag nog inte köpa, visst det är säkert billigare, men vill ha kvalitet före kvantitet.

Jag köper mitt från svenska foder, men funderar på att köra ner till fabriken o kolla möjligheten att ta hem ett lass om man ändå kör ner hästar, vilket man gör några ggr i månaden.. ofta tom hem med då..

Ska kolla upp vad företaget heter när ja går ut o kvällsfodrar...

teufel

« Svar #14 skrivet: 10 okt-10 kl 23:38 »
Vi kör med vanliga bränslepellets.

Ännu billigare än halmpellets (pga högre konkurrens bland återförsäljarna), och dessutom suger de upp fukt än mer effektiv. (Halm har en glattare yta än vad trä har!)

När man börjar bygga bädden kan man tro att det går åt ofanligt mycket mer än när man använde spån eller torv, men det är bara i början. När bädden har satt sig räcker det med en foderskopa som man ströar ut (som när man halkbekämpar på vintern) varannan dag.

I det som man mockar ut är det till 98% endast skit. I och med att pelletsspånet är såpass mycket mindre än det efter vanlig boxspån, bryts det ner fortare när man gödslar åkrarna med det, och det går åt mindre näringsämnen för nedbrytningen. Gladare bönder också mao. :)

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 10 okt-10 kl 23:53 »
Har provat bägge och smaken är olika men kan inte tänka mig att använda bränslepellets till hästarna igen, däremot till katterna e dom jättebra! Speciellt 6 mm, som tyvärr e lite dyrare.
Bädden blir kompaktare, inte alls fjädrande som med med halmpellets.
Sen är det nog som med spånet att det är terpentin och torkar ut hovarna.
MEN det förmultnar nog fortare än spånet och bönderna kan ja tänka mig blir gladare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 1 användare
Barbroe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser