Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lim eller?  (läst 3269 gånger)

Tulipanros

• Gäst
Lim eller?
« skrivet: 17 sep-10 kl 19:54 »
Vad är detta? Och vad ska jag ha det till?

Något slags lim?
stenhårt, hårdare än pärllim.

tinna.m

• Skåne
SV: Lim eller?
« Svar #1 skrivet: 17 sep-10 kl 20:05 »
Hmm..Brunsocker - candysocker? I kaffet?
Smakar det harts eller var kom lim-tanken ifrån?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 17 sep-10 kl 20:14 »
Kan vara shellack, ser ut ungefär så innan man löser upp dem...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Tulipanros

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 sep-10 kl 20:24 »
Nja...jag tror inte det faktiskt.
Nu finns det ju i olika former men nej...borde jag nog ha vetat.

Men tack för ett snabbt svar.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 17 sep-10 kl 21:58 »
Smälter det om man värmer det?
Löser det sig i varmt eller kallt vatten?
Löser det sig i sprit, bensin eller aceton?
Har det någon märkbar lukt (märks tydligare om man bryter av eller filar på en bit så man får en färsk brottyta och spån) eller smak?

Tulipanros

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 sep-10 kl 07:47 »
Hmm..Brunsocker - candysocker? I kaffet?
Smakar det harts eller var kom lim-tanken ifrån?

Det är ingen tanke...har fått en del av ett gammalt färgföretag  :D med allsköns grejer. Mycket omärkt - som detta.
Tror inte att den här påsen stod i fikarummet...
Men om det krisar med sockret en dag så varför inte?

tinna.m

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 18 sep-10 kl 08:58 »
Kan man sniffa lim - kan man dricka lim!
Nä, förresten, kan ge tunghäfta :-X

Prova torbjorn's förslag.
Vodka + tippex= White chrismas
Detta kan bli nåt..
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

gröngölingen

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 18 sep-10 kl 17:49 »
Det ser ut som hornlim, en bra limtyp som våra gamla möbelsnickare använde. Ta ett par teskedar av kornen och lägg i en plåtburk du har väl någon konservburk, ta sedan och värm upp lite vatten i en kastrull på spisen och håll ned burken i vattnet när limmet börjar smälta börjar det att LUKTA ILLA det böjar att lukta precis som när man kokar ut kohorn. Du kan ju börja med att ta några korn av limmet i handen och droppa på några droppar rätt så varmt vatten på det då börjar limmet smälta om det nu är hornlim. När man använder hornlim så skall det inte värmas upp till mer än max 60 grader sedan förlorar det helt eller delvis sin styrka, om jag inte minns fel så skall en eller båda limytorna bestrykas med varmt vatten så det är lite enklare med moderna limtyper. Jag vet inte hur ålder påverkar limmet, men fördelen med den här limtypen är ju att man kan plocka isär det man har limmat utan att skada träet nämnvärt, därför är ju också många gamla stolar ganska "rickiga" de är limmade med hornlim och efter många års användande bryts det hårda och spröda limmet sönder.   Någon trodde det var schellack, men schellack är mycket  tunna och spröda flingor som man löser upp i sprit. Har du fått schellack från det nedlagda färgföretaget var rädd  om den den är guld värd.     

Tulipanros

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 26 sep-10 kl 08:37 »
Det går att smälta med vattenbad men blir otroligt segt och luktar inget. Jag vet att hornlim luktar "apa" så det kan det inte vara.
Det är mer som små stavar, liksidiga i motsats till pärllim.
Jag hade blivit så glad om det kunde gå att använda till limfärg (med krita).
Måste det förresten vara pärllim till limfärg?
Finns det alternativ?

Tack för alla svar  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

670 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser