Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vildfågel-mat som godis till hönsen?  (läst 3048 gånger)

Lundahund

• Mina höns är vad som skiljer mig från de utbrända
    • Uppland
Vildfågel-mat som godis till hönsen?
« skrivet: 17 sep-10 kl 17:50 »
Hej!

Har just köpt en liten spann vildfågelmat som jag tänkte använda som godis och underhållning till hönsen när de inte kan komma ut i det fria (bara i inhägnaden). Det var solrosfrön, havre, hampa och lite annat i tror jag. Jag hoppas att det är OK?
Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

Anso1971

• Dalarna
SV: Vildfågel-mat som godis till hönsen?
« Svar #1 skrivet: 17 sep-10 kl 18:07 »
Så har jag gjort, har inte märkt att det skulle vara dåligt på något vis. Köpte på mig lite olika fröblandningar förut.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 17 sep-10 kl 18:14 »
Fröblandningar till vildfåglar innehåller mycket fett, så det ska bara användas som godis, annars kan hönsen bli feta. De får väl äta det som lördagsgodis, som barn...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #3 skrivet: 18 sep-10 kl 23:37 »
Jag har också använt vildfågelfröblandning till mina höns som godis. Dock vet jag att man inte ska vara alltför säker på att vildfågelfröblandningarna är salmonellafria, men är man bara beredd på att ta den risken att man kan få in salmonella så... kan man ju ge det.

Anso1971

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 18 sep-10 kl 23:41 »
Apropå salmonella så svalde en av våra tuppar en mus för ett tag sedan. Hur hälsosamt är det tror ni? Vi såg att han höll på med något på gräsmattan, och när vi tittat en stund såg vi att det var en liten mus. Han verkade leka med den som katter gör... Sedan vips så svalde han den.

Tillägg: Nu såg jag att exakt samma fråga ställts i en annan tråd. Men jag funderade över om möss kan smitta hönsen med något.
« Senast ändrad: 18 sep-10 kl 23:43 av Anso1971 »
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Markim

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 okt-10 kl 13:13 »
Hur kan salmonella spridas i vildfågelmaten??
Lill-Babs åt upp en padda i sommras och Rut åt skalbaggar.
Är inte maskar den stora boven i salmonelladramat annars??

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 12 okt-10 kl 13:23 »
Jag köpte en påse med solrosfrön som jag blandar i lite i maten de redan får. Tänkte att det skulle kunna vara bra med lite extra fett nu när det börjar bli kallt. Rätt tänkt?
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser