Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stalljournal och CBD ? när man lånar tjur eller lånar ut tjur (eller kor).  (läst 1952 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Lägger till ett djur "tillfälligt inne" i stalljournalen, men jag kan inte skicka händelsen till CBDn, ska det gå eller gör jag fel?

På blanketten som man skickar finns det inget "tillfälligt inne" att välja på ens? Ska jag rapportera lånedjuret som köp?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

galdur

• -
Djurets ägare måste rapportera "tillfälling ute" och uppge ditt SE-nummer!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Frances

• Västergötland
Javisst javisst, men jag behöver väl också rapportera? Eller?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

galdur

• -
Nä jag tror inte du behöver det!

edde_1

det ska bara finnas i journalen, inte rapporteras som händelse varken som djurägare eller mottagare.

Frances

• Västergötland
jaha, okej, men kontrollanten från länsstyrelsen klagade på att han inte fanns med på utskriften från CDBn, fast jag hade noga påpekat att jag hade bara lånat och att han skulle strax tillbaks... konstigt..märkligt..hur ska man veta vad som är rätt...

galdur

• -
Om du inte äger djuret har det inte i din journal att göra! Är det en tjur som är inlånad för betäckning skickas betäckningsrapport in! Hör med din husdjursförening!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
@Frances!
Fick du nått svar från Jordbruksverket vad som gäller en inlånad tjur?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Brottan

Den som lånar ut ett djur skall rapportera det till CDB som tillfälligt ute, samt skriva upp det i stalljournalen.
Den som lånar hem ett djur skall bara skriva upp det i stalljournalen, vilket datum det anländer och vilket datum det åker tillbaka.
Det är alltså den som lånar ut djuret, med andra ord djurägarens ansvar att rapportera till CDB, inte den som lånar djuret!
« Senast ändrad: 24 feb-13 kl 21:01 av Sirpa »
Mjölkbonde i norra Hälsingland med 50 renrasiga fjällkor

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser