Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Palsternackor som står kvar i jorden...  (läst 3630 gånger)

msister

• Hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete...
    • Västmanland
Palsternackor som står kvar i jorden...
« skrivet: 16 sep-10 kl 20:27 »
Det är nu andra året i rad som palsternackorna har fått stå kvar i jorden. Vi sådde dom alltså förra året. Vi vet inte riktigt vad vi ska göra med dom. Finns det någonting man kan göra av dom? Ska man låta dom stå över vinter och våren och plocka frön när dom blommar nästa år?
Eller ska man bara gräva upp dom och förvisa dom till komposten?

Jennydalby

• Jämtland
SV: Palsternackor som står kvar i jorden...
« Svar #1 skrivet: 16 sep-10 kl 20:46 »
äter du inte palsternackan?? de är ju jättegott, brukar ta palstrnacka, morot och potatis skäraner och salta, pappra lite olja in i ugnen tills de är lite mjuka.
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 16 sep-10 kl 20:50 »
De borde ha blommat i år, om du sådde förra året. Om du inte sådde väldigt sent vill säga.

Har de blommat kommer de vad jag lärt mig att dö, de är tvååriga. Har de inte blommat kan du låta dem stå, men du får inte ha andra flockblommiga, särskilt inte närbesläktade, växter i närheten, då blir fröna kass. Du kan iofs trä påsar över blomknopparna, och sedan klippa av en blomma när de blommar och handpollinera. De korsar sig lätt med andra selleriväxter, som morot och persilja, och vad värre är, tex vildmorot, vilket ger giftig avkomma, har jag fått lära mig.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

msister

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 16 sep-10 kl 22:19 »
äter du inte palsternackan?? de är ju jättegott, brukar ta palstrnacka, morot och potatis skäraner och salta, pappra lite olja in i ugnen tills de är lite mjuka.

Nä, palsternacka är inte direkt en favorit. Men vi brukar ta upp allting innan vintern så jag vet faktiskt inte varför dom blev kvar. Får skylla på det dåliga minnet.  :)

msister

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 16 sep-10 kl 22:21 »
De borde ha blommat i år, om du sådde förra året. Om du inte sådde väldigt sent vill säga.

Har de blommat kommer de vad jag lärt mig att dö, de är tvååriga. Har de inte blommat kan du låta dem stå, men du får inte ha andra flockblommiga, särskilt inte närbesläktade, växter i närheten, då blir fröna kass. Du kan iofs trä påsar över blomknopparna, och sedan klippa av en blomma när de blommar och handpollinera. De korsar sig lätt med andra selleriväxter, som morot och persilja, och vad värre är, tex vildmorot, vilket ger giftig avkomma, har jag fått lära mig.

Okej men då kanske det är lika bra att dra/gräva upp dom.

tinna.m

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 16 sep-10 kl 22:29 »
Du kan jäsa vin på dem.  Vitt vin! Förvånansvärt gott!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

anders 67

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 17 sep-10 kl 00:05 »
Har också gjort vin på palsternacka.
Över förväntan faktiskt :D och starkt blev det också ;D
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

kanka

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 17 sep-10 kl 07:59 »
Håller med  :) jättegott vin. Skala, koka lite, krossa och så ner i damejanen med vatten,socker och jäst.
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Trulsa

• -
« Svar #8 skrivet: Igår kl. 08:12 »
Några palsternackor lämnade kvar i jorden ifjol. Nu blommar de. Jag vill inte göra vin på dem :) men skulle gärna äta. Är de alltså okay ätbara nu fastän de blommar?

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
« Svar #9 skrivet: Igår kl. 10:33 »
 Så var det här med. Nackade alldrig palsternackorna förra hösten. De stod kvar. 2. Nu är där palsternackor lite här och där. Mycket tidigare än de jag sådde. Nått att tänka på. (egna fröer,      vinte rsådd).
 Brysselkålen fick också stå kvar. många knyten kvar. Tidig vår började de likna huvudsalad.  Dock små och spröda. Men tidigt grönt, bara så. De kommer nu alltid stå kvar för det var en stor kost tillgång.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Tångräkan

• Åland
« Svar #10 skrivet: Igår kl. 11:17 »
Några palsternackor lämnade kvar i jorden ifjol. Nu blommar de. Jag vill inte göra vin på dem :) men skulle gärna äta. Är de alltså okay ätbara nu fastän de blommar?
De är säkert inte så roliga men det är bara att testa.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #11 skrivet: Igår kl. 17:32 »
Jag har gått ut och skördat palsternackor ända fram i mars månad. Dom har varit fina och goda.
kretslopp

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser