Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vacker bild  (läst 7764 gånger)

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
Vacker bild
« skrivet: 05 jun-06 kl 15:48 »
Ville bara låta er se en vacker bild från hönsgården som jag tog häromdagen...
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

Filip Skräplund

Re:Vacker bild
« Svar #1 skrivet: 05 jun-06 kl 15:59 »
Fin bild är det! Kan det vara Blommehöns?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Ronny

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 06 jun-06 kl 01:14 »
Ja, möjligen några av dem till höger, men definitivt inte alla. Men. visst blir det säkertt "hönor" även av dem!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Ronny

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 06 jun-06 kl 01:19 »
Jag menar inget illa, bara att här ser vi en solklar korsning mellan dagens vanliga värphybrider och gårdagens gamla lantrashöns! Tuppen är en klar korsningsprodukt, liksom hönan nere t.v. men som sagt: Hönsen är sökert skitbra, men skånska blommehöns är de ju inte.

Ronny Olsson
« Senast ändrad: 06 jun-06 kl 01:23 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 06 jun-06 kl 10:20 »
Tuppen är fin och inte mer korsningsprodukt än jag, den har ju en trevlig omgivning, och det förtjänar den trots sin "genetiska belastning".

De "rena" raserna försvinner inte för att man låter korsningarna leva, som hobbyhöns fungerar de bra, vilket bilden ger syn av.

Hade inte andra inlägg tagit upp ämnet, skulle jag bara skriva: Du har fina höns!
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 06 jun-06 kl 11:21 »
Jättefin bild på vackra djur, tuppen är ju underbart vacker.

/Anna
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 08 jun-06 kl 11:21 »
 ;D -Hoppsan...där ser man...i den bilden jag la in så går det (så vitt jag vet)
6 st Skånska Blommehöns,1 st Brun Lohman höna och en Lohman tupp....tuppen är mkt stolt över sitt lilla harem... :-* :-*
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 09 jun-06 kl 10:04 »
1 st Brun Lohman höna och en Lohman tupp...

Chika är det den bruna hönan nere till vä och den vita tuppen med brun vinge som är Lohman ?

Grimla som kan nada om Lohman höns... :-[
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 09 jun-06 kl 10:07 »
Uteslutningsmetoden: hönsen som inte är blommiga är inte blommehöns. ;-)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 09 jun-06 kl 10:14 »
Uteslutningsmetoden: hönsen som inte är blommiga är inte blommehöns. ;-)

Alltid säkrast att fråga - man vet ju aldrig här  ;D ;D :-[
« Senast ändrad: 09 jun-06 kl 19:57 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Helenan

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 09 jun-06 kl 11:14 »
Vad är Lohman för ras?

(Det var verkligen en fin tupp! Jag VILL också ha tupp!! Ringer dig Iceman inom någon vecka så kanske jag kan hämta den redan före midsommar om den inte var en av dem som gick åt i rovdjursanfallet eller på annat sätt...)

Förrästen: Finns det risk med att ta in en ny tupp i en flock där det finns en kyckling på ett par veckor?? Kan den nya tuppen vara farlig för kycklingen?
« Senast ändrad: 09 jun-06 kl 11:16 av Helenan »

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
« Svar #11 skrivet: 09 jun-06 kl 16:19 »
Chika är det den bruna hönan nere till vä och den vita tuppen med brun vinge som är Lohman ?

Grimla som kan nada om Lohman höns... :-[
Japp de e Lohman!! Snälla och trevliga!! Lägger stora ,fina ägg :D

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
« Svar #12 skrivet: 09 jun-06 kl 16:23 »
Vad är Lohman för ras?

(Det var verkligen en fin tupp! Jag VILL också ha tupp!! Ringer dig Iceman inom någon vecka så kanske jag kan hämta den redan före midsommar om den inte var en av dem som gick åt i rovdjursanfallet eller på annat sätt...)

Förrästen: Finns det risk med att ta in en ny tupp i en flock där det finns en kyckling på ett par veckor?? Kan den nya tuppen vara farlig för kycklingen?
På frågan om tuppen,några av dom små kycklingarna smet över till dom andra hönsgårdarna,både in till Lohmantuppen och sedan in till Orusttuppen...hände ingenting mer än att tuppen såg ut att tycka att dom var spännande och söta.... ;D ;D

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #13 skrivet: 21 jul-06 kl 13:33 »
Trevlig bild med fina höns :)
Konstaterar att det är fler än jag som har svårt att hålla rastgården gräsbevuxen :-\
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #14 skrivet: 21 jul-06 kl 14:15 »
Men hallå, kan inte människan få vara stolt över sina höns? Vad vet vi om det blir ev. korsningar där? Ingenting!

Fin bild på vackra höns, som sagt.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #15 skrivet: 21 jul-06 kl 14:22 »
det är synd och skam att blanda de gamla lantraserna med dagens hybrider...
lantraserna är ju så hotade ändå.. så dom är värda att bevaras...om alla här på forumet höll sig med gamla svenska  lantraser så var dom inte hotade...  men självklart så ska alla få ha de djur dom vill...

nu har jag nog släppt en bomb här...

lev väl...

Tycker inte att någon har med att göra med vem mina höns parar sig med, lika lite som jag har med att göra vem du själv väljer att para dig med.

Har aldrig förstått mig på rasrenhetshysterin, evolutionen har tydligt visat att allför snäv avel är den bästa genvägen till svaga individer och uppkomst av sjukdommar.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #16 skrivet: 21 jul-06 kl 14:57 »
Fina höns du har. Jag har också råkat få lite korsning med hybrider. Hoppsan, :-X men de är vackra iallafall. Kommer sälja mina korsningar som hobbyhöns senare.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Vårvind

• Lancashire Heeler, världens mesta hund
    • Skåne
    • Honey Veigas Kennel
« Svar #17 skrivet: 21 jul-06 kl 19:59 »
Rysligt granner Tocke du har, Lohman är de svåra att få tag i? hönsen de är jätte fina de med.
Lev idag.......imorgon kan det vara försent

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #18 skrivet: 21 jul-06 kl 21:01 »
Lohman är lätta att få tag på. En del värphönsproducenter som jag brukar när vi slaktar ut en besättning annonsera ut värphönsen billigt innan slakten. Kolla annonser i tidningen. ;)
« Senast ändrad: 21 jul-06 kl 21:02 av christine »
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Belluschka

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 22 jul-06 kl 14:47 »
Vi hade en "identisk" Tupp hemma förr, (Jeltsin hette han) Hönsgårdens kung och gillade att sitta i famnen.... ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 1 användare
Aquamaja

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser