Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bock som tar egna promenader.....  (läst 2113 gånger)

Lina W

• Ångermanland
Bock som tar egna promenader.....
« skrivet: 16 sep-10 kl 12:38 »
Blir inte klok på min bock. Han är ett år gammal och har varit en jätte trevlig bock. Snäll mot mig, snäll mot getterna och killingarna. Aldrig något bråk eller han har testat att ta emot mot mig. Han har alltid stannat i sin hage.

Det hela började för några veckor sen, då rymde han helt plösligt från bockhagen till getterna. Inte så konstigt för de var tokbrunstiga. Eftersom skadan redan var skedd fick han stanna där.

Men nu har han börjat rymma därifrån också. Han hoppar över och tar sig rejäla promenader, de två gånger han rymt nu har en gång gått till en granne och den andra ut på vägen innan han själv promenerade tillbaka och hoppade in i hagen. På den sista svängen gick han över en km helt ensam eftersom getterna stannar i hagen.
Jag kan inte ha djur som är på rymmen, jag tycker det är hemskt pinsamt och anser att djuren ska hållas väl stängslat. Aldrig att vi haft djur på rymmen, vi har bra stängsel till alla djurslagen.

Nu är han instängd i stallet, jag vågar bara inte ställa tillbaka honom i hagen för vem vet vart han tar vägen då. Han är lugn, inte alls stressad utan mest nyfiken och glad över sina promenader. Har en stor kuperad hage med mycket att äta och tre getter så han behöver inte rymma..

Vad tror ni kommer han att lugna ner sig när brunstperioden är över eller har han fått smak på livet utanför gården så att det bara är ett skott i panna som gäller....

Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
SV: Bock som tar egna promenader.....
« Svar #1 skrivet: 16 sep-10 kl 12:45 »
Bra fråga som jag med vill ha svar på fast jag har jämtgetter & bocken hoppar enkelt över stängsel & tar med sig getterna & killingarna oxå så... många uppätna buskar & växter på tomten är det nu.
Funderar på om vi kanske ska tjudra fast honom med löplina eller liknande, men rädd för att han trasslar in sig & stryps istället.

/Jordbron
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Lina W

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 16 sep-10 kl 12:58 »
Jobbigt när han tar med sig de andra.
Jag har tagit honom ifrån getterna för att han inte ska lära de att rymma också.
Skulle han bara gå hem och äta buskar hos oss så vore det inte hela världen men när han går ut på vägen (liten väg i försig men det går en hel del bilari 90 blås). Tänk om han ställer till en olycka. Han passerar även järnvägen när han rymmer... går två tåg om dagen..

Enligt djurskyddslagen får man inte tjudra de. Lite luddig lag som man kan tolka själv men egentligen får de inte tjudras...

TurbogrisarnaVG

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 16 sep-10 kl 14:01 »
Att hålla inne getter är aldrig en enkel sak, lider själv av samma problem. Jag har fått lösa mitt problem med att låta de vara inomhus på kvällarna och dagarna då jag inte är hemma. Är jag hemma så får de vara ute i en lång longerings lina. Men då krävs det att man har koll på de för de snurrar lätt in sig ifall det är tät buskage, men man kan ju åka bort några timmar utan några problem ifall man sätter fast de på ett ställe där det inte finns något att snurra in sig i!
Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #4 skrivet: 16 sep-10 kl 14:07 »
Enligt djurskyddslagen får man inte tjudra de. Lite luddig lag som man kan tolka själv men egentligen får de inte tjudras...
Fel. Det är tillåtet att tjudra getter - OM man kan se till att det görs på ett sätt så alla behov av skydd från väder/vind, tillsyn, foder, vatten osv tillfredsställs. Inte helt lätt alltså, men inte förbjudet.

eva f

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 16 sep-10 kl 14:07 »
Hej! Jag tror att jag skrivit i en annan tråd. Jag har vanligt fårnät som komletterats med en eltråd ca 2dm från marken och på distans ca 2dm från stolpen. Dessutom har jag en eltråd på toppen av stolparna för att de inte ska hoppa över. Har en liten stump som inte har någon undertråd, DÄR tar de sig ut om de promt ska. Ska sätta dit undertråd strax.

Har de små liven väl hittat ett ställe på stängslet som är det minsta svagt så fortsätter de tills de är ute. De är inte dumma inte!

Om man gör som jag, måste man ju har både trådar och aggregat och eventuellt distanser med isolatorer. Och komihåg rejält med jordning!

Lycka till! Eva F

Lina W

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 16 sep-10 kl 14:19 »
Fel. Det är tillåtet att tjudra getter - OM man kan se till att det görs på ett sätt så alla behov av skydd från väder/vind, tillsyn, foder, vatten osv tillfredsställs. Inte helt lätt alltså, men inte förbjudet.

Helt rätt, därför skrev jag att lagen är luddig. Jag tycker det är svårt att tjudra så att det uppfyller allt det där. Jag kommer nog att vara tvungen att tjudra om han ska vara kvar, alternativt att ställa han tillsammans med kastraten hemma i vinterhagen där det är viltstängsel.

Hej! Jag tror att jag skrivit i en annan tråd. Jag har vanligt fårnät som komletterats med en eltråd ca 2dm från marken och på distans ca 2dm från stolpen. Dessutom har jag en eltråd på toppen av stolparna för att de inte ska hoppa över. Har en liten stump som inte har någon undertråd, DÄR tar de sig ut om de promt ska. Ska sätta dit undertråd strax.

Jag har elnät med två trådar ovanför så det blir cirka 160 cm högt. Ett starkt aggregat som bara är kopplat på det stängslet. Men har de fått för sig att rymma är det helt hopplöst känns det som....
Hoppas allt är bra med dina djur Eva!  ;D

eva f

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 16 sep-10 kl 16:40 »
Jadå, allt väl med dom! Awtrid har fått en ny kompi, Erika. och så länge alla håller sig där de ska så....Mina mjölkgetter har brutit av ena äppelträdet och matte var väl inte så glsd just då!

Dela detta:

* Inloggade just nu

449 gäster, 2 användare (1 dolda)
getmamman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser