Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Malkulor eller motsvarande  (läst 55052 gånger)

hasteus

Malkulor eller motsvarande
« skrivet: 05 jun-06 kl 14:03 »
Någon som har några verksamma tips på malkulor eller andra sätt att skydda yllekläder och tyger. Har två bekanta som nu råkat ut för mal och förlorat hela yllegarderoben (kan varit pälsänger oxå, inte säker på att dom kollat skillnaden..)

Hittat en hel del teoretiskt, se nedan, och det finns en lovande (men dyr) lösning från Gudruns ullbod, men någon som har praktiska erfarenheter själva får gärna kommentera! :)   Har alldeles för mycket ylle för att ta några risker.

// Mikael

Malkulor finns inte längre (och hittar du skall det sopsorterats under farligt avfall...) verkar ha bestått av Camphor/naftalin vilket är en bensenförening och fungerat genom att den långsamt förångades.... krävdes ganska många klulor för en giftig atmosfär men få för att döda vattenliv.

Tips hitills är istället vitpeppar, tidningspapper, malört men främst olika lavelbaserade lösningar.

Gudruns Ullbod sa att hon fått in ett nytt ulltvättmedel mot mal som byggde på eteriska oljer, väldigt dyrt men verkar var oxå väldigt drygt, några droppar i varje tvättbad skulle räcka.

"Det finns något som heter Paradimal, som är remsor impregnerade med ett STARKT lavendeldoftande ämne, som man kan hänga upp i garderoben osv" verkar vara en lovande torrmetod men hittar inget förutom att medlet är förbjudet i biodling...

Filip Skräplund

Re:Malkulor eller motsvarande
« Svar #1 skrivet: 05 jun-06 kl 15:11 »
Wikipedia:

"Namnet "malört" syftar på dess påstådda men tvivelaktiga förmåga att skydda kläder mot mal. Ett verksammare medel mot dessa är "persiskt insektspulver", de torkade och pulvriserade blomkorgarna av den hos oss med lätthet odlade rosenmargueriten (Pyrethrum roseum)."

http://www.shenet.se/recept/insektsmedel.html

http://www.antikviteter.net/antikprat/messages/174/93281.html?1137035768
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

mirakel

• Närke
« Svar #2 skrivet: 27 jun-06 kl 20:13 »
Har sett på www.magazindunord.com att de marknadsför ringar utav rödceder som malbekämpningsmedel. Dessa är jättedyra men kan man få tag på träslaget någonstans (säkert både sällsynt, utrotningshotat och fridlyst, vad vet jag?)  kan man ju såga till några bitar själv.

Har själv använt knippen av skvattram (i Norrland även kallad pors) Men vet ännu ej om de haft någon verkan (har iaf inte drabbats TA I TRÄ)

Annars får man förvara alla yllegrejer (och silke) i täta plastpåsar och regelbundet frysa ned dem. Det är ju en ganska säker metod. Är det pälsängrar som härjar är ingenting säkert för angrepp! De små odjuren äter till och med syntetfibrer!

signe

« Svar #3 skrivet: 27 jun-06 kl 20:43 »
Pors och skvattram är helt olika växter men doftar båda starkt och gott. Om de är verksamt mot mal vet jag inte. Men klädmalen är ju så gott som utrotad idag så det är kanske andra kryp du vill bekämpa.

kalsvold

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 24 okt-06 kl 12:02 »
Det finns fortfarande malkulor att köpa bland annat har Lilla Fiskaregatans trädgårdsbutik i Lund dem. De är fortfarande det bästa att använda även om de inte är så hälsosamma.

drömmer

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 okt-06 kl 12:33 »
min mamma säger pors (eller getpors) om skvattram. Hon är uppväxt i Norrland. Så för en del norrlänningar är det samma sak. Det är för övrigt mycket bra mot mal....

Jag fick i somras lära mig den hårda vägen att det inte bara finns mal som gillar ylle utan även mal som glupskt äter upp bomull (och fick tillföljd av det hela resväskan fullproppad med skvattram)
« Senast ändrad: 24 okt-06 kl 12:42 av solros »

mirakel

• Närke
« Svar #6 skrivet: 26 okt-06 kl 19:03 »
Är du säker på att det var mal som käkade på dina bomullsgrejer? Skulle tippa att det egentligen var pälsängrar... De har en förkärlek för alla typer av fibrer.

Vad gäller mal så är det en myt att de skulle vara utrotade. De finns fortafarande i mängd, dock har de kanske minskat i antal något. Jag skulle gissa att folk i allmänhet inte har särskillt mycket kläder i oblandad ull längre och därför kanske inte drabbas i så stor utsträckning av de små fjärilslarverna (som det egentligen är).

drömmer

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 26 okt-06 kl 19:06 »
nej, säker är jag inte. Det var mamma och mormor som skrek "BOMULLSMAL!!! UT!!!" men vem vet norrlänningar kanske kallar pälsängrar för bomullsmal.....jag ska kolla upp saken  ;D

Varg-älva

• Finland
« Svar #8 skrivet: 29 okt-06 kl 10:05 »
Min mamma lärde mig att malen lättast går i smutsiga kläder. Därför ska man akdrig sätta in använda kläder i samma garderob som rentvättade. Och innan man lägger bort de tjocka yllekläderna för sommarn ska man tvätta dem. Malen gillar heller inte solljus eller köld, så det är alltid bra att vädra sina kläder ute. En kall vinterdag med snö ger också skön doft till kläderna!

Dela detta:

* Inloggade just nu

862 gäster, 5 användare (1 dolda)
ärt, Anders Flix, Terrisson, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser