Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla vitlök  (läst 76804 gånger)

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Odla vitlök
« Svar #60 skrivet: 21 apr-13 kl 22:31 »
Tror att båda delar tillsammans är bäst. ;)

Men det hade nog varit bäst med askan i höstas/vintras, gärna tillsammans med kalk. Men måttlig mängd går säkert bra.

Sedan ger det extra effekt om du löser upp skiten och vattnar ut det.

Vet du vad det vita i hönskitar är?

>det är hönsskit det med<

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #61 skrivet: 22 apr-13 kl 21:55 »
Vårgödning är primärt kväve som skall ges. Hönsskit är med andra ord prima vara.
Askan gör nog ingen skada men gör nog varken från eller till heller om den ges på våren.
(Bristande grundgödsling kan inte kompenseras senare, tyvärr.)

emmsan84

• Öland
« Svar #62 skrivet: 23 maj-13 kl 21:41 »
Jag satte vitlök nu i vår, när blir det skörd då? hade ingen aning om att man skulle göra detta på hösten :-[
Tänkte inte så mycket över det utan köpte lite sättlök när jag handlade potatisen osv.
Ny på hönsfronten.Nyligen skaffat Ölandshöns, 12 kycklingar. Drömmer även om häst igen..Och odla mera hemma.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #63 skrivet: 23 maj-13 kl 21:47 »
Det blir nog skörd i augusti eller september. Du märker när blasten vissnar ner. Troligen blir det rätt mycket mindre skörd än om du satt klyftorna i höstas. Färre klyftor och mindre klyftor. Men troligen välsmakande...  :)

emmsan84

• Öland
« Svar #64 skrivet: 24 maj-13 kl 22:13 »
Härligt,trodde inte skulle bli nått alls i år!Tack för svaret:-)
Ny på hönsfronten.Nyligen skaffat Ölandshöns, 12 kycklingar. Drömmer även om häst igen..Och odla mera hemma.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #65 skrivet: 24 jul-13 kl 21:39 »
Då är vitlöksskörden i full gång. Torrt och bra väder att torka löken i.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #66 skrivet: 25 jul-13 kl 14:09 »
Jag har några luftlökar.

Jag har förstått att det går fint att sätta även dem, men att det kan ge lite mindre skörd än "riktiga" klyftor.

Är det annars något särskilt att tänka på för luftlökar? Också sätta strax före frosten? Skall de torkas också? Jag har noterat att de inte lägger sig ner. Skall man vänta med att skörda dem?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #67 skrivet: 25 jul-13 kl 15:31 »
Det du kallar luftlökar brukar kallas bulbiller. Luftlökar blir lätt oklart då det finns en löktyp (sortgrupp inom Allium cepa) som heter luftlök.

Du sätter bulbiller på hösten. Du får troligen ganska små lökar nästa år, som kanske inte klyftar sig. Du sätter dessa igen och får normalstor vitlök året därpå. Dock om du sätter stora bulbiller så får du större lök redan efter ett år. Bulbillstorlek är sortberoende.

Bulbiller sätts i princip som klyftor men naturligtvis grundare. I förhållande till sin storlek dock kanske ungefär lika djupt eller ngt djupare, kanske 1-2 bulbillhöjder jord ovanpå dem. Eller helt enkelt tryck ned dem lite i jorden.

Det kan vara knepigt att se vilken sida som är upp. Titta på hur de sitter i blomsamlingen.

Man lär kunna slippa vissa sjukdomar genom att föröka med bulbiller jämfört med klyftor. Ej säker. Vet inte vilka sjukdomar.

Znibban

• Skåne
« Svar #68 skrivet: 29 jul-13 kl 13:33 »
Det du kallar luftlökar brukar kallas bulbiller. Luftlökar blir lätt oklart då det finns en löktyp (sortgrupp inom Allium cepa) som heter luftlök.

Det kan vara knepigt att se vilken sida som är upp. Titta på hur de sitter i blomsamlingen.

Mina vitlökar har också fått bulbiller men, de kommer fram som en minivitlök med 4-6 klyftor mitt på stjälken, inte uppe i någon blomställning.

Min purjolök är lie besynnerlig också, när jag låter den gå fram i blom så kan det gro i blomställningen och bilda mängder med småknölar. Dessutom så bildas i basen av purjolöken mängder med små runda lökar, dvs i jorden . Är detta något som är vanligt? De små lökarna är jättegoda, liksom purjolöken.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #69 skrivet: 29 jul-13 kl 14:53 »
Mina vitlökar har också fått bulbiller men, de kommer fram som en minivitlök med 4-6 klyftor mitt på stjälken, inte uppe i någon blomställning.

Smålökar inuti stjälken är en annan variant. Osäker om dessa ska kallas bulbiller, klyftor eller nåt annat. Uppkommer hos Artichoke-typen, t.ex. Thermidrome, Messidrome, Germidour. Dessa är vanliga vitlökar, inte ormlökar, och får mer sällan blomställning i toppen med bulbiller.

Citera
Min purjolök är lie besynnerlig också, när jag låter den gå fram i blom så kan det gro i blomställningen och bilda mängder med småknölar. Dessutom så bildas i basen av purjolöken mängder med små runda lökar, dvs i jorden . Är detta något som är vanligt? De små lökarna är jättegoda, liksom purjolöken.

Purjolök kan bilda bulbiller i blomställningen precis som vitlök (särskilt ormlök). Det händer särskilt vid regnigt, mulet kanske också kyligt, väder. Normalt brukar det dock bara vara blommor för purjolökens del.

Purjolök har en viss tendens till lökbildning vid basen redan första året, men det är bortavlat hos de flesta sorter. Andra året bildar purjolök ofta en  ny, klyftad, lök vid stjälkbasen. Det gör även matlök. Man kan använda dem för att odla frö även ett tredje år, och sen kanske fortsätta ytterligare år, även om de nya lökarna kan bli mindre med tiden. De börjar alltså delvis uppträda som potatislökar fr.o.m. andra året.

Det finns alltså fler gemensamma drag mellan olika Allium än man ser om man bara odlar dem på vanligt sätt. Du kan läsa mer om detta här (se särskilt figuren över lökarnas generationsväxling):
http://www.froodling.se/pdf/lok.pdf

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #70 skrivet: 05 aug-13 kl 12:48 »
Smålökar inuti stjälken är en annan variant. Osäker om dessa ska kallas bulbiller, klyftor eller nåt annat. Uppkommer hos Artichoke-typen, t.ex. Thermidrome, Messidrome, Germidour. Dessa är vanliga vitlökar, inte ormlökar, och får mer sällan blomställning i toppen med bulbiller.
http://www.froodling.se/pdf/lok.pdf

Stress-, hals- eller pseudolök brukar dem kallas. Det är som bekant en stressreaktion på snabbt skiftande väder men det visar på att dessa sorter är kultiverade från topplöksättande sort. Oxå osäker om just bulbill är rätt ord för dem. Oavsett så är de grobara och går att sätta.  Några odlare sätter dem för att få sololök, dvs få avkomma utan klyftor. Jag har själv inte testat och ej fått bekräftat vad som händer om man sår sololökarna. Blir avkomman lik moderlöken eller är den bara instabil? Att få sololök vid bulbillsådd är inte helt ovanligt det heller.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #71 skrivet: 05 aug-13 kl 15:22 »
Man äter ju upp sololökar, så det gör ju inget att man får lite extra utsäde då. Kan rent av vara bra för tidig skörd under sommaren då man även använder blasten. Det verkar inte ha gått ut över löken i jorden, den ser ut att vara fin och klyftig.

Vad jag förstått så är det inget sexuellt inblandat med de här bulbillerna uppe i luften. Rimligtvis bör de därför vara kloner precis som klyftorna, bara lite mindre?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #72 skrivet: 07 aug-13 kl 07:39 »
Vad jag förstått så är det inget sexuellt inblandat med de här bulbillerna uppe i luften. Rimligtvis bör de därför vara kloner precis som klyftorna, bara lite mindre?

Ja

Palindrom

• Värmland
« Svar #73 skrivet: 31 aug-13 kl 17:02 »
Någon som vet när det är lämpligt att sätta sina bulbiller (när nu i höst) om man bor i zon 4 ungefär och odlar i pallkrage? :)

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #74 skrivet: 31 aug-13 kl 19:03 »
Jag är långt ifrån någon expert, men så här ser min plan ut: (Förhoppningsvis korrigerar någon direkta tokigheter...  :-X)

Jag bor också i Småland i zon 4. Utanför Ljungby. Jag kommer att försöka sätta mina vitlökar några veckor före ihållande frost. Månadsskiftet november/december funkade fint här förra året. Men jag kommer att hålla lite koll på långtids prognosen. Inte senare än mitten av december iaf. Jag satte nog lite onödigt djupt förra året, ett par cm under markytan. Kommer att sätta så att toppen på klyftorna nu kommer bara ca 1 cm under markytan.

Jag kommer att sätta bulbillerna samtidigt som jag sätter vitlöksklyftorna, men i en bädd för sig. Lite tätare och med toppen kanske en halv cm under markytan.

Jag håller redan på att göra iordning odlingsbäddarna. Har gödslat upp med mycket gräsklipp och kompost och lite träaska och kalkstenskross. Ogräsrensar. Kommer att göra bäddarna helt klara för sådd när jag fått ner lite löv också. Sedan får bädden stå tills det blir lite kallare. Ogräsrensar ytligt.

Kommer efter plantering att täcka med gräsklipp och löv, eller vad jag har då. Och sätta upp käppar med snören som "staket" så att förhoppningsvis inte djur eller människor går och trampar där.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #75 skrivet: 04 sep-13 kl 22:01 »
Det låter som bra planering. Väldigt viktigt för vitlökens väl att den får växa i väl bearbetad och gödslad jord. Själv började förberedelserna för 3 veckor sedan med att anlägga en djupbädd och om 1-2 v lägger jag på bengödsel.
Bulbillerna sår jag samtidigt som klyftorna men likt dig i separat land/krage. Sådjup varierar r/t bulbillens storlek men sällan djupare än 1cm. Avstånd varierar även det.
Oktober-november brukar jag sätta vitlöken. Efter första frosten lägger jag på ett lövtäcke för att konservera frost men även för att minimera näringsläckage.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #76 skrivet: 08 okt-13 kl 12:06 »
Åke Truedsson  som förmodligen är en av Sveriges mest rutinerade vitlöksodlare rekommenderade att man satte vitlök när dygnsmedeltemperaturen är under 10 grader. Oftast i mitten av oktober i Skåne och tidigare längre norr ut. Detta för att löken ska hinna utveckla ett rotsystem redan på hösten och vara förberedd och kunna satsa på att växa direkt tidigt på våren.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #77 skrivet: 08 okt-13 kl 12:23 »
Hm...

Kanske skall vara lite tidigare i år då. Månadsskiftet oktober/november istället.

Men det rätta beror ju på hur temperaturen blir efter man planterat, och det vet man ju inte riktigt i förväg...

Myrkott

• Östergötland
« Svar #78 skrivet: 11 okt-13 kl 08:52 »
Jag påtade ner vitlöken igår  :)
Är däremot lite bekymrad för vitlöksutsädet fick hänga kvar ute under frostnätterna i september. Känns som om dom borde klara några minusgrader när dom är torra. Men det vore bra surt om det inte blir nåt. Vad tror ni?
Blandade höns, ankor och kalkoner. Garvar skinn, kokar fett och sjunger fula visor.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #79 skrivet: 12 okt-13 kl 07:56 »
Jag påtade ner vitlöken igår  :)
Är däremot lite bekymrad för vitlöksutsädet fick hänga kvar ute under frostnätterna i september. Känns som om dom borde klara några minusgrader när dom är torra. Men det vore bra surt om det inte blir nåt. Vad tror ni?
Det ska nog gå bra. Det finns dem som lägger utsädet kallt innan plantering för att påskynda groning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 3 användare
Pamilla, beekeepern, LarryGeano

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser