Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla vitlök  (läst 68170 gånger)

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Odla vitlök
« Svar #40 skrivet: 02 dec-12 kl 00:53 »
nu har jag utsädet hemma och det ska ner i jorden imorgon. kylan kom fort och inte lite heller, så nu är det slut på vänta. hur stort avstånd ska klyftorna ha emellan och hur långt räcker 500 g?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Odla vitlök
« Svar #41 skrivet: 02 dec-12 kl 01:12 »
http://handbok.alternativ.nu/Odling/Gr%C3%B6nsaker/L%C3%B6kv%C3%A4xter/Vitl%C3%B6k

Citera
Avståndet bör vara högst 15 cm mellan lökarna och 30-45 cm mellan raderna. Sätt dem inte djupare än ca 2 cm.


Hur långt 500 gram räcker beror på hur många klyftorna är. Kanske 2-4 m3?

Jag satte mina i tre rader på upphöjda bäddar. Ca 15 cm mellan lökarna och 20 mellan raderna.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Odla vitlök
« Svar #42 skrivet: 02 dec-12 kl 02:57 »
ojdå, då kanske jag måste få tag i lite till ...
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Odla vitlök
« Svar #43 skrivet: 03 dec-12 kl 16:52 »
http://handbok.alternativ.nu/Odling/Gr%C3%B6nsaker/L%C3%B6kv%C3%A4xter/Vitl%C3%B6k

Hur långt 500 gram räcker beror på hur många klyftorna är. Kanske 2-4 m3?

Jag satte mina i tre rader på upphöjda bäddar. Ca 15 cm mellan lökarna och 20 mellan raderna.

Två cm är i grundaste laget. Jag sätter på ca åtta cm djup. Sätter man för grunt kan man alltid lägga på mer jord eller täckningsmaterial, om man täckodlar, till våren.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Odla vitlök
« Svar #44 skrivet: 03 dec-12 kl 18:00 »
Själv satte jag ca 4-5 cm djupt. Jag kommer att uppdatera handboken.

Kan detta stämma bättre?

Citera
Avståndet bör vara högst 15 cm mellan lökarna och 30-45 cm mellan raderna. Det finns många olika rekommendationer när det gäller sättdjup. Allt från högst 2 cm till 4, 8 och 12 cm djupt. Troligen klarar sig vitlöken rätt bra oavsett. Den kan få det svårare att komma upp om man sätter den djupt, men klarar vintern bättre. Märker man på våren att man satt sin vitlök för grunt kan man lägga på mer jord över.

Ett udda sätt att odla vitlök är att så ca; 25 cm djupt. Då får du ingen lök men en lång underjordisk själk som används som purjolök.
« Senast ändrad: 03 dec-12 kl 18:19 av sɹǝpuɐ »

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Odla vitlök
« Svar #45 skrivet: 12 dec-12 kl 09:21 »
Själv satte jag ca 4-5 cm djupt. Jag kommer att uppdatera handboken.

Kan detta stämma bättre?
Bättre information nu gällande djup :)
När det gäller radavstånd så kör jag även där 15cm. Har man redskap som kräver annan bredd så givetvis får man annorlunda. Nu odlar jag förvisso i djupbäddar men det fungerar även bra i andra odlingsformer.

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Odla vitlök
« Svar #46 skrivet: 12 dec-12 kl 09:23 »
nu har jag utsädet hemma och det ska ner i jorden imorgon. kylan kom fort och inte lite heller, så nu är det slut på vänta. hur stort avstånd ska klyftorna ha emellan och hur långt räcker 500 g?
Fick du tag på mer utsäde och fick du ner allt i jorden?

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Odla vitlök
« Svar #47 skrivet: 19 dec-12 kl 21:31 »
Fick via tomatklubbens utskick reda på att Åke Truedsson även startat en vitlöksklubb. gå in på hans hemsida och läs mer om ni finner det intressant. www.tomatklubben.se

Wargis

  • Inlägg: 16
    • Västergötland
    • Spiritatwar
SV: Odla vitlök
« Svar #48 skrivet: 03 jan-13 kl 22:42 »
Tack för tips om Tomatklubben och vitlöksklubben , det var vad jag sökte just nu, för övrigt skulle jag vilja säga att Vitlök, pga sina bra egenskaper , kan man sätta både på höst och vår och ha inomhus oxå...så har man den på Alla fronter sedan ! ;)
-Det finnes ingen högre religion än sanningen-

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Odla vitlök
« Svar #49 skrivet: 04 jan-13 kl 00:45 »
Tack för tips om Tomatklubben och vitlöksklubben , det var vad jag sökte just nu, för övrigt skulle jag vilja säga att Vitlök, pga sina bra egenskaper , kan man sätta både på höst och vår och ha inomhus oxå...så har man den på Alla fronter sedan ! ;)
Mm den ska även vara lätt odlad:-)
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Argona

  • Inlägg: 843
  • Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
SV: Odla vitlök
« Svar #50 skrivet: 13 jan-13 kl 13:34 »
Jag hann inte få ut någon vitlök i landet i höstas, är det försent nu? Bor i norra Småland.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Odla vitlök
« Svar #51 skrivet: 13 jan-13 kl 13:57 »
Har du utsäde, sätt det så fort tjälen går ur. Hellre det än att slänga utsädet...

Räkna med sämre och senare skörd. Det står en del om detta i Handboken.

Aline

  • Inlägg: 65
    • Västerbotten
SV: Odla vitlök
« Svar #52 skrivet: 13 jan-13 kl 14:01 »
Som sagt så går det bra att sätta nu. Jag har satt i växthus tidigt på våren och sedan planterat ut när snön smält bort och det har gått bra :)
Bor med familj inne i skogen med höns katter och kor på ett litet lantbruk i Västerbotten.

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Odla vitlök
« Svar #53 skrivet: 22 jan-13 kl 10:24 »
Det går att sätta klyftor i krukor redan nu, hålla en temperatur på några plusgrader i t.ex. ett källarfönster (för ljusets skull) och plantera ut så fort tjälen har gått ur marken. Det är riskfyllt att ställa krukan ute i kylan, det kan bli för mycket för plantan om frosten får verka från alla sidor.

Jag skall göra ett försök att odla fram sololökar genom att plantera klyftor av kinesisk tidig vitlök nu och hålla en lite högre temperatur.

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Odla vitlök
« Svar #54 skrivet: 17 apr-13 kl 20:33 »
Hur går det med era odlingar? Hos mig spirar vitlöken fint. Har gett dem en kvävegiva.

javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Odla vitlök
« Svar #55 skrivet: 18 apr-13 kl 09:22 »
Här gror också vitlöken fint. Några av dem som kom upp redan i höstas har strukit med i vinter men, annars ser de ut att må bra.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Odla vitlök
« Svar #56 skrivet: 18 apr-13 kl 09:27 »
Mina höstplanterade vitlökar ser fina ut, här exploderar allt nu. Underbart att se Kejsarkronorna, de växer minst 1 dm per dag!
Gräslöken kan man snart ta av och den persiljan som står i växthuset äter vi av också!
Jag älskar våren!

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Odla vitlök
« Svar #57 skrivet: 18 apr-13 kl 11:18 »
Mina kommer också mycket fint. Verkar inte vara några märkbara förluster.

Odlar på upphöjda bäddar utan sarg. Har luckrat jorden ytligt och dragit upp lite jord från sidorna, och gödslat. Lade på lite kalkstenskross i höstas, och även lite träaska.

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Odla vitlök
« Svar #58 skrivet: 18 apr-13 kl 13:08 »
Härlig läsning :)!
Jag odlar oxå i djupbäddar utan sarg. Gav dem pelleterad hönsgödsel som har fått regna ner under två nätter. kanonläge alltså.

Tagit bort länk till blog. Mvh / fru Jansson
« Senast ändrad: 19 jun-13 kl 17:26 av Fru Jansson »

crusenier

  • Inlägg: 23
    • Gotland
SV: Odla vitlök
« Svar #59 skrivet: 21 apr-13 kl 22:10 »
Min vitlök har också kommit väldigt fint! Den skall få lite aska eller hönsgödsel nu i veckan tänkte jag. Vilket är bäst förresten, träaska eller hönsskit?
Brukshästar, Gotlandshöns, skog och liten trädgårdsodling på hobbynivå.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

400 gäster, 3 användare
Urban Larsson, Oskari, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser