Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  spara ärtor till sådd.  (läst 11669 gånger)

träsleven

• -
spara ärtor till sådd.
« skrivet: 15 sep-10 kl 09:15 »
När kan man ta till vara ärtor som man vill spara att så nästa år? Och hur ska man förvara dem? Jag fick några ärtor av gamla sorter av en god vän i våras och nu vill jag spara och uppföröka dessa eftersom de inte finns att köpa, inte så vitt jag vet ialla fall. Gråärt o Visingsöärta.
Jag har redan plockat ihop såna där ärtskidorna har i princip torkat o ärtorna känns ganska hårda. Men går det att ta ärtor från skidor som inte är helt torra också och torka ärtorna sedan? Många frågor hoppas någon vet. Jag vill gärna ha de gamla sorterna och att föröka dem själv måste väl vara ett bra sätt.

KjellX

• Västergötland
SV: spara ärtor till sådd.
« Svar #1 skrivet: 15 sep-10 kl 10:11 »
Bra fråga, jag undrar detsamma om bondbönor, har lagt dom på tork. Men undrar om de måste utsättas för köld under vintern för att gro till våren, men då kanske de fryser sönder?

Sorry för trådkapningen, men jag tror svaren torde vara samma får båda grödorna.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 15 sep-10 kl 17:33 »
Man skördar hela ärtskidor och bönbaljor när de är så mogna som möjligt. Sen låter man dem eftermogna tills ärtorna resp bönorna är torra och mogna. Sen spritar/tröskar man.

Det viktigaste med förvaringen är att den är torr. Kyla behöver de inte uppleva. Sådana drag brukar vara bortavlade hos sådana växter vi ofta sår ut.

träsleven

• -
« Svar #3 skrivet: 15 sep-10 kl 18:10 »
Aj då! Då har gjort galet med mina ärtor. Jag har tagit dem ur skidorna redan. :-[ Får väl ta hela skidor så som Anders säger i fortsättningen. Och lägga dem för sig.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #4 skrivet: 15 sep-10 kl 18:16 »
Aj då! Då har gjort galet med mina ärtor. Jag har tagit dem ur skidorna redan. :-[

Så har jag gjort många gånger och ändå fått frön som gror fint  :)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 15 sep-10 kl 23:05 »
Om ärtorna i skidan redan är mogna (hårda och torra) vid skörden så kan man sprita direkt. Annars skulle jag undvika det. Hur mycket man kan synda mot detta utan att få nedsatt grobarhet vet jag inte.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #6 skrivet: 16 sep-10 kl 06:58 »
Om ärtorna i skidan redan är mogna (hårda och torra) vid skörden så kan man sprita direkt. Annars skulle jag undvika det. Hur mycket man kan synda mot detta utan att få nedsatt grobarhet vet jag inte.

Gråärter är mycket förlåtande på den punkten. Mina har i princip 100% grobarhet!

Andra ärtsorter kanske är mer känsliga.

Getterna på berget

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 06 mar-12 kl 21:01 »
Man skördar hela ärtskidor och bönbaljor när de är så mogna som möjligt. Sen låter man dem eftermogna tills ärtorna resp bönorna är torra och mogna. Sen spritar/tröskar man.

Det viktigaste med förvaringen är att den är torr. Kyla behöver de inte uppleva. Sådana drag brukar vara bortavlade hos sådana växter vi ofta sår ut.
Hej Anders
Om jag odlar en sort här i zon 7 som egentligen inte ska hinna mogna till frö, går det då att dra upp hela plantan och eftermogna baljorna på stängeln inne i rumsvärme, för att få dem att bli klara?
Getar´n
Livsglädje

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #8 skrivet: 06 mar-12 kl 21:39 »
Hej Anders
Om jag odlar en sort här i zon 7 som egentligen inte ska hinna mogna till frö, går det då att dra upp hela plantan och eftermogna baljorna på stängeln inne i rumsvärme, för att få dem att bli klara?
Getar´n

Hej Getarn
Kan du inte få tag på nån lokalanpassad sort?
Men i alla fall: det kan lyckas att göra som du säger, men det är lite vanskligt och rumsvärme kan bli både för varmt och torrt, så att de brådmognar. Lagom är bäst, men precis vad som är lagom för dina ärtor vet jag inte. Jag är överhuvudtaget ingen stor ärtodlare. Kanske nån annan här vet?

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser