Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När ge mat till kycklingen  (läst 1590 gånger)

hönsmamma79

• Södermanland
När ge mat till kycklingen
« skrivet: 14 sep-10 kl 08:13 »
den är 1dag gammal??och vad har köpt undulat mat?? ::)

sallyzevenwacht

• Halland
SV: När ge mat till kycklingen
« Svar #1 skrivet: 16 sep-10 kl 21:47 »
Börja ge när de är 2 dagar gammal. Eller är det 3?
Det andra fattar jag inte.
Dv. höns, undulater & ragdoll

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 16 sep-10 kl 21:54 »
Vad jag har lärt mig kan man ge mat från ca 24 h, sen beror det på när de kläcks, har man många är det ju lätt något dygn mellan första och andra.

Jag gör det lätt för mig och ger allfoder start till alla nykläckta, då vet jag att de får vad de behöver. När kycklingarna är så stora att de klarar sig utan värmelampa är de ute, först bara på dagen, sedan dygnet runt (dvs i hönshuset eller en bur av typen kaninbur på natten, när de är små är de i källaren, eftersom jag inte har ström i mitt hönshus ännu). Då får de först allfoder, och sedan gradvis vete. De är sedan frigående, och då räcker det med vete på sommaren, upplever jag. På vintern ska jag ge foder med mer protein och vitaminer, har ännu inte bestämt om jag ska blanda själv eller köpa allfoder, beror på hur många hönor det blir tror jag...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #3 skrivet: 16 sep-10 kl 22:02 »
Vete? Vad menar du med bara vete? ::)

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 16 sep-10 kl 22:06 »
Jag fodrar med hel vete, som efter vad jag läst är det bästa sädesslaget till fåglar. Ger det till ankor och gäss också. Förutom att de äter vad de hittar i sina stora inhägnader också. Hönsen tar sig runt överallt, och rör sig på minst 8000 kvadratmeter, medan ankor och gäss har mindre inhägnader, på ca 1000-1500 kvadratmeter...

Lars på Solbacken har skrivit flera bra inlägg om utfodring, funderar på att följa hans recept i framtiden.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #5 skrivet: 16 sep-10 kl 22:11 »
den är 1dag gammal??och vad har köpt undulat mat?? ::)
Jag har gett hårdkokt äggula som första måltider, sen krossade och uppblötta havregryn, bröd, ris, couscous, undulatfrön från ICA och start foder från Lantmännen. Mycket uppskattat!
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #6 skrivet: 17 sep-10 kl 11:43 »
Jag fodrar med hel vete, som efter vad jag läst är det bästa sädesslaget till fåglar.
Vart köper du det?
Får de bara det?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 17 sep-10 kl 13:23 »
Vart köper du det?
Får de bara det?
Jag köper av en bonde, men lantmännen säljer också på säckar, och i bulk. Ja, till lite äldre djur och avelsdjuren under sommaren, så får de bara det. De unga djuren får först start, sedan allfoder som gradvis övergår i vete. På vintern ska jag som sagt ha en annan lösning, men på sommaren hittar de det mesta se behöver själva, de har ju stora ytor med träd, buskar och örter, där det finns massor av vegetabilier och insekter. I mindre inhägnader hade jag valt att fodra komplettera med annat, vete är ett bra foder, men innehåller inte allt fåglarna behöver.

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #8 skrivet: 17 sep-10 kl 15:17 »
hmm, får fundera på att ha de..
Tack!

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser