Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra stängsel!  (läst 9370 gånger)

tamtam

• Uppland
Bra stängsel!
« skrivet: 13 sep-10 kl 09:30 »
Vart hittar man bra billigt stängsel?
På jula såg jag att 100 m låg på 800 kr. Billigaste jag har hittat. Men är de bra eller skit?
 :)

daniel70

• Gotland
SV: Bra stängsel!
« Svar #1 skrivet: 13 sep-10 kl 09:55 »
Jag har köpt från Jula. Smidigt att jobba med men rätt tunna trådar i det nätet. Men det har hållit mina tackor på plats.
Bättre kvalitet / tjockare tråd från Granngården men det är dubbelt så dyrt, så när man som jag behöver flera hundra meter så fick plånboken styra.
Finns det någon annan billig leverantör så berätta gärna det här!

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
« Svar #2 skrivet: 13 sep-10 kl 10:02 »
Vi har också använt både det billiga från jula och det dubbelt så dyra gunnebostängslet från nordpost. Det är klart att det dyrare är mer bastant, men det gick fortare att sätta upp julastängslet. Mina gutar slet sönder båda, ingen skillnad. Kanske fick de jobba lite mer med gunnebonätet.
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 13 sep-10 kl 10:14 »
Jag köpte billigt fårnät för ett antal år sedan. Jag ångrar mig djupt ;)

Lammen kryper igenom maskorna och maskorna blir större hur lätt som helst. Det är ett ring-lock-stängsel. Nästa gång kommer jag att köpa vridknut.... med rejäla trådar.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

tamtam

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 13 sep-10 kl 10:15 »
Men vad ska man ha för stolpar till julastängslet?

Källtorparn

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 13 sep-10 kl 10:57 »
har du kollar med Bole/Willab Direkt..?
vi köpte nät därifrån för ett par år sedan för ca 500:-/rulle + moms, det var 100 m rullar..

tamtam

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 13 sep-10 kl 11:03 »
har du kollar med Bole/Willab Direkt..?
vi köpte nät därifrån för ett par år sedan för ca 500:-/rulle + moms, det var 100 m rullar..

Tack!

Källtorparn

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 13 sep-10 kl 11:10 »
tyvärr såg jag nu att dom hade höjt sina priser sedan dess, nu låg dom på nästan 800:- +moms för 100 m..
men det är lättjobbade och bra nät tycker jag i alla fall..

JBF

• Småland
« Svar #8 skrivet: 13 sep-10 kl 12:08 »
Stängsel ska man inte snåla med, fåren kommer garanterat rymma ideligen och skapa bråk och stress. Finns det något värre än rymmande får? Då är det nog bättre att försöka få tag på begagnat nät av bra kvalité. De flesta nät är inte söndersträckta utan går att spänna upp igen med gott resultat. Eller så satsar man på elstängsel som blir billigare att sätta upp (även om elaggregat kostar några tusen att köpa)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

tamtam

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 13 sep-10 kl 12:26 »

Omman säger såhär då! vilket är ett bra prisvärt stängsel: )?

JBF

• Småland
« Svar #10 skrivet: 13 sep-10 kl 12:57 »
Omman säger såhär då! vilket är ett bra prisvärt stängsel: )?
Det som håller djuren inne  ;D Nej, det beror givetvis på vilka får man har också. Vissa raser gillar mer än andra att utforska världen. Tunga köttraser brukar anses vara lättinhägnade. Lätta lantraser brukar räknas som rymmarfår, om man får generalisera. Mycket handlar också hur säljarna haft djuren stängslade. Är det gammalt fårnät som hänger på trekvart så kan man nästan utgå från att djuren rymmer...Stabila stängsel= större chans att fåren håller sig inne.
Mina roslagsfår (lätt liten lantras- hålls inne av tre eltrådar, mot skogen (i skogen snarare) har jag bara två trådar.) Stora hagar brukar också lugna fåren, som ju gillar att ströva runt mycket.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

morellen

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 14 sep-10 kl 12:52 »
Vi har det billiga från jula kombinerat med en eltråd på distanser nederst för att de inte skall stå och trycka på nätet. En eltråd över.  Stolpar från nordpost. Sedan har vi eltråd (metalltråd) med fyra trådar där vi inte har nät.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #12 skrivet: 14 sep-10 kl 14:48 »
Bra stängsel är sällan billigt...  (man får vad man betalar för  :o )
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Birgit

« Svar #13 skrivet: 14 sep-10 kl 16:27 »
Stolpar från Nordpost är inte heller billigt!

Antingen ska man ha ett nät av kraftig kvalité där trådarna inte flyttar sig för fårens bök. Annars skaffar man ett med små maskor och vridknut. Köpte ett för ett par år sedan från Kellfri. Inte ens gutarna har försökt gå ut!
Men det gäller att det är rejält välspänt. Inte med handkraft, utan med spännare.

sarbe453

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 14 sep-10 kl 19:31 »
Jag annonserade efter begagnat nät i lokaltidningen. Fick massor av svar av folk som skänkte stängsel på "rot". Vi åkte runt och plockade ner jättefina stängsel och det enda som kostade var bensin och vår tid. Näten spände vi sedan med traktor när vi satte upp dem, inga problem alls. Eftersom vi fick så många svar tog vi bara de bästa näten. Sedan hittade jag klyvna ekstolp i en annan annons, prisvärt och mycket god kvalitet.

Annonsera i lokalpressen är faktiskt en guldgruva!!!
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

vallhunden

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 14 sep-10 kl 21:00 »
Men det gäller att det är rejält välspänt. Inte med handkraft, utan med spännare.

Det kan inte nog betonas hur välspännt ett fårnät ska vara!!!
Spänn så hårt du någonsins kan, gå utmed hela längden och kolla spänningen... nej, just det, det är inte alls speciellt spännt i andra änden. Gå tillbaka och spänn mycket, mycket mer!  Ta i en sista gång och spänn ännu mer, det ska gå att skiva ost på nätet ;D
Tro mig, samma välspända nät kommer att hänga om fem år. :'(
Glömde att säga att hörnstolparna verkligen behöver förankras väl, också 8)

Man behöver en spännare som kniper till om alla trådar på nätet. Koppla det hela gärna till traktorn eller dragkroken på bilen för den första "grovspänningen" och använd spakvinsch till slutjobbet.
« Senast ändrad: 14 sep-10 kl 21:03 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Miss Evil

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 14 sep-10 kl 21:29 »
Hej! Vad är det för spännare som spänner alla trådar samtidigt? Vi provade några som spände översta och understa tråden och säljaren sa att man inte skulle smälla i märlorna helt utan trådarna skulle löpa fritt. Funkar jättebra längs åkern där marken är plan och stolparna står i en rak linje. Där går säkert att spänna med traktor med. Men hur sjutton gör ni där det är kuperat och så stenigt att det inte finns några raka linjer?? Vi har spänt mellan varje stolpe men de slappar fort och då får vi efterspänna vid varje stolpe!! Mvh
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 15 sep-10 kl 09:01 »
Man kan bara sträcka nätet på raksträckorna. Det svåra med stängslingen är ju att få till så långa raksträckor som möjligt! Det är inte lätt när man har naturbeten som jag har, men ack så vikitgt. Om man bara får till korta raksträckor så tar det en hel jäkla evighet att sträcka varje liten sträcka och det blir aldrig bra i allafall... :'( :'(
Det gäller att vara kreativ i hur man ska få till raksträckorna...

Jag  har lånat en mackapär som är ett runt järn som är drygt 90 cm långt. Lika många hål  som det är maskor är borrade igenom järnet. Sen är det ett vinkeljärn som man har svetsat på pinnar som är gängade i änden. Pinnarna passar i hålen. Man klämmer fast nätet mellan vinkeljörnet och röret och spänner fast det med vingmuttrar. Sen är det en ögla fastsvetsat mitt på vinkeljärnet som man sätter fast spakvinschen i. Sätter spakvinschen i en bogserlina som sätts fast i bil/traktor/träd, whatever :o
på detta vis får man hela nätet spännt samtidigt.
« Senast ändrad: 15 sep-10 kl 09:08 av vallhunden »

Birgit

« Svar #18 skrivet: 15 sep-10 kl 11:06 »
Vi har stängslat in ett 9ha stort naturbetesområde (berg-skog). Sista biten ca 500m gjorde vi ni i aug/sept. Vi fick tag i ett oanvänt äldre gunnebonät = riktigt kraftigt + 120 högt ;). Vi har använt en över och en underspännare som vi dragit med rejäla spännband. Som regel har vi använt träd som står i linje med stängslet. Vi har spänt långa sträckor när det gått, annars kortare. Har funkat toppen. Hörn har vi stagat upp ordentligt.
Vi använder också bara naturstolpar, aldrig de svarvade för de är mycket klenare.

tamtam

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 15 sep-10 kl 15:07 »
Jag har köpt från Jula. Smidigt att jobba med men rätt tunna trådar i det nätet. Men det har hållit mina tackor på plats.
Bättre kvalitet / tjockare tråd från Granngården men det är dubbelt så dyrt, så när man som jag behöver flera hundra meter så fick plånboken styra.
Finns det någon annan billig leverantör så berätta gärna det här!

vilken stolp använde du till julas?!

Dela detta:

* Inloggade just nu

434 gäster, 3 användare (1 dolda)
Tiomilaskogen, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser