Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill ha..  (läst 4289 gånger)

Markim

• Gäst
Vill ha..
« skrivet: 11 sep-10 kl 22:23 »
Okej gott folk.Ni har övertygat mig att skaffa dessa sötnosar.
Min vedbod är under ombyggnad för dessa fåglar.
Det jag däremot inte hittar är fåglarna.Mest ägg hittar jag på nätet men jag har ingen kläckare och vill hellre ha färdigkläckta.Såg tråden under mig angående om en höna kunde ruva fram vaktlar.
Jag har ju 2 små dvärghönor om det skulle kunna gå ??
Någon som säljer i sthlm området??
mvh
Majsan

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
SV: Vill ha..
« Svar #1 skrivet: 11 sep-10 kl 22:28 »
jag har vaktalar ( japanska ) och ägg...  ;)
Bor i Enskede.
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Markim

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 sep-10 kl 22:30 »
perfekt..
Jag vill ha 5 st och en tupp det blir nog bra..
Måste bara bygga klart min vedbod..
Den är på ca 10 kvm tror jag.Räcker det åt en sådan liten flock??
Vad kostar sötnosarna??
mvh
Majsan

Manne

• Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #3 skrivet: 11 sep-10 kl 22:34 »
Jag mailar dig !
Boendes i Stockholm.

Markim

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 11 sep-10 kl 22:40 »
alla tider du.Måste lusläsa allt jag hittar om dessa raringar..
Och bygga klart vedboden..
mvh
Majsan

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 11 sep-10 kl 22:41 »
På 10 kvadratmeter kan du ha typ 100 vaktlar...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Markim

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 sep-10 kl 22:49 »
åfan..
Jag är så himla nojig att jag alltid har för litet.
Mitt hönshus är för 70 hönor men jag har bara 14.
Deras utegård blir bara större och större fast dom får gå fritt ute..
Nu har dom snart fått ett inomhusbad till vintern ifall det blir för kallt så dom inte kan bada ute..
Fånig man är..=)

Manne

• Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #7 skrivet: 02 okt-10 kl 21:52 »
Hur går det på vaktelfronten ?  ;)
Boendes i Stockholm.

Markim

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 13 okt-10 kl 07:38 »
Hej du...
Jo nu kom duvhöken igår så nu blire utbyggnad big time av hönsgården igen.
Det däremot jag undrar är hur stort kan man ha till en 5-6 st vaktlar..
Är en vedbod för stor??
Ska jag bygga ett lite mindre hus på typ 3*3 kvm..??
det är på g men kanske till våren i värsta fall..
mvh
majsan

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 13 okt-10 kl 17:58 »
Har 7st vaktlar i en större modell av kaninbur med plastbotten (sådan där inomhusbur). Och mina vaktlar trivs finfint i den, bättre än när de hade större (var av en slump att jag fortsatte med vaktlar då jag flyttade ned dem i en marsvinsbur efter att ha stått i ett halvår utan ett enda ägg, en tupp som inte gol eller parade sig och superstressiga djur, de blev som helt andra fåglar helt plötsligt när de fick byta plats, mindre yta och mera rörelse runt omkring... Nu är jag helt kär i dessa små charmtroll  :-* :-* :-*). Sedan finns det säkert individer som gillar större också.

3 * 3 meter kan du alltså utan problem ha 5-6 vaktlar på. =)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 13 okt-10 kl 19:06 »
Rimligare är ca 1 kvadratmeter. Varför inte bygga en hylla inne i hönshuset, med nät runt, som bostad till vaktlarna. De kan dela värme på vintern, och vaktlar trivs med att det händer lite runt dem. Också lättare att sköta om man samlar djuren på samma ställe.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Markim

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 13 okt-10 kl 19:11 »
Ska dom verkligen ha så litet??
Mitt hönshus är på ca 20 eller 25 kvm.Där bor ca 17 hönor och 5 ankor skulle det få plats??
Vill inte vaktlarna gå ute och picka??
Måste läsa på  mera om dessa fåglar.
Men det finns så lite info..
mvh
Majsan

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 13 okt-10 kl 19:19 »
De måste ha jättetätt nät, de kan inte gå fria, då rymmer de. Och det är olagligt att släppa ut dem.

På sommaren kan de gå i typ en kaninbetesbur, med putsnät som nät. Så har jag hållit några vaktlar i sommar. Men på vintern funkar en hylla i hönshuset utmärkt, så har jag tänkt hålla mina. Om man sätter hyllan under bajsbrädan under hönsens pinnar, så förlorar man ingen yta. Självklart måste taket då vara tätt och lättrengjort, så att man kan hålla efter hönsens bajs.

Eller så sätter man buren/hyllan halvvägs upp på en annan vägg. Då får hönsen en extra yta ovanpå hyllan, vaktlarna kommer i bra arbetshöjd, och alla får bra levnadsförhållanden.

Vaktlar är ju pyttesmå, du kan inte jämföra med höns. En kvadratmeter är stort, och vill man kan man ju göra två våningar med ramp emellan, de gillar att kunna röra sig upp och ner.

Lycka till, och ställ gärna fler frågor. Vaktlar är roliga, och lättskötta, förutom när de är nykläckta. Det finns massor av info här på forumet.

Misonten

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 13 okt-10 kl 19:28 »
Skulle man kunna ha dom i en 2 våningskanin bur? Är det allt som behövs till dem?
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 13 okt-10 kl 19:35 »
Skulle man kunna ha dom i en 2 våningskanin bur? Är det allt som behövs till dem?
Ja. Och en vattenanordning som de inte dränker sig i. Men annars är en sådan bur utmärkt. Gärna med några grenar i, och några lådor av kartong eller trä att gömma sig i. Kolla in olika hemsidor från dem som har vaktlar, finns många bra idéer.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #15 skrivet: 13 okt-10 kl 20:57 »
Tänkte bara dela med mig av mina favorit vaktel hemsidor.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Markim

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 13 okt-10 kl 21:08 »
rytterling har jag redan som bokmärke men den andra var ny..
Skulle ett sånt här hus funka
http://www.backyardchickens.com/web/viewblog.php?id=12820-mini-coop
för typ 5 st ??

mvh
Majsan

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #17 skrivet: 13 okt-10 kl 21:10 »
rytterling har jag redan som bokmärke men den andra var ny..
Skulle ett sånt här hus funka
http://www.backyardchickens.com/web/viewblog.php?id=12820-mini-coop
för typ 5 st ??

mvh
Majsan

Åh, vilken söt! :D Skulle nog absolut fungera! Och om du får för dig att vilja ha fler så är det inte ont om plats!
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #18 skrivet: 13 okt-10 kl 21:11 »
Ja, eller för typ 50 st... Tänk på att stora betesburar är tunga att flytta på. Det är bättre med en mindre konstruktion som man lättare flyttar själv vid behov, ett par gånger i veckan.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #19 skrivet: 13 okt-10 kl 21:13 »
Passa dig bara så ingen smiter ut när du ska göra rent eller något. För även en riktigt tam vaktel blir snabbt förvildad om den hamnar utanför inhägnaden och då kan man med största sannolikhet vinka adjö om fågeln flyger iväg. De är inte alls som höns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 2 användare
karsan, Elayabgäv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser