Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vinrankor  (läst 1095 gånger)

silverina

• Livet är något som pågår just nu..
    • Skåne
vinrankor
« skrivet: 10 sep-10 kl 08:16 »
Hej

Är det någon som vet hur man gör för att ta sticklingar på vinstockar? är det höst eller vår? Har en jättegammal vinstock ca 50-60 år gammal på friland som ger små blå druvor. Skulle vara kul att föröka den!
Silverina

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: vinrankor
« Svar #1 skrivet: 10 sep-10 kl 08:58 »
Jag vet  :)

Du klipper av ca 15-20cm långa bitar där det finns skott på i ena änden,(var noga med att inte vända dem fel ner i krukan) denna ände sätter du i en stor kruka längs krukans kant (i en cirkel) sen packar du jorden i krukan så hårt du bara förmår och pressar skotten mot krukans ytterkant och glömmer bort den i ett halvskuggigt läge. Se bara till att jorden aldrig riktigt torkar ut för då dör sticklingarna.

Efter några månader kommer det små blad i toppen då vet du att du lyckats, hur och när man sen kan plantera ut dem har jag dock glömt och måste läsa på.  :-[
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

mistel

• -
SV: vinrankor
« Svar #2 skrivet: 10 sep-10 kl 21:33 »
Ännu lättare och i stort sett skötselfritt är det dock att göra avläggare, och lagom tid tycker jag brukar vara runt midsommar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 2 användare
torbjorn, Poe

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser