Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äppelträd i norrland  (läst 40014 gånger)

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
Äppelträd i norrland
« skrivet: 08 sep-10 kl 22:15 »
Jag skulle vilja ha lite tips på härdiga äppelträd som klarar zon 6 i skyddat läge. Vill inte ha såna där sur-äpplen, utan det ska gå att äta dom direkt från trädet.
Får jag dessutom ett träd som är lite annorlunda och vackert är det en klar bonus.  :)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Bie

  • Inlägg: 225
    • Norrbotten
SV: Äppelträd i norrland
« Svar #1 skrivet: 08 sep-10 kl 22:34 »
Testa dom finska och ryska äppelträd som kommer från Blomqvists plantskola i finland.
Många av deras träd går att odla i Zon 6.
Jag har själv testat några tex: Borgovskoje zon 7 tom, första frukterna i år. Tsarin kilpi zon 6-7 första äpplet i år. Korobovka zon 6 även detta med frukt i år. Dessa träd är 4-5 år gamla och har aldrig haft några vinterskador. (Bor i kall zon6)
Börje i Åkerby BD
En har det som en förtjänar!

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Äppelträd i norrland
« Svar #2 skrivet: 08 sep-10 kl 22:56 »
Låter intressant! Ska gå in på Blomqvists hemsida och kika runt lite.  :)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Äppelträd i norrland
« Svar #3 skrivet: 09 sep-10 kl 00:23 »
Borgovskoje lät ju helt klart intressant! Härdig (härdigast?), söt och mognar i september. Det enda som var liiiite negativt var kanske att den påminner om Golden Delicious. Även om jag tycker om GD så är den lite... hmm... tam i smaken. Blek liksom?
Har du smakat Borgovskoje så du kan ge ett smak-betyg?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Lasse46

  • Inlägg: 162
    • Jämtland
SV: Äppelträd i norrland
« Svar #4 skrivet: 09 sep-10 kl 00:37 »
När jag bodde i Lit inte allt för långt ifrån dina hemtrakter satte jag tre olika äppelträd Tranparent blance, Silva och J P Bergius trots att grannarna sa att det inte skulle gå. Planterade -84 och när jag flyttade -04 levde alla träden. Kanske inte så ovanliga men gav frukt tidigt och hinner mogna i zon 6-7. Det viktigaste är att plantera soligt och vindskyddat och väldränerat då tjänar man minst en zon. Dessutom bör man välja träd som är ympade på svagväxande grundstam. Jag köpte mina träd på Växtvaruhuset i Östersund, det är ju alltid bra att köpa hos en lokal trädgårdsmästare och dessutom tycker jag att man får svar på alla frågor man har där.

Lasse

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Äppelträd i norrland
« Svar #5 skrivet: 09 sep-10 kl 01:23 »
Tack för svar!

Ja, jag behöver ju en sort som hinner mogna, annars är det ju ingen mening... ;)

Vad smakade dom sorterna du hade?

Trädet kommer att stå i syd-sydost-läge i skydd av huset, så västanvinden kommer inte att komma åt det. Sol från tidig morgon till fem - halv sex sommartid. Så jag tror inte att trädet kommer att tycka att det är zon 6 där, snarare ett skönt 5-läge... ;)
Dräneringen kommer väl att bli det svåraste att få till med tanke på att det är styv lerjord...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Lasse46

  • Inlägg: 162
    • Jämtland
SV: Äppelträd i norrland
« Svar #6 skrivet: 09 sep-10 kl 01:47 »
Transparent Blanche mognar tidigast gynnsamma år redan i mitten av augusti, normalt i slutet av augusti, lite syrlig i smaken. Silva mognar ungefär två veckor senare och har fast fruktkött med ren äppelsmak. J P Bergius mognar ytterligare ca två veckor senare och har lite syrlighet och bra äpplesmak, och framförallt det doftar verkligen äpple så fort du biter i det.

Lasse

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Äppelträd i norrland
« Svar #7 skrivet: 09 sep-10 kl 12:55 »
Jag satte ett Sariola vinterfrukt förra sommaren. Skall vara härdigt och motståndskraftigt.  Har på ett år växt till sig rejält trots norrläge.  Fullt med vackra äpplen som man blir glad av.  Nänndes inte plocka av dem som man tydligen skall först året.  Smaken ?

Ett tidigare satt Rödluvan grävde vi upp och gav till en granne. Äpplena vi fick förra året var inte goda. I år före flytten inga äpplen alls.  Satte ett Wealthy iställe, lokalt beprövat.
Köpte ett Borgovskoje av Leif Blomqvist på Älvsjömässan i våras. Det är fortfarande ynkligt och står i "barnkammaren"  och växer till sig kan man hoppas.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Äppelträd i norrland
« Svar #8 skrivet: 09 sep-10 kl 15:25 »
Spännande!
Berätta gärna mer om sorter som inte har gått bra eller som inte är goda, så vet jag vad jag ska undvika... ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

anemone59

  • Inlägg: 89
SV: Äppelträd i norrland
« Svar #9 skrivet: 09 sep-10 kl 19:53 »
Min granne har "förlovningsäpple" och det har varit friskt och härdigt. Zon 6

Bie

  • Inlägg: 225
    • Norrbotten
SV: Äppelträd i norrland
« Svar #10 skrivet: 10 sep-10 kl 21:34 »
Jag har bara smakat ett äpple från Borgovskoje och det var inte riktigt moget då.
Det sitter ca 20 äpplen kvar att avsmaka så småmingom. Dom är ganska små - skulle önska att dom var större. Jag får återkomma med smakupplevelserna senare.

En har det som en förtjänar!

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Äppelträd i norrland
« Svar #11 skrivet: 10 sep-10 kl 22:08 »
Jag har bara smakat ett äpple från Borgovskoje och det var inte riktigt moget då.
Det sitter ca 20 äpplen kvar att avsmaka så småmingom. Dom är ganska små - skulle önska att dom var större. Jag får återkomma med smakupplevelserna senare.

Gör gärna det, jag lär ju inte ska plantera nåt äppelträd förrän till våren ändå... ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Äppelträd i norrland
« Svar #12 skrivet: 22 sep-10 kl 11:04 »
Jag satte ett Sariola vinterfrukt förra sommaren. Skall vara härdigt och motståndskraftigt.  Har på ett år växt till sig rejält trots norrläge.  Fullt med vackra äpplen som man blir glad av.  Nänndes inte plocka av dem som man tydligen skall först året.  Smaken ?
Vi har provsmakat de Sariolaäpplen som fallit ner till fåglarna. Min brorsa frågade vilken zon det var?   Vi tyckte alla 5 som smakade på att det var riktigt gott.  Jag känner igen smaken från någon annan sort men kommer inte ihåg varifrån.  Brorsan sa efter bekräftelse att det klarar zon7 att då tar jag ympskott så nu blir det väl stympat ::)  Många gamla ympningar på hans äppelträd har dött i vinter bla Ingrid Marie hur man nu kan komma på idén att ympa detta i zon 6.  Men Ingrid Marie har gett äpplen sa min svägerska. 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Äppelträd i norrland
« Svar #13 skrivet: 09 okt-10 kl 11:43 »
Alla återstående äpplena på Sariolaträdet är spårlöst borta. Hade lovat att lämna ett smakprov till handelsträdgården där jag köpte Sariolan.  Gick där och ".." på tvåbenta men fick en annan tankeställare när jag såg ett annat träd också helt renrakat från äpplen.  Har fåglarna favoriter?
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Äppelträd i norrland
« Svar #14 skrivet: 09 okt-10 kl 12:00 »
Jag har bara smakat ett äpple från Borgovskoje och det var inte riktigt moget då.
Det sitter ca 20 äpplen kvar att avsmaka så småmingom. Dom är ganska små - skulle önska att dom var större. Jag får återkomma med smakupplevelserna senare.
Vet du hur lång tid det tog för trädet att ta sig?
Har köpt ett B av Leif Blomqvist på Älvsjömässan i våras. En drygt halvmeter kvist som inte lagt på sig många cm.
Ge mig hopp drömmer om B som en gammat ståtligt träd där man sitter under och filosoferar.
 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: Äppelträd i norrland
« Svar #15 skrivet: 12 okt-10 kl 19:43 »
Min mamma har flera äppelträd med goda frukter och hon bor utanför Luleå(zon 7)

Hon har bla Blomqvists 'Gamla Pirja' det är rotäkta,  pelaräppleträdet 'Dzin' ympad på okänd grundstam och 'Konfetnoje' ympad på 'Antonovka'-grundstam...

 :-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: Äppelträd i norrland
« Svar #16 skrivet: 12 okt-10 kl 19:59 »
Av Svenska äldre beprövade sorter har du Ontario , Säfstaholm , Transparant blanch och Whelty som är helt härdiga i norrland .

Seddan har du Bismark , Gyllenkrok , Oranie , Pomona , Ringstad , Signe Tilish , Transparanch de Croncels och Åkerö som är härdiga i goda lägen

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Äppelträd i norrland
« Svar #17 skrivet: 02 nov-10 kl 00:01 »
Signe är goda =)
//Lina

emindy

  • Inlägg: 63
    • Ångermanland
SV: Äppelträd i norrland
« Svar #18 skrivet: 02 nov-10 kl 02:16 »
Det vi tipsar alla vi bara kan om är ett äppelträd som heter Rescue. Jag är inte säker på om det är rotäkta men det ger i alla fall mängder med små äpplen, söta både i smaken och till utseendet ;-)
Vi är väl närmare zon 7 och trädet har ändå gett äpplen redan första året!
Senare år är det en fördel om man orkar gallra mellan kartarna så att äpplena blir lite större, det blir ändå helt översållat!

Bie

  • Inlägg: 225
    • Norrbotten
SV: Äppelträd i norrland
« Svar #19 skrivet: 03 nov-10 kl 08:50 »
Jag lovade ju ge lite omdömen på smak från dom ryska träd som gett frukt för första gång i år.
Klart godast var Korobovka men hade bara några få frukter - får hoppas det blir fler nästa år!
Borgovskoje hade ca 20-talet frukter men var lite smaklösa och torra när jag tog in dom. Kanske för sent?
Tsarin kilpi hade bara ett äpple kanske åt jag det för tidigt surt enl min smak.
Börje
En har det som en förtjänar!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

358 gäster, 2 användare (1 dolda)
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser