Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinterfunderingar... (Ja - REDAN!!!)  (läst 5436 gånger)

Myntas

• Skåne
    • Livet enligt Mynta
Vinterfunderingar... (Ja - REDAN!!!)
« skrivet: 08 sep-10 kl 08:44 »
Jag är ju en rätt så nybliven hönsmamma, som vill det bästa för min nya "familj".
Därför har jag redan nu börjat fundera lite över vintern och kyligare tider ute i hönshuset (min ombyggda lekstuga) http://livetenligtmynta.bloggagratis.se/2010/07/02/3196077-tjohooo/

Jag köpte mina höns i somras, så detta blir deras första vinter hos mig.

Förra vintern spenderade de således hos förra ägaren, där min tupp Ramses föfrös delar av sin kam (topparna). Detta vill jag inte att han ska råka ut för igen, så jag funderar alltså över att ha en extra värmekälla att ta till ute i hönshuset, ifall det skulle bli en lika lååång och kaaall vinter även detta år...

Hittade följande annons i ett reklamblad imorse; kan detta vara något att ha, tror ni?
Hur gör ni när det blir frysgrader i hönshuset??

« Senast ändrad: 08 sep-10 kl 08:51 av Myntas »

johe71

SV: Vinterfunderingar... (Ja - REDAN!!!)
« Svar #2 skrivet: 08 sep-10 kl 09:00 »
ett hönshus räknas pga dammet som ett brandfarligt utrymme och då gäller följande: "Elvärmeapparater som används i brandfarliga utrymmen måste vara godkända för detta" och en av de få produkterna som jag sett som är godkända för användning i brandfarliga utrymmen är sandfyllda kamrörsradiatorer (brukar även ibland kallas kamflänselement i dagligt tal)....

Det finns flera varianter av kamrörsradiatorer, så bara för att det är en kamrörsradiatorer så är den inte med automatik godkänd, utan man får kolla för varje modell...

Hur gör ni när det blir frysgrader i hönshuset??

jag låter det vara frysgrader, jag har en värmeplatta till vattnet så att det inte fryser... Sedan beror det givetvis på var man bor och hur kallt det blir i hönshuset, det är sällan det blir mer än ett par minusgrader i mitt hönshus även om det skulle vara 15-20 minus utomhus i ett par dagar.

Största anledningen till förfrysning av kammar brukar inte vara minusgrader utan drag...
« Senast ändrad: 08 sep-10 kl 09:04 av johe71 »

Myntas

• Skåne
    • Livet enligt Mynta
« Svar #3 skrivet: 08 sep-10 kl 09:29 »
- OJ!

...lite prisskillnad blev det ju nu ser jag, när jag kollat runt på olika kamflänselement... ::)

Jag är nog en riktig hönsmamma i kubik! :-[
Jag kanske ska "hia maj litta" (skånska för lugna ner mig lite), då???

...men en liiiten värmelampa, då? Hjälper en sån? (suck)

Det kanske ska tilläggas att jag har dvärghöns; Chabohöns.
Jag vet inte hur pass bra de är på att klara av kyla & minusgrader jämfört med andra hönsraser?

Såhär ser de i alla fall ut i skrivande stund:
(Kycklingarna är ca 7 veckor gamla, nu)

Vedolle

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 sep-10 kl 10:44 »
Hejsan.

Temperaturen inomhus bör inte gå under +5...

Jag rekommenderar att du köper någon bra bok om höns t ex.

http://www.bokus.com/cgi-bin/more_book_info.cgi?ISBN=9789127354630

Det är en del att tänka på vad gäller höns.  :)
lycka till.

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 08 sep-10 kl 10:54 »
Vi hade ingen värme i vårt hönshus förra vintern. Kommer inte ha någon i vinter heller. Vår reservplan är att flytta ner hönsen i källaren om det skulle bli för kallt. Så länge det itne är drag tror jag inte de klarar en hel del.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Myntas

• Skåne
    • Livet enligt Mynta
« Svar #6 skrivet: 08 sep-10 kl 10:54 »
Vedolle:

Den HAR jag redan hemma (jag har läst ALLA hönsböcker som finns, tror jag!!).

...jag vill bara ha MER kött på benen, och mer PRAKTISK input från FLERA.

Böcker i all ära, men erfarenhet och "lite experimenterande" väger tyngre för mig (TROTS att jag av många räknas som en inbiten teoretiker... ::)).

Myntas

• Skåne
    • Livet enligt Mynta
« Svar #7 skrivet: 08 sep-10 kl 10:56 »

jag71:

Var i Sverige bor du ungefär (hur kallt får ni?)?

Jag har ingen källare som reservplan...TYVÄRR!!! :-\

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 08 sep-10 kl 11:19 »
Vi bor mellan eslöv och höör så ganska så precis mitt i skåne. :)

Vårt hönshus är litet så våra höns går ute varje dag. I vintras hade vi dvärg cochin. I år så har vi orpingtons, dvärg chocin som jag vet att de ska få vara kvar över vintern. Ev så har vi även isbar, skånsk blomme, faverolle och lohmanavkommor. (Vi hade rovdjursbesök i hönshuset i sommras).

Jag tror inte att kyla är så farligt utan det är drag som är det farliga. Vårt hönshus var inte isolerat. Golvet var isolerat med frigolit och så är vårt hönshus på stolpar (dvs det står inte på marken utan en meter upp).
Förra vintern var det väl neråt en -15 grader åtminstonde. Rejält blåsigt. Hönsne var alltså ute alla dagar förra vintern utom tre och då valde de själv att stanna inomhus. De hade ett stort snöfritt område ute som de gärna sprangrunt på.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 08 sep-10 kl 21:35 »
Att man behöver hålla +5 grader i ett hönshus tycker jag är lite att ta i. De flesta höns tål kyla bra så länge det är torrt och dragfritt. Värre är om det är kallt och man har dålig ventilation så att det blir fuktigt med kondens som rinner längs väggarna (det blir mycket fukt av att hönsen andas) . Får man dessa problem gäller det i första hand att ventilera mer och inte nödvändigtvis att man behöver mer värme.

Har man isolering i sitt hönshus behöver man sällan extravärme förrän temperaturen kryper ner till rätt många minusgrader. Vill man ha värme och har en liten lekstuga som TS så skulle jag tro att man klarar sig bra med en värmelampa.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Myntas

• Skåne
    • Livet enligt Mynta
« Svar #10 skrivet: 09 sep-10 kl 12:09 »

Jag71: Hihi - då har vi inte så väldans många mil emellan oss...
Usch, ja - jag kommer ihåg förra vintern i Skåne - den var INTE rolig; det är lite därför som jag redan nu vill rusta mig iför vad som komma skall...

Azoo-Lina: Jag har nog också "landat" i tanken på att ta till en värmelampa när det är som värst...finns där någon sort som är bättre än någon annan?
Var köper man bra värmelampor?
Var i hönshuset är det bra att placera den?

Många frågor, jag vet, men jag tillhör den frågvisa typen... ::)

Strajder

• Aspegården
« Svar #11 skrivet: 10 sep-10 kl 11:15 »
Värmelampor är billiga och enkla att använda men man ska ha en kontakt i taket (med hålen vända neråt) och en sladd som är så kort att om lampan ramlar ner så dras kontakten ur. Det är för att det inte ska kunna brinna. Vill man inte att det ska bli ljust av värmelampan så finns det keramikglödlampor på upp till 250W att köpa för några hundra.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #12 skrivet: 11 sep-10 kl 22:09 »
Jag hade en frysen tupp i vintras.
Jag byggde en bolåda ..fyllde den med fårull ( obehandlad) o hängde en värmelampa över .
En sån från granngården kostar 199kr nu + glödlampan ca65kr .
Där som både tuppen o hönorna i vintras gott o varmt trotts 33minus många nätter hos mej .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Markim

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 11 sep-10 kl 22:12 »
I vintras offrade jag mina 2 element..
Men jag fick höra att det ska vara sandelement man ska ha i hönshuset.
Dom ligger på en 3000 tror jag..

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #14 skrivet: 11 sep-10 kl 22:18 »
Jag hade höns i vintras och det kunde bli svinkallt där inne... (gammal lada utan isolering = endel drag också) Hönsen fick inga förfrysningsskador förutom ena tuppen fick en svart prick på haklappen som var borta efter några dagar, sen såg det normalt ut... Kanske inte ens var förfrysning? Hade endå rätt stora kammar och haklappar....

Nu när vi flyttar så har vi ett isolerat och dragfritt hönshus och kommer när det blir som kallast värma tegelstenar vid våran öppna spis tills dem blir glödheta. Sen så lägger vi dem i hönshuset (självklart inte inne hos hönsen) Tipset fick vi från en som bor i närheten som har höns i ett gammalt oisolerat skjul....
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

hönsmamma 11

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 12 sep-10 kl 10:45 »
hejsan jag köpte en frost vakt på biltema eller vade jula ??? occ sen hadde jag en värmelampa. frost vakten fungerade alldeles utmärkt, satte bara på den när det var svinkallt.

netagreta

• Dalarna
    • Hedemorahönsen i Kullsberg
« Svar #16 skrivet: 12 sep-10 kl 11:02 »
Har också frostvakt från Jula.
Kostade bara 199 kr tror jag.

Men om man måste ha sandelement så är väl inte det här kodkänt :-\

Isf får jag vara lite olaglig för det hamnar aldrig damm på det och skulle det göra det så blåser det bort eftersom elementet fläktar lite när det är på.

Är nöjd än så länge :)
Bor i en by med sambo och dotter född -03. Är intresserad av Svenska lantraser, natur och trädgård. Har haft Hedemorahöns sedan -95 med några års uppehåll pga flytt, och genbank sedan -05. På gården har vi en damm med Koikarpar och Guldfiskar. Dottern har en liten hamster och en kanin.

Myntas

• Skåne
    • Livet enligt Mynta
« Svar #17 skrivet: 13 sep-10 kl 21:46 »
TACK  alla, för att ni så frikostigt delar med er av era erfarenheter!!!

Jag har nu summerat era erfarenheter och mina funderingar till att bli till följande i vinter:

1 styck keramisk värmelampa (utan ljus) (som jag kommer att tända när nöden kräver...)

1 styck  glödlampa (40 - 60 watt), att tändas när JAG behöver kunna se ute i hönshuset...

1 styck  SVAG glödlampa på timer till förlängning av ljuset kvällstid inne i hönshuset

Nu har detta dock väckt YTTERLIGARE en fundering;  ::)

- Ska man ha en utelampa till hönsgården också?

Är det någon av er som har en sådan? När använder ni er av en sådan, i så fall???
« Senast ändrad: 13 sep-10 kl 23:46 av Myntas »

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #18 skrivet: 13 sep-10 kl 22:17 »
Skaffa Solcells lampor i utegården ;)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

netagreta

• Dalarna
    • Hedemorahönsen i Kullsberg
« Svar #19 skrivet: 13 sep-10 kl 23:39 »
Dom går in vid skymningen ändå så lampa ute är onödigt tycker jag iaf.

Däremot skulle jag vilja ha en lampa vid dörren så man hittar dit i vintermörkret :)
Bor i en by med sambo och dotter född -03. Är intresserad av Svenska lantraser, natur och trädgård. Har haft Hedemorahöns sedan -95 med några års uppehåll pga flytt, och genbank sedan -05. På gården har vi en damm med Koikarpar och Guldfiskar. Dottern har en liten hamster och en kanin.

Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 2 användare
karsan, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser