Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bästa grytpejlen?  (läst 2333 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
bästa grytpejlen?
« skrivet: 07 sep-10 kl 16:10 »
vilket fabrikat är bäst? duger vilken som helst.. för/nackdelar...
Fjäderfän och kaniner

GrävlingsJanne

• Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
SV: bästa grytpejlen?
« Svar #1 skrivet: 08 sep-10 kl 16:17 »
Jag har en terrierfinder lite osäker på stavningen. Den funkar helt okej, lite omständig bara.
Finns en bättre, ska ta reda på vad den heter men den får man skicka efter för den finns inte att köpa i sverige. Var så för två årsen iallafall.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 08 sep-10 kl 16:21 »
jag har sett två olika terrier finder på blocket... skiljer i pris och djup på söket.. varför är de omständiga?
Fjäderfän och kaniner

GrävlingsJanne

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 08 sep-10 kl 16:29 »
Man får trampa runt på marken för att hitta var hunden är, får gå i cirklar för att se åt vilket håll signalen ökar respektive minskar. Men djup angivelsen fungerar bra på den. Den är även väldigt fuktkänslig, så är det blött i grytet eller blött i gräset utanför grytet så är risken stor att du inte får någon singnal alls. Den andra pejlen jag såg var det pilar på som visade åt vilket håll som hunden befiner sig. sen var den mycket tåligare mot fukt med.
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

lisalisa

« Svar #4 skrivet: 14 sep-10 kl 01:07 »
vi använde garmin. fungerar bra till grythund.

Fiat

• -
« Svar #5 skrivet: 14 sep-10 kl 07:47 »
 Den är även väldigt fuktkänslig, så är det blött i grytet eller blött i gräset utanför grytet så är risken stor att du inte får någon singnal alls. Den andra pejlen jag såg var det pilar på som visade åt vilket håll som hunden befiner sig. sen var den mycket tåligare mot fukt med.
[/quote]
Det står ju i bruksanvisningern att man kan tvätta av den med vatten innan bateribyte. Hur går det ihop med att den skulle va känslig mot fukt.
MVH FIAT

GrävlingsJanne

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 15 sep-10 kl 23:10 »
Om det är samma som jag menar så brukar det tränga in fukt i sändarenheten. Men tar man ur baterierna och låter den torka så fungerar den igen.
Det går ju bra att göra hemma men är värre i skogen.

Fiat

• -
« Svar #7 skrivet: 23 sep-10 kl 17:48 »
Halsbandet på deben pejlen (den lilla) är helt vattentätt och kan spolasunder vatten mm.
Handenheten är "duschtät". Tål lite regn men inte ösregn eller bad alltså. Detta svar fick jag när jag frågade.
MVH FIAT....

GrävlingsJanne

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 23 sep-10 kl 20:58 »
Ja jag kan ju bara utala mig om dom två som jag har sett i praktiskt bruk. Den ena är min och den andra är det en kompis som har.
Dom är fem år gammla båda två men har fungerat som jag har skrivit ända sen dom var nya.
Handenheten har fungerat problem fritt för oss båda.
Kanske dom som tillverkas nu är bättre det vet jag inte.

Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser