Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äppelträd - erfarenheter - Svenska, Finska, öststater, Polen  (läst 3970 gånger)

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
Vilka äppelträd har du?  Vad skall man tänka på när man sätter nya träd?  Nya sorter österifrån?
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Jan lindgren

Hej!
Jag testar lite olika äppelträd för att se vilka jag gillar. Hittills har jag satt ca 160 olika. Jag har inte plats hemma så jag har dem hos en kompis. De flesta finns med på  www.denningarumsgard.nu  . Igår smakade vi Moskvas Päronäpple. Gott!
För att få plats med många sorter så är det bäst att använda svagväxande grundstam. M9, B9, eller B491   Plantera med 80-100 cm mellanrum. Bind upp. Roten är liten så de blåser omkull annars.
MVH
Jan

tench

• -
    • Solrot
Går off-topic för att slinka in en fråga. Hur tycker du B9 fungerar och hur binds den bäst upp?
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Jan lindgren

Hej!
Jag har bara ett par års erfarenhet än. Jag tycker att B9 fungerar bra. En fördel är att bladen är lite rödaktiga så i de flesta fall syns det på långt håll om det kommer vildskott. Vi har satt upp stolpar med tråd emellan där vi binder upp de små träden. Kommersiellt sätter man en bambustav som är fäst vid en över- och en undertråd.
MVH
Jan

tench

• -
    • Solrot
Ok. Det låter bra. Har ympat in en okänd sort på b9. Tills i vår hade jag tänkt mig 2-3 träd i rad med någon form av spaljéring eller liknande. Först och främst måste jag dock få tag i grundstammar. Vilket inte verkar vara det lättaste såvida man inte köper in i större mängder.
Hur som helst är Beskärningsboken beställd. Ett steg i taget ;)
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

torbjorn

• Medelpad
Jag har två äppelträd, båda ca 20 år gamla. Ett Transparent Blanche och ett Åkerö. Genom åren har det varit lite si och så med tillsyn och beskärning. Åkeröträdet har också lidit av att stå i närheten av en stor gran som har sugit ur marken och spritt garvämnen omkring sig, men den granen är nu borta sedan ett år.

Transparent Blanche ger mycket bättre skörd, äpplena blir stora och fina men de håller sig inte länge. En del år har trädet varit svårt utsatt för monilia så att större delen av äpplena har ruttnat bort. Risken verkar vara störst om det är varmt och fuktigt väder i månadsskiftet juli-augusti.

Åkeröträdet har aldrig gett någon vidare skörd och brukar vara mer utsatt för insekter - dels häggspinnare och dels något som lägger ägg i äppelkarten. Men de få och små äpplen som trots allt går att skörda därifrån smakar bra och håller sig länge.

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
I zon 6 har gamla trädgårdar ofta Wealthy vinterfrukt.  Transparant Blanche brukar också klara sig.  Men den senaste vintern har tagit många ympade grenar där man inte tagit hänsyn till härdigheten.

Fläderbuskar i denna zon är frodiga om de står vindskyddat och soligt. Dock har inte en enda fläder klarat senaste vintern.  Flera har dött ner till rötterna men det har kommit nya skott under sommaren.
Aronia har klarat sig bra men dåligt med bär även här i 08.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Bullerybo

• Närke
Jag har Transparent Blanche, Risäter, Stor klar astrakan, Maglemer, Josefiner, Sävstaholm, Sparreholm, Julita gylling, Melonäpplen, Cox Orange, Åkerö, Oranie, Husmodern, Höstastrakan och Cellini.

Skulle gärna ha någon mer vintersort som är bra att lagra.

Jag har inte nyplanterat några men vad jag förstått är det viktigt att tänka på att välja sorter som är resistenta mot kräfta om man har det i trädgården (det är vida spritt blad äppelräd) och förståss att det ska st väldränerat och med mycket plats nog att växa sig stort.

Har man flera sorter är det praktiskt att ha olika som mognar olika tidigt. Men när det är högsäsong för sommar/höstfrukt kan man ju i princip få äpplen gratis vartifrån som helst så det känns viktigare att ha braäpplen att lagra över vntern, och där går vi lite bet trots vår relativt stora variation.

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser