Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Egna kläder  (läst 9784 gånger)

hemmamamman

  • Inlägg: 492
    • Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
Egna kläder
« skrivet: 02 jun-06 kl 13:35 »
Har funderat på detta med att sy egna kläder. Tyger är ju relativt dyra, så lönar det sig att sy egna kläder? ???
Om man t ex köper kläderna på Myrorna eller någon annan seccond-hand affär så kostar det ju inte så många kronor.
Vad lönar sig mest att sy? Underkläder, jackor eller vad?
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Egna kläder
« Svar #1 skrivet: 02 jun-06 kl 13:54 »
En ren gissning sådär så borde det vara allra billigast att köpa kläder på second hand och sen om man så önskar rekonstuera dem för tyger är ju djävulskt dyra!
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Egna kläder
« Svar #2 skrivet: 02 jun-06 kl 21:23 »
Nä, jag tror knappast man tjänar pengar på att sy själv, inte någonting. Man får nöja sig med glädjen att skapa!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Manu

  • Gäst
Re:Egna kläder
« Svar #3 skrivet: 04 jun-06 kl 22:15 »
Hej!

En tanke är ju att du skulle kunna leta tyger på loppis.../Manu

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Egna kläder
« Svar #4 skrivet: 04 jun-06 kl 22:49 »
Det kan ju löna sig på så sätt att du kan sy just de kläder du verkligen vill ha. Jag köper kläder en gång om året och det där s k modet prickar aldrig in vad jag är ute efter. Bättre då att sy själv och slippa trista, massproducerade plagg som hänger i garderoben och bligar på dig.

Sno åt dig schyssta tyger där du hittar dem! Tygrea, loppis, gardinhörnan på Myrorna, farfars vind,... Det behöver inte bli dyrt, men var noga med att tygerna inte är slitna. Då gör du bara en massa jobb i onödan; när du äntligen har den där superdupersnygga anoraken i händerna vill du säkert att den ska vara med i många år!

Mönster kan du göra själv eller hitta på ex antikvariat. Jag har vansinnigt många 70-talsmönster som jag fått av pappa och mormor. Hur kul som helst!

Sätt igång! Du tjänar nog inga pengar på att sy dina egna kläder (fast är du klurig kan du sy upp en kollektion och sälja!), men du kan spara pengar. Höst- och vinterkläder lönar sig nog mest att sy. Men enkla tunikor går snabbast!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

419 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser