Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Om ni skulle sälja ert hus/gård i dag. Vad skulle nu få för det?

Mindre än 500 000
33 (15.9%)
500 000-900 000
34 (16.4%)
900 000-1,3 miljon
38 (18.4%)
1,3-2 miljoner
46 (22.2%)
Mer än 2 miljoner
56 (27.1%)

Antal personer som röstat: 183

Författare Ämne:  Hur dyrt hus bor ni i.  (läst 13591 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Hur dyrt hus bor ni i.
« Svar #20 skrivet: 05 sep-10 kl 23:27 »
Norra stockholm ,, hus 6-7 rok ,,nyren inkl stall 2000kvm tomt i bra läge , egen brunn 3kammar brunn,, ..idag 3mille om nån skulle köpa det .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #21 skrivet: 05 sep-10 kl 23:56 »

Skatteverket envisas med att värdet är närmare 3 miljoner. Istället för att gå efter verkligheten slår de i tabeller och jämför med hästparkeringar.

Finns gott om "hästparkeringar" till överpriser.

Bättre då att smeta på ordentligt om man har råd, och köpa renodlad skogs eller JBF, vilket oftast brukar innebära mera mark för totalt sett mindre pengar per ha.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #22 skrivet: 06 sep-10 kl 07:07 »
Hus med visst renoveringsbehov  ;), stor trädgård, ingen kollektivtrafik men pendlingsavstånd till Gbg = ca 1 mille. Nere i kommuncentrum börjar huspriserna närma sig Storgöteborgs.

Hade jag haft en aning mer mark och nåt uthus som skulle kunna passera som stall så hade jag kunnat kalla stället för hästgård och dubbla värdet  ::) Här avvecklas småbruk i raskt takt och säljs till folk som har sålt nån villa ett par mil närmare Gbg och utan problem kan slänga upp 2-3 miljoner för en "hästgård".

Skytten

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 06 sep-10 kl 08:38 »
Jo när gårdar avstyckas och de producerande jordbruken blir färre och större, växer antalet hästar ordentligt. Här är nog fler hästar än det någonsin tidigare varit. Hästarna är nog en faktor i ekonomin, men det är inte ägarna som gör vinst.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Norrsken

• -
« Svar #24 skrivet: 06 sep-10 kl 10:05 »
Nåt hus äger jag inte, men väl en bostadsrätt på 3 rok norr om huvudstaden... Fick den värderad till dryga 600000 om jag gör lite småfix och "styling"... Hoppas på att kunna få ut det priset vid försäljning, så att jag kan komma mig till att köpa mig en gård! Nån vidare vinst på bostadsrätten tror jag inte det blir... Kass tajming för min del... :P
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Misse

• nr 9424
« Svar #25 skrivet: 06 sep-10 kl 16:51 »
Äger mitt hus numera. Lånet kostar ca 4000/månad.
Vet inte riktigt vad det är värt, men är ganska mycket jobb om man vill ha det hyfsat. Hus är ganska dyra härnere. Att köpa ett risigt hus är enda sättet.
Det har även 4,6 hektar tomt som växer igen ::)
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Vilse

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 28 sep-10 kl 02:20 »
1.7 svenska,,

men jag har dumpat laangt under det foer jag vill hem,,
nu nere i 1.4 svenska,,foer att foereoska hitta naagon som har peng,,
maanga intresenetar men ingen som kan fria sina pengar,,

(ska ju betala amortering o skulder o biljetter hem saa det aer absolut INTE vad jag har i handen naer jag vael kommer haerifraan)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #27 skrivet: 28 sep-10 kl 09:26 »
Äger mitt hus numera. Lånet kostar ca 4000/månad.
Vet inte riktigt vad det är värt, men är ganska mycket jobb om man vill ha det hyfsat. Hus är ganska dyra härnere. Att köpa ett risigt hus är enda sättet.
Det har även 4,6 hektar tomt som växer igen ::)

Vart bor du egentligen Misse?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #28 skrivet: 28 sep-10 kl 10:02 »
Vi bor i en gammal skola. När vi köpte den så betalade vi lite över 2 miljoner. Idagsläget så är huset och tomten värderat till 2,5  om taket renoveras och det ska bli gjort förhoppningsvis i år annars under våren -11. Vi bor bara på övervåningen och bottenvåningen består idag fortfarande av tre skolsalar med tillhörnade kapprum och entrer. När vi har fixat till det där nere och byggt om så att badrum med spabit ligger i källaren, garage och växthus är färdigt  kommer huset förmodligen att ha ett värde som överstiger 5 miljoner. Men det gör ju inte att vi får mer pengarn för det. Vi lever två vuxna, fem barn, katter, höns och kalkoner på under 20 000 i månden och då ingår allt dvs. boende, mat, kläder, nöjen, bilar osv osv. Så visst vårt hus är dyrt men pengar har vi ju inte. Anledningen att vi hade råd att köpa det här huset är pga ett arv. Annars så hade det varit kört och vi hade varit bostadslösa (iallafall drömskolslösa  ;) )
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 28 sep-10 kl 10:29 »
Har en gård på 20 hektar, 2 bostadshus + "drängstuga" och ladugård. Lånen ligger i dagsläget på 1 660 000 och den är värderad till 2 miljoner. Räknar med att när renoveringarna är avslutade nästa år ha lån på c:a 1.8 miljoner och att värdet då borde vara mellan 2.5-3 miljoner.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #30 skrivet: 28 sep-10 kl 10:54 »
Vårat hus är inte värt mycket, ett par hundra tusen kanske? Hos oss är det marken som är värdefull...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Luff

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 30 sep-10 kl 21:41 »
Hus m 4 rum o stort kök - vedeldat m acktank. Delvis inredbar vind. Liten lagård med 3 färdiga boxar och en halvklar, snart en färdig lösdrift. Vedskjul och gammalt garageskjul - i användbart skick. 16 ha mark - välskött skog och bete -fifty/fifty.
Mkt bra geografiskt läge.
Vad som drar ner värdet är en mindre väg som delar av bostadshuset och resten av husen. Annars skulle det nog gå att gå upp ett snäpp.
//Luff

sub rosa

« Svar #32 skrivet: 08 okt-10 kl 21:19 »
Det är underligt det där med att bo inom storstadsområde eller inte. När vi köpte hus i Tollered mellan Gbg och Alingsås så började precis trångbodda gbg:are snegla åt vårt håll med köpiverns feber i blick. Nu är allt av värde köpt eller exploaterat. Kvar finns bara ruckel och hejdlöst övervärderade objekt.

Vips! ......Nu är vi plötsligt innanför Gbg:s så kallade ekonomiska zon :-\
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Utterman

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 08 okt-10 kl 21:49 »
Österlen..
Huset 7 rok,
stall med 24 + 4 boxar
11 hk mark.
delvis nyrenoverat,

inköp 5,6 milj
nu pris 6,4.. men ej till salu ;)
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

Misse

• nr 9424
« Svar #34 skrivet: 11 okt-10 kl 12:32 »
Vart bor du egentligen Misse?

Lessen, traveler-h. Jag missade att du frågade i denna tråd.
Jag bor lite sydöst om ett samhälle som heter Skällinge.
Ligger i norra halland. Ungefär mellan Varberg och Ullared.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

fräsen

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 23 okt-10 kl 23:29 »
Lessen, traveler-h. Jag missade att du frågade i denna tråd.
Jag bor lite sydöst om ett samhälle som heter Skällinge.
Ligger i norra halland. Ungefär mellan Varberg och Ullared.

nämen oj, där har man ju passerat ett antal gånger

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #36 skrivet: 26 okt-10 kl 20:46 »
Själva boningshusen är inte värda så mycket, men våra 180 ha skog är värda desto mer. Så vi ligger i den översta klassen...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Malin.S.

• Norge
    • Jordnær mat
« Svar #37 skrivet: 30 okt-10 kl 22:00 »
Det är märkligt detta med priser och geografi...
Eftersom vi bor i pendlingsavstånd till Oslo så kostade vårt "skitbilliga" renoveringsobjekt med 900kvm tomt bara 2.3 milijoner.  Helt ofattligt mycket pengar om man flyttade någon annanstans, men här räcker det inte långt. Och vi tycker till och med att vi gjort en riktigt bra affär, eftersom vi letat hus i snart 3 år.  ;D
Malin

Suresh

• -
« Svar #38 skrivet: 31 okt-10 kl 00:44 »
Jag fick just ner taxeringsvärdet på min kåk till 0 kr. Tomten är dock fortfarande taxerad till 60 000 kr. :(

Huggorm

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 31 okt-10 kl 01:02 »
Jag fick just ner taxeringsvärdet på min kåk till 0 kr. Tomten är dock fortfarande taxerad till 60 000 kr. :(
Min bank kom nyligen på att även mitt hus är värderat till 0kr, och att  värdet ligger i marken. Det innebar att det lån jag tog när jag köpte stället för 4-5 år sedan var felaktigt, dom fick inte lov att ge något hypotekslån om inte huset var värt några pengar. Dom ändrade om lånet så det blev ett vanligt konsumtionslån, och höjde räntan fyra procent. Tur att jag hade betalat av det mesta redan, och det förvånade mig nästan att dom inte krävde ersättning för sin förlorade inkomst  :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

630 gäster, 3 användare (1 dolda)
Biofilo, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser