Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Om ni skulle sälja ert hus/gård i dag. Vad skulle nu få för det?

Mindre än 500 000
33 (15.9%)
500 000-900 000
34 (16.4%)
900 000-1,3 miljon
38 (18.4%)
1,3-2 miljoner
46 (22.2%)
Mer än 2 miljoner
56 (27.1%)

Antal personer som röstat: 183

Författare Ämne:  Hur dyrt hus bor ni i.  (läst 13590 gånger)

Rosten

• Närke
Hur dyrt hus bor ni i.
« skrivet: 04 sep-10 kl 09:07 »
Hur dyra hus bor vi på alternativ i?
Räkna inte vad ni skulle få kvar efter skatt utan enbart var nästa husägare skulle få betala för ert hus.

Huggorm

• Gäst
SV: Hur dyrt hus bor ni i.
« Svar #1 skrivet: 04 sep-10 kl 09:08 »
Skulle tro att stugan är värd runt 500k

Rosten

• Närke
« Svar #2 skrivet: 04 sep-10 kl 09:16 »
Skulle tro att stugan är värd runt 500k
Huspris är rätt underligt ibland.
I grannbyn så fanns det ett torp till salu för 210 000:- med 10 000 kvadratmeter tomt. Torpet låg i ena hörnet av tomten. Ca 3 meter från byvägen. Inget vatten och inget avlopp. Det var till salu i flera månader innan ett ungt par köpte det.
Då helt plötsligt komme den ena efter den andra och ville köpa en tomt av dom! Pris ca 200 000:- för 1300 kvadratmeter!
Varför vill inte folk köpa torpet med mark utan enbart en pytteliten del av marken för samma pengar?
Det unga paret byggde en stor kåk mitt på marken och använder torpet som gäststuga. Sen köpte tjejen häst som betar på övrig tomt.

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 04 sep-10 kl 09:26 »
Köpte gården (av sambons släkt) för 400k men den var värderad till 450-500k. Största skillnaden nu är att det finns ett riktigt avlopp så rimligtvis borde den nog ha klättrat över 500k strecket i varje fall.

malines

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 sep-10 kl 09:30 »
Nu hyr ju jag, men om torpet skulle styckas av och säljas... Kanske 2-300.000... *gissar*

fräsen

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 04 sep-10 kl 09:46 »
vad man får för kåken beror ju på vilka som är med o bjuder.. härikring är det mkt sthlm:are som handlar, de verkar kunna ge vad som helst för o få det de vill ha.
Vårat ställe är värderat till ca miljonen, men sen vet man ju inte vad som händer när en storstadsbo vill ha sjöutsikt och hästboxar, då kan priset fullständigt skena.
Jag följer dock inte med er till Thailand, tänkte mig mer en liten stuga i skogen där ingen stör :P

malines

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 04 sep-10 kl 09:50 »
vad man får för kåken beror ju på vilka som är med o bjuder.. härikring är det mkt sthlm:are som handlar, de verkar kunna ge vad som helst för o få det de vill ha.
Vårat ställe är värderat till ca miljonen, men sen vet man ju inte vad som händer när en storstadsbo vill ha sjöutsikt och hästboxar, då kan priset fullständigt skena.
Jag följer dock inte med er till Thailand, tänkte mig mer en liten stuga i skogen där ingen stör :P

Hejja! :)

Rosten

• Närke
« Svar #7 skrivet: 04 sep-10 kl 10:14 »
På sommarhalvåret ja. Men på vintern är det bättre för den värkande kroppen i varma länder. ;)

Rosten

• Närke
« Svar #8 skrivet: 04 sep-10 kl 16:36 »
Nu har jag inte räknat exakt men snittpriser verkar ändå ligga en bra bit över 1 miljon.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 05 sep-10 kl 02:17 »
Med tanke på att huset är sprillans nytt med en stor tomt, avskilt läge men ändå i ett attraktivt läge så skulle jag gissa på ca 1,5 miljoner. Typ... Bara tomten kostade mig 410 000.  ::)
Det är dock inte värderat nu efter allt är klart, så jag gissar bara hej vilt... ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 05 sep-10 kl 08:16 »
Runt en mille, så jag skulle inte ha råd att köpa det ::), Här kostar hus ganska mycket.
För 25 år sen gav vi 280000 för det.  Har nog inte råd att sälja det, då inget hus för pengarna skulle  passa  bättre. Jag får räkna mej till fattigmillionärerna.
« Senast ändrad: 05 sep-10 kl 08:23 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 05 sep-10 kl 08:18 »
Tills för några år sen hade jag ett hus i storuman, en normal 50-talskåk med nytt plåttak och tilläggsisolerad. 1200 kvm hörntomt. Fick till slut 140k...
Numera hittar jag inget boende jag vill ha och har råd med, fast det kanske beror på att jag letar i trakterna kring grebbestad :-\
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Pappis

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 05 sep-10 kl 08:22 »
Köpte våran kåk på 80 m2 för 300k. Skalade ner den till skellettet och renoverade allt samt bygde ut till 200m2 med 140m2 källare under. Kåken på andras sidan vägen gick för 1,7 mille nyss. Den är på 140  m2 och hadde renoveringsbehov. Gissar att min går för en bra bit över 2 mille.
Mvh Pappis

Huggorm

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 05 sep-10 kl 08:30 »
Tills för några år sen hade jag ett hus i storuman, en normal 50-talskåk med nytt plåttak och tilläggsisolerad. 1200 kvm hörntomt. Fick till slut 140k...
Numera hittar jag inget boende jag vill ha och har råd med, fast det kanske beror på att jag letar i trakterna kring grebbestad :-\
För 140k kanske du får arrendera ett utedass i Grebbestad. Vintertid då.  ;D Nej, välkommen till inlandet i stället, det räcker du kommer öster om E6:an så blir priserna klart mer humana

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 05 sep-10 kl 09:56 »
Köpte 2005 för 1625000, vilket är billigt för Mälardalen, men skicket är därefter och egentligen "vann" vi budgivningen på 1600000, men säljaren satt och väntade på mera bud så till slut lade vi på några kronor för att få klart med affären.

Skatteverket envisas med att värdet är närmare 3 miljoner. Istället för att gå efter verkligheten slår de i tabeller och jämför med hästparkeringar.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #15 skrivet: 05 sep-10 kl 13:32 »
För 140k kanske du får arrendera ett utedass i Grebbestad. Vintertid då.  ;D Nej, välkommen till inlandet i stället, det räcker du kommer öster om E6:an så blir priserna klart mer humana
Det lutar åt det, känns ju poänglöst att trängas med rika badjävlar...
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Rosten

• Närke
« Svar #16 skrivet: 05 sep-10 kl 14:39 »
Runt en mille, så jag skulle inte ha råd att köpa det ::), Här kostar hus ganska mycket.
För 25 år sen gav vi 280000 för det.  Har nog inte råd att sälja det, då inget hus för pengarna skulle  passa  bättre. Jag får räkna mej till fattigmillionärerna.
Så kommer det att bli för oss också.
När husen är betalt så är vi mångmiljonärer men vi kommer inte att ha råd att flytta till en lägenhet. ;)
Redan i dag så börjar vi närma oss 1 miljon i förmögenhet. Ändå åker vi runt i en bil från 1994 pga att vi inte har några kontanter. ::)

Huggorm

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 05 sep-10 kl 15:07 »
Så kommer det att bli för oss också.
När husen är betalt så är vi mångmiljonärer men vi kommer inte att ha råd att flytta till en lägenhet. ;)
Redan i dag så börjar vi närma oss 1 miljon i förmögenhet. Ändå åker vi runt i en bil från 1994 pga att vi inte har några kontanter. ::)
Vänta till fastighetsskatten återställs, så skall du nog få känna av hur det är att vara miljonär  :P

Rosten

• Närke
« Svar #18 skrivet: 05 sep-10 kl 16:52 »
Vänta till fastighetsskatten återställs, så skall du nog få känna av hur det är att vara miljonär  :P
Den ena fastigheten som vi äger är jordbruksfastighet så där är det inget större problem.
Den andra fastigheten hyr vi ut. Så går fasighetsskatten upp så går också hyran upp motsvarande del.

Så jag är inte så orolig.

Men visst känner jag redan nu av hur det är att vara miljonär i bankens ögon.
Man blir kontaktade i tid och otid då dom vill hjälpa oss att placera pengarna som inte finns merän på deklarationsblanketten. ::)
« Senast ändrad: 05 sep-10 kl 16:56 av Rosten »

Suresh

• -
« Svar #19 skrivet: 05 sep-10 kl 17:42 »
Sist jag fick det värderat sade försäkringsbolaget 30 000 kr. Idag kanske jag skulle få 90 000 kr.

Dela detta:

* Inloggade just nu

651 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser