Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ätit gammal tacka  (läst 7929 gånger)

ulfg

SV: ätit gammal tacka
« Svar #20 skrivet: 13 sep-10 kl 22:09 »
Naturligtvis blir en tacka på 16-20 månader inte lika stor som en äldre tacka kring 5 år. Men det blir ju en bra slaktvikt kring 18-22 kg för en normalstor tacka i den åldern och ett vackert skinn. Och som sagt, köttet är ju ofta oslagbart. 5 åriga tackor är naturligtvis ännu större vad gäller både skinnet och slaktkroppen. Men det är ju livdjur som man av olika anledningar tyvärr måste slå ut. Det är skillnad på slaktdjur och livdjur. De senare har man en relation till. Även om man äter upp dem sen  :P
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

zeina66

• Värmland
« Svar #21 skrivet: 14 sep-10 kl 11:05 »
Okej,förstår att du är insatt i vikter efter ditt svar. En del tycks tro att man får ut mkt mer....
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Birgit

« Svar #22 skrivet: 14 sep-10 kl 18:34 »
Det beror väl mycket på när de lammar, när lammen skiljs av och hur länge de hinner återhämta sig?

samaka

• Dalarna
« Svar #23 skrivet: 01 nov-10 kl 05:40 »
Nu har jag käkat av en allmogetacka på 10 år... och rackans vad god hon var  :D. Fårfilé, det satt finfint på menyn. Riktigt supergott! Färsen blev oxå kanon. Nu vet man vad man ska göra med utslagstackorna....

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #24 skrivet: 01 nov-10 kl 10:55 »
O ja, både gammal bagge o tacka är mums! Vi hade med 5årigbaggstek som jag tillagat typ tjälknöl på nyårsknytis, och alla ( ingen kan lamm o får ) var djupt imponerade av smaken, och blev rejält snopna när jag sa det var en 5årig baggrumpa de mumsat på. De gick forhoppningsvis hem och omvärderade sitt kött-tänk ( istället för att tro att jag är magisk i köket, för det håller jag ju lite mer hemligt..  :-[ )
Får utslagstackorna tid att lägga på sig vikt sen sista lammning så är de guld i mun.
Vi har inget lamm i frysen nu, däremot 3 tackor..

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #25 skrivet: 01 nov-10 kl 11:21 »
... det var en 5årig baggrumpa de mumsat på...

Haha, kan tänka mig deras min!  ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 3 användare (2 dolda)
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser