Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ympvax?  (läst 15467 gånger)

eva f

• Ångermanland
Ympvax?
« skrivet: 03 sep-10 kl 18:26 »
Nu kommer jag med en såndär lustig fråga igen! Har hört att man ska använda ympvax då man  ympar kvistar, var i hella friden får man tag i det?  ??? Finns det inget man kan använda för att göra eget? Skulle vara kul om det gick!

mistel

• -
SV: Ympvax?
« Svar #1 skrivet: 03 sep-10 kl 19:07 »
Man kan använda lacbalsam istället för att täcka alla sårytor det gör vi på jobbet då vi tillverkar fruktträd.

Själv använder jag dock frystejp då jag ympar hemma, jag lindar med frystejp där jag lindat bast + jag sätter dit en bit frystejp i toppen av kvisten där det är öppen såryta även det funkar för det mesta huvudsaken är att man hindrar alla sårytor att avdunsta vatten.

eva f

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 04 sep-10 kl 08:42 »
Aha, så man behöver inte ha något klet då man ympar? Jag har fått för mig att det är det som är viktigt för att få riktigt tätt. Men då är det bara att ladda med frystejp då. Tack för ditt svar!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 04 sep-10 kl 20:37 »
jag köpte en burk ympvax på blomsterlandet för 100kr... sen slarvade jag bort burken... otur..
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 04 sep-10 kl 21:52 »
Jag vet flera som använt bivax, måste vara uppvärmt så att man kan kleta på det, men inte så varmt att man skadar trädet... Och man får inte ha bin i närheten, för då kan det hända att de stjäl vaxet...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

eva f

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 04 sep-10 kl 22:03 »
Grimbart: hur stor var den burken?

Ieenilorac: det låter som en bra ide, nu gäller det bara att få tag i bivax då.

Jag får prova på era ideer och se vad som funkar för mig. Mera!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 04 sep-10 kl 22:09 »
Grimbart: hur stor var den burken?

som en burk skokräm ungefär... tillräckligt liten för att jag skulle slarva bort den....
Fjäderfän och kaniner

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 04 sep-10 kl 22:10 »
Råkade snubbla på denna tråden, och fick en idé...
Jag brukar blanda bivax med lite tjära för att täta träbåtar vid sjösättning. Det blir kladdigt och så mjukt att det går trycka ut i normaltemp. Och tjäran kanske avskräcker bina?
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

eva f

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 05 sep-10 kl 10:22 »
Hm... 100 spänn för en liten burk...Fast bivax är väl inte det billigaste heller skulle jag tro. Nu får jag nog övertala sambon då det gäller bina ändå, jag vill ha bin men inte han!

Finns det inget man kan anvönda som man har hemma? Kanske röra ihop något klet?

Tapio

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 05 sep-10 kl 11:48 »
Halaj!

Jag har hört att det nuaste rönet i denna fråga är att det bästa är att inte ha nånting alls på. Trädet läker/övervallar såren bäst då.

//T

mistel

• -
« Svar #10 skrivet: 05 sep-10 kl 13:31 »
Halaj!

Jag har hört att det nuaste rönet i denna fråga är att det bästa är att inte ha nånting alls på. Trädet läker/övervallar såren bäst då.

//T

Japp det stämmer VID BESKÄRNING men denna tråd handlar om ympning och täcker man inte de öppna sårytorna så torkar ympen och trillar bort.

Lasse46

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 11 sep-10 kl 20:32 »
Skippa både bast och ympvax använd vulktejp. Tycker det är svårt att få till bastsnörena så attt det sitter bra. Tejpen finns hos de flesta järnhandlare här http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=152356433  finns den lite billigare.

Lasse

eva f

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 12 sep-10 kl 09:04 »
Tack för tippset!:-D

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser